Tråden for dumme spørsmål.

Gahr sin artikkel i medlemsseksjonen, og en lett dobbeltsjekk i MR malty.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men med eller uten magnetrører, hodet mitt får det ikke til å stemme. Mr.Malty mtp magnetrører er egentlig bare å se bort fra, den gir deg for lavt antall.
 
Gahr sin artikkel i medlemsseksjonen, og en lett dobbeltsjekk i MR malty.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brewersfriend gir deg 388 milliarder med magnetrører, basert på Braukaisers formel, men 298 milliarder basert på Chris Whites. Hva som er riktig, er vel nærmest et teologisk spørsmål:p.
 
Men med eller uten magnetrører, hodet mitt får det ikke til å stemme. Mr.Malty mtp magnetrører er egentlig bare å se bort fra, den gir deg for lavt antall.
Jeg har ikke mikroskop, så har ikke noe mer fancy å vise til.
Min tanke er at du har de 100 i bunn. Plusser på med hundre til på en liter, og da 80 på den siste 0,8 literen. Som da blir 280.
Brewers friend kalkulatoren vil gi deg høyere tall.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har ikke mikroskop, så har ikke noe mer fancy å vise til.
Min tanke er at du har de 100 i bunn. Plusser på med hundre til på en liter, og da 80 på den siste 0,8 literen. Som da blir 280.
Brewers friend kalkulatoren vil gi deg høyere tall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja men hvor har du de tallene fra?

F.eks. Hvis du ikke bruker magnetrører så blir det nærmere 0.75 x antall g spraymalt. Men hvis du har magnetrører så kan du gange med ca 1.4 pr 100g ekstrakt.

1.4 har jeg fra Kao Troester, og 0.75 har jeg fra Karl Balling. Rougly en dobling ved bruk av magnetrører mao

Det jeg leser av det du skriver er uten magnetrører og at maltekstrakt er 100% fermenterbart.
 
Ja men hvor har du de tallene fra?

F.eks. Hvis du ikke bruker magnetrører så blir det nærmere 0.75 x antall g spraymalt. Men hvis du har magnetrører så kan du gange med ca 1.4 pr 100g ekstrakt.

1.4 har jeg fra Kao Troester, og 0.75 har jeg fra Karl Balling. Rougly en dobling ved bruk av magnetrører mao

Det jeg leser av det du skriver er uten magnetrører og at maltekstrakt er 100% fermenterbart.
Tallene er basert på min tolkning av Gahr Smith-Gahrens artikkel i medlemsseksjonen, samt slik jeg har tolket andre ting jeg har lest og egne erfaringer.
Jeg har i all hovedsak forholdt meg til Chris White sin kalkulator som du forkaster og han selv sier bør oppdateres. Men både den og brewers friend funker, du får tall i nærheten av mine om du bruker White sin magnetrører som utgangspunkt.
Mer kan jeg dessverre ikke gi av kilder nå, for biblioteket mitt er hjemme og det er ikke jeg [emoji1417]

Du trenger forøvrig ikke ha samme regnestykket som meg, så lenge det blir bra øl av det [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tallene er basert på min tolkning av Gahr Smith-Gahrens artikkel i medlemsseksjonen, samt slik jeg har tolket andre ting jeg har lest og egne erfaringer.
Jeg har i all hovedsak forholdt meg til Chris White sin kalkulator som du forkaster og han selv sier bør oppdateres. Men både den og brewers friend funker, du får tall i nærheten av mine om du bruker White sin magnetrører som utgangspunkt.
Mer kan jeg dessverre ikke gi av kilder nå, for biblioteket mitt er hjemme og det er ikke jeg [emoji1417]

Du trenger forøvrig ikke ha samme regnestykket som meg, så lenge det blir bra øl av det [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Neida, så lenge det blir godt øl. Men vi er da på et diskusjonsforum, jeg graver alltid litt ekstra for kunnskapen sin skyld :)
 
Neida, så lenge det blir godt øl. Men vi er da på et diskusjonsforum, jeg graver alltid litt ekstra for kunnskapen sin skyld :)
Selvfølgelig. Trodde ikke annet [emoji1417]
Holder på å dyrke opp til en apa nå, basert på min logikk, blir brygging neste uke. Kan sende deg en flaske så får du bedømt regnestykket[emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Selvfølgelig. Trodde ikke annet [emoji1417]
Holder på å dyrke opp til en apa nå, basert på min logikk, blir brygging neste uke. Kan sende deg en flaske så får du bedømt regnestykket[emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Edit: jeg startet jo denne tråden, og definerer i hen spørsmål som dumme [emoji1417]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Selvfølgelig. Trodde ikke annet [emoji1417]
Holder på å dyrke opp til en apa nå, basert på min logikk, blir brygging neste uke. Kan sende deg en flaske så får du bedømt regnestykket[emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Haha. Med Mr Malty så er jeg ganske sikker på at det iallefall ikke blir underpitchet. Men for morro skyld. Sender du meg en sender jeg deg en. Litt som å ta på tissen til venninna di og omvendt da dere var sju,
 
Jeg brygger en Kölsch og fikk meg til å tro at denne skulle lagres kjølig (som en lager) på flaske. Etter halvannen uke i ca 10 grader er ølet helt dødt, og her kommer spørsmålet: Vil gjæren våkne igjen og karbonere ølet nå dersom jeg setter flaskene inn i romtemperatur? Det er jo overgjær, så hvorfor jeg ikke stusset over å lagre den i 10 grader er nokså dumt spør du meg :rolleyes:
 
Så lenge du faktisk har tilsatt karboneringssukker, så burde det gå fint. Jeg pleier å sette så varmt som mulig (innenfor gjærens spesifikasjon og hva jeg har tilgjengelig av varme, typisk 23-25 grader i praksis). Jeg vender også litt på flaskene etter ca en dag når de har kommet litt opp i temperatur for å få gjæren i suspensjon så den kan gjøre jobben. Mesteparten av karboneringen burde være gjort på 4-5 dager hvis du har et rom på 25 grader. Det kan ta litt lenger tid hvis du er ned mot 18-20 grader. Etter to uker er det sjelden mer å hente. Ofte vil gjæren bunnfalle igjen og gi klart øl når den har gjort jobben (avhengig av gjærens flokkuleringsevne, selvsagt)
 
Noe i veien for at jeg plumper varm vørter i ett gjæringskar, og kjøler den ned med kjølespiral direkte derfra?

FYI: Brygger halv-batch i form av no-sparge på Bratbergeren, og det blir litt langt ned å komme for kjøleren (som også har vinklet fester)
 
Hmmm... Har sett på det som en myte, men kanskje dumpe forsiktig via silikonslange?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp