Tråden for dumme spørsmål.

Siden jeg er ganske fersk (2 brygg på BB30) så prøver jeg meg her med et par dumme spørsmål.
Hva er vitsen med å tilsette humle ved kokeslutt (0 min.)? Gir det virkelig fra seg så mye smak under nedkjøling av vørteren at det har noe for seg?
Hvor godt skal korkene sitte? Vanlige kronekorker kunne jeg vri rundt med en del motstand umiddelbart etter flasking, men de ser ut til å sitte bedre nå.
 
Spm 1.
0-minutt humle gir såpass mye smak/ aroma at den blir brukt i endel øl(typer)
"Hver sin smak" heter det jo så fasiten har du selv.
Spm 2.
Korkene må sitte så godt at ikke gassen slipper ut. Sier seg jo selv :)
Har du ok korker og kapselpåsetter er dette normalt ikke noe problem.
Hadde litt tull med tohands korker fra Europris men etter bordkorker ble tatt i bruk så har det gått greit.
 
Har merket begynnende infeksjon i noen flasker lager laget rundt påsketider i fjor.
Tilsatte nedkokt bjørkesaft, men vet ikke om det kan ha noen betydning.
Spørsmål,
må bjørnunger med infisert øl kasseres eller kan de bare vaskes litt ekstra og så kan de brukes videre?
 
Burde ikke være noe problem det, så lenge man er sikker på at man får kverket all jævelskapen.
Jeg ville vasket de godt, tatt en runde PBW og for å være helt sikker: Klinke flaskene i ovnen på 150 grader i 15 minutters tid. Da skulle det bare være å kjøre StarSan igjennom før flasking, and you're good to go!
 
Hei, er veeeeldig ny i faget og har lest og lest på dette forumet, men er usikker på: Kan eg avbryte etter skylling og ta koking dagen etterpå???
Ja bruker lengre tid å varme opp, er det flere ulemper?? Hvis det går grei, bør vørteren stå i gjæringskar eller i kokeren?? Har en bb60
Hvis du setter det kaldt så er det best. Jeg har kjørt mesk en dag og kok neste, og det gikk fint.
 
Hvis du setter det kaldt så er det best. Jeg har kjørt mesk en dag og kok neste, og det gikk fint.
Jeg pleier å ta temperaturen opp til nesten kok for desinfisering, så pakker jeg inn kjelen i tepper. Da har vørteren >50 grader neste kveld da jeg koker opp og fullfører prosessen. Mange veier til Rom. :)
 
Hei! Handlet meg Speidel 20l før jeg reiste bort på jobb, sitter og tripper og vil hjem og brygge nå!! Har lest litt i bøker, på nettet samt her på forumet og bestemt meg for å begynne med noen enkle ølsett fra Vestbrygg, heller fokusere på prosessen de første gangene og leke meg mer med oppskrifter og slikt når jeg har litt mer erfaring.

Men ser det er forskjellige varianter hva angår å tilsette sukker for karbonering på flasker. De fleste her inne virker å bruke sukkerlake, noen går for karboneringstabletter, men i speidel-bruksanvisningen står det beskrevet følgende: Frys ned 1.5l vørter etter brygging, sett resten til gjæring. Før flasking, tin opp og tilsett denne vørteren i gjæringskaret. Da vil vel tilgjengelig sukker i den fryste vørteren være mat for gjæren på flaskene. Det virker som en ganske lettvint måte (det er jo forsåvidt sukker/sukkerlake også), men hvorfor har jeg aldri lest om noen som gjør det på denne metoden, bortsett fra i Speidel-bruksanvisningen?
 
Hei! Handlet meg Speidel 20l før jeg reiste bort på jobb, sitter og tripper og vil hjem og brygge nå!! Har lest litt i bøker, på nettet samt her på forumet og bestemt meg for å begynne med noen enkle ølsett fra Vestbrygg, heller fokusere på prosessen de første gangene og leke meg mer med oppskrifter og slikt når jeg har litt mer erfaring.

Men ser det er forskjellige varianter hva angår å tilsette sukker for karbonering på flasker. De fleste her inne virker å bruke sukkerlake, noen går for karboneringstabletter, men i speidel-bruksanvisningen står det beskrevet følgende: Frys ned 1.5l vørter etter brygging, sett resten til gjæring. Før flasking, tin opp og tilsett denne vørteren i gjæringskaret. Da vil vel tilgjengelig sukker i den fryste vørteren være mat for gjæren på flaskene. Det virker som en ganske lettvint måte (det er jo forsåvidt sukker/sukkerlake også), men hvorfor har jeg aldri lest om noen som gjør det på denne metoden, bortsett fra i Speidel-bruksanvisningen?


