Tråden for dumme spørsmål.

Jeg laget forøvrig spissøl en gang; og det var den gang jeg drev med kontinuerlig skylling. Jeg brygget en robust porter, og så fikk det innfallet at jeg skulle prøve å lage noe av det som ble til overs. Jeg skylte nok en god del mer enn godt er for å få det til, og det kom ganske nær Miguels beskrivelse. Jeg tilsatte litt tørrmalt, og fikk det opp i 2,5 prosent. Faktisk ble det nesten drikkelig, og var du tørst nok på en varm sommerdag, var det drikkelig. Men teposepreget var der, ingen tvil om det.

Hadde jeg senket ph'en på skyllevannet på forhånd, tror jeg det kunne blitt et veldig greit lettøl, eller en mild, om du vil.
 
jeg syntes jeg får teposepreget uanestt når jeg brygger dry stout

Prøv å legge i de svarte/veldig mørke typene under skylling. Lengre kontakttid med varme gir deg et mer tanninsk-preg. Evt så kan du kaldtrekke de over natta og ha i under kok, dette blir noe smoothere ifht til kontakt-tiden du har under mesk.
 
Er ikke det bare å fylle den med 3-4 liter vann, koke opp med lokk og deretter koke i f.eks. 30 minutter uten lokk og så måle hvor mye som er igjen? Dette varierer jo også ofte noe med tilgjengelig nettspenning, høyde over havet og varmetap til omgivelsene (som f.eks. er vesentlig høyere utendørs en vindfull vinterdag med -10 enn en vindstille høysommerdag med +30).
 
Er ikke det bare å fylle den med 3-4 liter vann, koke opp med lokk og deretter koke i f.eks. 30 minutter uten lokk og så måle hvor mye som er igjen? Dette varierer jo også ofte noe med tilgjengelig nettspenning, høyde over havet og varmetap til omgivelsene (som f.eks. er vesentlig høyere utendørs en vindfull vinterdag med -10 enn en vindstille høysommerdag med +30).
Jo. Temp osv burde ikke variere så mye siden jeg står på kjøkkenet. Lurer på om jeg skal veie den før og etter kok i 15 min, så bare gange med fire.
Grunnen er jo selvsagt at jeg har gått meg vill og roter rundt i Beersmith oppsettet. Vurderer haglen på hele programet:mad:
 
Tror du bør fylle den med samme mengde vann som preboil volumet ditt og bruke samme styrke på koken. Fyller du opp med mindre så vil mer energi bli tilført pr liter vann enn hvis du koker "full boil".

Med vann så får du en pekepinn. Og på neste batch så kan du sette koketiden til 75 min og se avkoket pr time, hvis du bruker spiralkjøler, siden denne vil oppta plass når du har den i etter 50 minutter.
 
Jeg tenker at tilført energi = energi til fordamping så lenge det totale volumet likevel koker, og at mengden som koker vekk når man først har nådd kok er temmelig konstant, men det er mulig jeg tar feil.
 
Jeg tenker at tilført energi = energi til fordamping så lenge det totale volumet likevel koker, og at mengden som koker vekk når man først har nådd kok er temmelig konstant, men det er mulig jeg tar feil.

Hvis det koker og du tilfører enda mer energi så må den energien gå et sted. Jeg tolker det som at den gjør om mer vann til damp. Men mulig jeg tar feil og.
 
Det ligg litt restar frå inne i erlenmeyerkolben som eg ikkje får til å fjerne, og eg har ikkje børste. Bør eg droppe starteren eg tenkte å lage og vente, eller vil starsan'en desinfisere det? Det er ikkje snakk om stort, litt på eine sida som låg langs kanten på forrige starter.
 
Det ligg litt restar frå inne i erlenmeyerkolben som eg ikkje får til å fjerne, og eg har ikkje børste. Bør eg droppe starteren eg tenkte å lage og vente, eller vil starsan'en desinfisere det? Det er ikkje snakk om stort, litt på eine sida som låg langs kanten på forrige starter.
Smell kolba i ovnen, 10 minutt på 200 grader. Får du infeksjon da, send den prøven til en lab. Det er tøffe saker! ;)
 
Det ligg litt restar frå inne i erlenmeyerkolben som eg ikkje får til å fjerne, og eg har ikkje børste. Bør eg droppe starteren eg tenkte å lage og vente, eller vil starsan'en desinfisere det? Det er ikkje snakk om stort, litt på eine sida som låg langs kanten på forrige starter.
Prøv eddik.
 
Tilbake
Topp