Beer Geek Breakfast

Poenget er nok at oppskrifter ikke er risset i stein, men hele tiden tilpasses prosess, utstyr og tilgjengelige råvarer. Etiketter er dyrt, så det er ikke alltid disse byttes...
 
De har jo en variant som heter Beer Geek Weasel, som er med vietnamesisk minkbæsjkaffe, som visstnok er det beste man kan få. :)

Beer Geek Brunch Weasel er en av mine favoritt øl.

Har noe slik kaffe liggende som skal i min neste stout! (Weasel er vel forresten røyskatt tror jeg. Ikke mink...) :D

DcuRuhG.jpg
 
Godt å se.

For oss 'vanlige' forbrukere tror jeg fortsatt det er bedre å la være å kjøpe noe, da det meste som er merket med at det kommer fra frie, ville dyr, faktisk ikke gjør dette.
 
Jeg har tenkt å brygge denne ølen etter oppskrifta fra "Mikkellers bog om øl". Noen som har prøvd denne?

Oppskrifta har ca 25% havre. Er litt usikker på hvor stor risikoen er for stuck mash. Mesker i en boilermaker 10 gallon.
1. Tenkte å bruke litt risskall for at det ikke skal bli for seigt. Hvor mye bør jeg bruke?
2. Jeg vil starte med et beta-glukan-steg på 45°C i 20 minutter. Er dette passe tid? Oppskrifta sier 67°C - kan det være en fordel å øke denne med en grad for å ikke få for høy utgjæring? (tenker da på at tiden det tar å nå temperaturen til hovedsteget i realiteten gir en lavere mesketemperatur i begynnelsen)
 
Jeg prøvde oppskrifta som sto i boken, brukte en Speidel 20l så jeg måtte jukse litt å bruke spraymalt.

Fulgte oppskrifta iht mesketemp og FG landet på 1.025 (skyldes nok lite gjær). Prøvde første prøvesmaking for noen dager siden og dette lover godt!
 
Gjør et nytt forsøk på denne og denne gangen går jeg for full havregrynmengde. Lettkokte havregryn får man best utbytte av mens store reduserer risikoen for stuck mash. Kan jeg ta en pakke av hver, eller er jeg fremdeles i faresonen ?
 
Skal brygge oppskriften fra boka i dag. Mesker i kjøleboks med bazooka i bunnen og partiskyller. Risikerer jeg stuck mash også med dette oppsettet? Har ingen erfaring med havreflak. (1650g havreflak på totalt 6770g)
 
Noen som har smakt gourmet kaffe i stout side by side med vanlig kaffe og kan påstå om det gjør noen forskjell?
 
Noen som har smakt gourmet kaffe i stout side by side med vanlig kaffe og kan påstå om det gjør noen forskjell?
Jeg har brygget denne med to ulike gourmet kaffer og der var det ihvertfall forskjell. Jeg husker ikke helt hvilken kaffe det dreide seg om, hadde innleid ekspertise som kvernet og presset for meg :)
 
Jeg har også brygget den tre ganger med presskanne, moka pot og nespresso espresso
og det ble ihvertfall forskjell men så har jeg også endret litt på oppskriften
om jeg hadde smakt forskjell om jeg hadde brygget den med Ali eller en annen Colombiansk gourmet presskaffe vet jeg ikke
 
Tilbake
Topp