Høres tungvint ut. Og sikkert ikke så lett å beregne. Bruk vanlig sukker. 6 g / L.
Enkelt og greit
 
Er ikke enig i at det virker tungvint (noe mer enn med sukkerlake i hvert fall), men beregningen er jeg mer skeptisk til.. Man må jo ta med i beregningen hvor høy gravity vørter har, og så vite nøyaktig hvor mye man har totalt (minus trub..), og så beregne hvor stor del av dette som skal settes til side.

Kjenner jeg ble nysgjerrig på å prøve, men frister lite å bli sittende med en flat batch eller Little Boy etterpå...
 
Poenget med å gjøre det på denne måten er vel å overholde den strenge versjonen av reinheitsgebot, som ikke tillater sukker.
 
Kanskje litt tungvint å beregne ja, men om man får det på stell er det vel omtrent mindre styr enn med å lage sukkerlake. Ikke at det er noe voldsomt avansert teknikk, koke vann og ha i sukker er innafor de flestes kjøkkenkunnskaper får jeg håpe.

Men skal man av en eller annen grunn skal lage seg en pils som man kan skryte av er lagd etter den tyske renhetsloven, så kommer man vel ikke unna å gjøre det på denne måten?

Hvor stort slingringsmonn har man på regelen med 6g/L sukker? Er det greit med så lite som 4g eller så mye som 8g?
 
Bruker som regel vørter til karbonisering,

Med denne kalkulatoren er det enkelt å beregne hvor mye vørter som trengs og eventuelt hvor mye sukker som tilsettes for ønsket karbonisering:
http://www.brewersfriend.com/gyle-and-krausen-priming-calculator/

Vanligvis tapper eg fra speidel til det blir bare grums igjen, tapper deretter bunngrumset på (star saniserte) farris flasker og setter i kjøleskap. Etter en stund faller grums til bunns og krystallklar vørter kan tas av, helles i gjæringskar og/eller fryses til karbonisering. For en nerd er dette bare morsomt, og premien er mer øl samt som FML skriver over kan skryte av å ha brygget etter den tyske renhetsloven :)
 
Sist redigert:
Kanskje litt tungvint å beregne ja, men om man får det på stell er det vel omtrent mindre styr enn med å lage sukkerlake. Ikke at det er noe voldsomt avansert teknikk, koke vann og ha i sukker er innafor de flestes kjøkkenkunnskaper får jeg håpe.

Men skal man av en eller annen grunn skal lage seg en pils som man kan skryte av er lagd etter den tyske renhetsloven, så kommer man vel ikke unna å gjøre det på denne måten?

Hvor stort slingringsmonn har man på regelen med 6g/L sukker? Er det greit med så lite som 4g eller så mye som 8g?
Det kommer an på hvor mye kullsyre du ønsker, og om du prøver å holde deg innen grensene for en gitt ølstil. Det ligger en god artikkel om emnet i forumets medlemsseksjon, men hvis du bare ønsker et tall finner du flere gratis kalkulatorer på nettet, for eksempel her: bryggekalkulator.no
 
Hei, jeg har et dumt spørsmål jeg håper å få hjelp til. Kjøpte meg nettopp et varmeelement av denne typen: http://bryggeland.no/varmeelement-1500-watt-30-cm-rustfritt.html
Etter litt om og men fikk jeg hull i kjelen, men problemet er at jeg får det ikke helt tett når jeg monterer elementet. Jeg trenger ekstra pakning og skive på både inn- og utsida av kjelen. Vet dere om noen nettbutikker der jeg kan bestille skiver og varmebestandige (og ikke giftige) pakninger med innvendig diameter 20 mm? På forhånd takk til den som hjelper meg.
 
Høres rimelig normalt ut om du har tømt alt oppi karet. Om trubben og humla hadde vært igjen i kokekjelen så hadde det vært mindre enn 25 l i gjæringskaret.
Hvor fikk du ægir oppskriften fra? Kunne tenkt meg å sammenligne den med min, så del gjerne.
Prøvesmakte for første gang i dag. Har stått på flaske i 6 dager @ 19.5 grader, og jeg må si at den er en absolutt fryd for ganen! Veldig fin balanse mellom bitterhet, sødme og fruktighet. Den har ikke samme sitrus-aroma som orgnialen, men en mye mer kompleks sitrus, furu og kanskje et hint av lakrisrot. Sikkert mosaic'en som gjør akkurat dette brygget så spennende!
 
Tilbake
Topp