jeg syntes jeg får teposepreget uanestt når jeg brygger dry stout
jeg syntes jeg får teposepreget uanestt når jeg brygger dry stout
Hvilket av forslagene er tilbakevist? (orker ikke sette på nå) Jeg har iallefall fått mindre tanninsk preg når jeg har gjort begge.Tilbakevist i denne poden
http://www.thebrewingnetwork.com/jamilshow.xml
han sier noe om å heller bruke mindre, men jeg vet ikke
at man kommer like langt med å bruke mindre mengder mtp. farge og smak
Jo. Temp osv burde ikke variere så mye siden jeg står på kjøkkenet. Lurer på om jeg skal veie den før og etter kok i 15 min, så bare gange med fire.Er ikke det bare å fylle den med 3-4 liter vann, koke opp med lokk og deretter koke i f.eks. 30 minutter uten lokk og så måle hvor mye som er igjen? Dette varierer jo også ofte noe med tilgjengelig nettspenning, høyde over havet og varmetap til omgivelsene (som f.eks. er vesentlig høyere utendørs en vindfull vinterdag med -10 enn en vindstille høysommerdag med +30).
Jo. Temp osv burde ikke variere så mye siden jeg står på kjøkkenet. Lurer på om jeg skal veie den før og etter kok i 15 min, så bare gange med fire.
Grunnen er jo selvsagt at jeg har gått meg vill og roter rundt i Beersmith oppsettet. Vurderer haglen på hele programet![]()
Jeg tenker at tilført energi = energi til fordamping så lenge det totale volumet likevel koker, og at mengden som koker vekk når man først har nådd kok er temmelig konstant, men det er mulig jeg tar feil.
Smell kolba i ovnen, 10 minutt på 200 grader. Får du infeksjon da, send den prøven til en lab. Det er tøffe saker!Det ligg litt restar frå inne i erlenmeyerkolben som eg ikkje får til å fjerne, og eg har ikkje børste. Bør eg droppe starteren eg tenkte å lage og vente, eller vil starsan'en desinfisere det? Det er ikkje snakk om stort, litt på eine sida som låg langs kanten på forrige starter.
Prøv eddik.Det ligg litt restar frå inne i erlenmeyerkolben som eg ikkje får til å fjerne, og eg har ikkje børste. Bør eg droppe starteren eg tenkte å lage og vente, eller vil starsan'en desinfisere det? Det er ikkje snakk om stort, litt på eine sida som låg langs kanten på forrige starter.