Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har lest mye i det siste, nybegynner som jeg er. Hvorfor er korrekt gjærmengde ift OG så kritisk? Ut fra det jeg leser om gjær, så er det celler som formerer seg når det gjærer. Litt underpitching eller overpitching burde jo da ikke være så kritisk, siden man uansett ender med mange flere gjærceller enn når man startet, eller?
 
Jeg har lest mye i det siste, nybegynner som jeg er. Hvorfor er korrekt gjærmengde ift OG så kritisk? Ut fra det jeg leser om gjær, så er det celler som formerer seg når det gjærer. Litt underpitching eller overpitching burde jo da ikke være så kritisk, siden man uansett ender med mange flere gjærceller enn når man startet, eller?
Uten at jeg er noen ekspert handler det nok om hva slags forhold de små har når de formerer seg. Korrekt antall sikrer optimale forhold under formering, og derfor optimale forhold for god øl.

Hvis du er glad i å lese litteratur, så kan du forsøke å få tak i boka Yeast, der står det forklart veldig godt. [emoji4]
 
Takk for svar. Jeg tenkte ikke å gjøre dype studier av dette nå. Jeg ser jo at folk har en litt sånn RDWHAHB-holdning til gjæringstemperatur så lenge man er innenfor gjærens anbefalte temperaturområde. Jeg håper jo at noe av det samme slingringsmonnet var tilstede når man tilsetter gjær.
 
Det kommer helt an på hva som er målet. Det er stor bryggeteknisk forskjell på godt øl og fantastisk godt øl.
Ingen som forsøker å lage repeterbart fantastisk øl, har et 'relax' forhold til gjæringsmengde eller -temperatur.
De samme bryggerne kan godt dra en RDWHAHB som oppmuntring til en ny-brygger som er utrygg på sitt jomfrubrygg
 
Jeg er definitivt nybegynner. Jeg liker å forstå ting. Akkurat nå setter jeg batcher til splittet gjæring for å forske litt på forskjeller. Forrige brygg testet jeg to ulike gjærtyper. Denne gangen skal jeg teste dry pitch vs rehydrert tørrgjær. Det ser ut til at jeg en gang i fremtiden må teste overpitch vs underpitch også. Takk for svar. :)
 
Jeg har lest mye i det siste, nybegynner som jeg er. Hvorfor er korrekt gjærmengde ift OG så kritisk? Ut fra det jeg leser om gjær, så er det celler som formerer seg når det gjærer. Litt underpitching eller overpitching burde jo da ikke være så kritisk, siden man uansett ender med mange flere gjærceller enn når man startet, eller?
Hvis du underpitcher, så må gjæren jobbe mye med å formere seg, før den begynner å spise sukkeret. Da vil gjæren bli mer stresset, og begynne å lage usmaker. Gjæren vil også da bruke lengre tid på å bli ferdig. Derfor er det bedre å overpitche, enn underpitche, innenfor rimelighetens grenser selvfølgelig.

En gjærstarter aktiverer gjæren, som gjør at den er ferdig formert, og begynner å spise sukkeret med en gang den er tilsatt. Da får du ingen usmaker, og gjæren vil bli fort ferdig.

Så er bare spørsmålet om hvor viktig dette er for deg? Jeg vil tippe 90% av alle de som brygger øl kaster en pose tørrgjær rett oppi gjæringskaret, og får god øl hver gang. Jeg vil si at rett temp er mer kritisk enn rett gjærmengde mtp usmaker som gjæren lager.
 
Det viktige for meg er f.eks. om jeg etter mesk og kok står med annen OG og/eller volum enn planlagt. Kan jeg likevel satse på den planlagte gjærmengden? Er slingringsmonnet så stort at man kan snakke om hele gjærposer? Kan man pitche 11g tørrgjær i 6 liter vørter? Må man åpne en ekstra pose dersom beregningene viser at man trenger 13g tørrgjær og en pose er 11g?

Det er sikkert riktig at de fleste bare slenger i en pose tørrgjær. Jeg har smakt flere brygg hos en kompis som har brygget en del på den måten.. Hva har det å si for kvaliteten? Det jeg har smakt hos ham overgår i de aller fleste tilfeller det jeg har drukket av øl i mikrobryggeridrevne puber og barer. Ølet er klarere og har mer balansert smak enn hos "proffene". Jeg er sikker på at proffene har mer kontroll på alle parametre for å kunne brygge samme øl flere ganger, men jeg er slett ikke sikker på at det er det som skiller godt og fantastisk øl. Proffene har også et økonomisk aspekt, og for dem koster både ingrediensbruk og lagring. Jeg tror at å kunne bruke tid er en av tingene som gjør at hjemmbryggeren kan gjøre ting med slingringsmonn og likevel få fantastisk øl. Det viktige må jo være å kjenne til hva som er absolutt og hva som har slingringsmonn.
 
Sist redigert:
Brygger en Wit nå. Pga uforutsette omstendigheter ble vørter kjølt helt ned til 9 gr. Hva gjør jeg? Dunken skal i tempstyrt kjøleskap, og jeg skal gjære på 18 gr.

A: lar den stå en times tid, og pitcher på lav temp (10-11 gr). Vørter varmes opp av varmekabel på dunken i løpet av natta

B: bruker varmeelement på Speidel og varmer opp til 17 gr.

C: tappet på gjæringskaret og pitcher ikke før i morgen tidlig.
Jeg gikk for A.

Null problem, full rulle i karet etter 12 timer. [emoji4]
 
Jeg har tenkt å skaffe meg et kjøleskap til å gjære øl i. Kan det stå ute i den uoppvarmede garasjeboden i den kalde årstiden?
 
Jeg har tenkt å skaffe meg et kjøleskap til å gjære øl i. Kan det stå ute i den uoppvarmede garasjeboden i den kalde årstiden?
Eg har det slik å det fungere både med kjøleskap og fryser.
Men det er gammelt utstyr så om det med moderne kjølemiddet vil verte problemer veit eg ikkje

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hei
Har et "dumt spørsmål" Det skjedde noenlunde likt sist jeg brygget
Prøvde meg på en 7fjell småtøs i natt og sliter litt med lavt utbytte
Dette er det andre brygget mitt, og på det første skjedde samme greiene, men da vet jeg at jeg tilsatte alt for lite vann under skyllingen.

Sånn så det ut:
4.9kg malt
15L vann til mesking
mesketemp 68'C i 60min og utmesk på 76'C i 10min

Tilsatte 15.2 l vann under skylling (da fikk jeg ikke plass til mer før det hadde kokt over)
Jeg så feil på oppskriften når jeg skulle lese av SG. SG skulle være 1038, men jeg hadde 1043 (det samme som OG skulle være) Så jeg var lykkelig over å ha truffet perfekt, men det hadde jeg jo ikke
Jeg så at mye vann forsvant under kokingen som varte i 90min, men når jeg fikk vørteren i gjæringskaret var det bare rundt 18L
Er det en fordel å ha lokk liggende løst oppå mens man koker?
OG ble målt til 1048, skulle vært 1043

Noen som har ide på hva jeg gjør feil?
 
Tilbake
Topp