Karbonere med vørter?

Godspeed Helga. Nå er det gjort. Har en stund drømt våte drømmer om å kunne flaske denne på dag fem, men har ikke helt skjønt hvordan får det til. Nå har jeg gitt eff i oksygen, og bare gjort det med speise, så får vi se hvor effektiv gjæren er til å fortære oksygen. Sjukt mye gjær i suspensjon, så neste runde, som må brygges denne uka skal få litt bunnfelling først.
 
Skal teste for første gang i dag uten fat. Fem dagers gjæring. Ølet er på 1.013 men kommer til å stoppe på 1.012. Speise dosert med doseringssprøyte etter at flaska er fylt. Her kommer oksygenet, men får tyskerne det til skal jeg også klare det og med litt øvelse.

Du har mao. kjørt en tvungen fermenteringstest?
 
Hvilke øl er det du skal flaske etter kun 5 dager? Hold oss/meg gjerne oppdater med hvordan det går.. Spennende med "nye" måter å gjøre ting på.. [emoji5]️

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Dette var en Hefeweizen. Hvis dette fungerer noenlunde greit, jeg er mest bekymret for oksygenet, så er det et veldig godt utgangspunkt
 
Nope. Det blir veien videre. Jeg vet jo ikke at den stopper på 1.012. Men den "skal" det. Nå har jeg brygget dette ølet så mange ganger at med mindre jeg har fått infeksjon så skulle den stoppet i morgen, på 1.012. Kassa står under sengen på gjesterommet med bager og ting rundt seg.

Godt å høre - men det hadde ikke skadet med et par sandsekker.

Jeg karbonerte forøvrig golden ale'n min etter boka, dvs. jeg helte oppi mye vørter. Bra trykk; ei flaske hadde i all stillhet delt seg i to, den var blitt ei slags bikiniflaske. Tvilsomme greier. Muligens er ikke bjørnunger laget for sånt?
 
Skal speisen regnes med i "Volume Being Packaged", eller er det kun det som ligger i gjæringskaret som gjelder?
 
Man får vel et slags forvarsel om hva karboneringsvørteren vil bidra med når man måler FG for hovegjæringen? Jeg for min del synes hele greia virker som litt risikosport infeksjonsmessig, siden man faktisk setter til side en vørter i et par uker. Hvordan hindrer man at evt. små bakterieinfeksjoner utvikler seg her? Fryser ned raskt? Kjøler ned og gir oppkok før bruk?
 
Man får vel et slags forvarsel om hva karboneringsvørteren vil bidra med når man måler FG for hovegjæringen? Jeg for min del synes hele greia virker som litt risikosport infeksjonsmessig, siden man faktisk setter til side en vørter i et par uker. Hvordan hindrer man at evt. små bakterieinfeksjoner utvikler seg her? Fryser ned raskt? Kjøler ned og gir oppkok før bruk?

Ja, men man kan også lage ny vørter.
 
Man får vel et slags forvarsel om hva karboneringsvørteren vil bidra med når man måler FG for hovegjæringen? Jeg for min del synes hele greia virker som litt risikosport infeksjonsmessig, siden man faktisk setter til side en vørter i et par uker. Hvordan hindrer man at evt. små bakterieinfeksjoner utvikler seg her? Fryser ned raskt? Kjøler ned og gir oppkok før bruk?

Tapper vørter i en plastflaske, setter den i kjøleskapet. Ved flasking koker jeg vørteren i 15min og kjøler ned. Akkurat som om du skulle ha brukt sukkerlake.
 
Man får vel et slags forvarsel om hva karboneringsvørteren vil bidra med når man måler FG for hovegjæringen? Jeg for min del synes hele greia virker som litt risikosport infeksjonsmessig, siden man faktisk setter til side en vørter i et par uker. Hvordan hindrer man at evt. små bakterieinfeksjoner utvikler seg her? Fryser ned raskt? Kjøler ned og gir oppkok før bruk?

Jeg gjør som @cjohansen. Vørteren utvinner jeg av bunnfallet, som jeg heller i en 5-liter etter at jeg har tappet den klare vørteren over i gjæringskaret. Så får det stå mørkt til neste dag, da klar og fin vørter kan dekanteres. Jeg får alltid ca. 4 liter bunnfall, og ut av det får jeg mellom halvannen og to og en halv liter vørter, alt etter hvor mye humle jeg har brukt. Det er nesten alltid nok til karboneringen.

Jeg har vørteren over på klare plastflasker som det har vært juice på, og setter dem i kjøleskap, eller i kjelleren. Jeg tror ikke jeg har opplevd at det har skjedd noe med noen av dem. Dessuten kokes de i et kvarter.

Det skjedde en gang at det begynte å skje noe i en flaske med startervørter, som jeg oppbevarer på samme måte, og gjerne har stående minst et par måneder. Den begynte å runde seg ganske godt av trykket, så det var lett å se at noe var galt. Årsaken var åpenbart litt slumsete reingjøring av flaska, siden ingen av de andre var berørt.

Det blir nok blandet inn en del oksygen i håndteringen av denne vørteren, sjøl om jeg prøver å unngå plasking. Det bør kanskje tas med i vurderingen. Men noen infeksjonsbingo mener jeg helt klart at jeg ikke driver med:).
 
Jeg lar være å fylle flaskene helt, og klemmer ut den siste lufta. På den måten ser jeg fort om det er noe fare på ferde. Har ikke hatt problemer med dette, enda jeg ikke vasker juiceflaskene mer enn at spyler dem med varmt springvann. Skal litt til for at det blir særlig aktivitet på 4C.
 
Tilbake
Topp