Tråden for dumme spørsmål.

Har du ikke ett eller annet pinnelignende du kan stikke ned i kolben?
Skaftet på en sleiv, 17mai flagg, naboens ripsbærbusk? :)
En fille, vaskeklut, lommetørkle etc på enden.
 
Då har eg varma kolben opp i ovnen, skrapt litt på innsida med det eg fekk til og desinfisert med starsan.

Kaustisk soda er absolutt løysinga over ei natt ja. Får gjere det til helga.

Men er det no framleis fare?
 
Takk for hjelp! Eg argumenterte ovanfor meg sjølv å utsette brygget ei veke. Men spørsmålet er; eg har smekka opp ein wyeast-pakke og den er no er "aktivert". Vil den funke om 7 dagar som ein starter?
 
Evt. kan eg setje starter laurdag og brygge til veka. Skal gå til innkjøp av induksjonstoppen til Bryggselv, då rekk eg plutseleg å brygge etter jobb òg.
 
Jeg ville heller bare gått enda hardere inn for å fått den kolben ren nå. Hva ville McGyver gjort? Hvis du har kaustisk soda eller krystallsoda tilgjengelig så kan du prøve å måke på med dette i tilnærmet kokende vann og holde både nese og øyne langt unna dampen. Og så skylle med varmt vann. Finn noe pinneaktig og wrap den med papir eller klut eller noe.

F.eks. HVIS du skulle fått infeksjon i dette brygget, hvor begynner du å lete da? Starteren kan ha vært fin, men du vil nok peke på den først, men det er ikke sikkert det var den.
 
I opp skriftene jeg har prøvd på nå står det:
"koking X minutter, minimum. Eller den tiden det tar å treffe riktig OG."

Men skal ikke OG måles ved 20°C? Hvordan skal jeg da få justert kokingen til jeg treffer riktig OG. Og går OG opp eller ned ved lenger koking?
 
Høyere OG jo lengre koking. Det er vannet (dampen) som forsvinner.
Vanlig minste koketid,
Med mye pils, 90min.
De andre 60min. Men du kan koke lengre.
Du tar en prøve og kjøler denne ned til 20C. Det er vanlig men sjekk om ditt hydrometer skal ha en annen temperatur. Kokingen fortsetter uavbrutt selv om du holder på å sjekke gravity.
Første måling tas noen min etter oppkok.
Du kan også justere oppover med maltekstrakt, og nedover med vann.
Og sånn røfflig, OG øker med rundt 8 poeng etter første prøve.

-Det siste jeg skriver er avh av flere forhold så ikke ta dette for noe annet enn et tips.
Og til dere med erfaring, jada jeg vet hva dere vil si :p
 
....
Og sånn røfflig, OG øker med rundt 8 poeng etter første prøve.

-Det siste jeg skriver er avh av flere forhold så ikke ta dette for noe annet enn et tips.
Og til dere med erfaring, jada jeg vet hva dere vil si :p

"Etter en del brygg, så vet du sånn ca hvor stor avdamping du har pr time, da kan du ganske presist anslå hvilken OG du får basert på den SG du måler ved kokestart."

;) Var det det du ventet "vi" skulle si? :p:p
 
Tilbake
Topp