Kan vi snakke om Kölsch?

Fortsetter denne herlige tråden:
All den tid eg ikkje er begynt å bruke ferskfisk, så er eg prisgitt tørrgjær.
Har og begrense med å lagre kaldt nå om sommaren.
Safale K-97, noe erfaringar med å bruke denne?
Ser S-23 nevnes, men eg har ikkje 10-14 graders lagringsplass.

Jeg har ikke brukt den, men den gir sikkert godt øl. Kølsch blir det åpenbart ikke. Hvis du har smakt kølsch og likt det for den spesielle karakteren den har - som kan være ganske vanskelig å skille fra pils, det er en nesten helt umerkelig nyanse av fruktighet - så må du ha kølschgjær for å komme i nærheten, og det finnes bare to typer tilgjengelig. Ingen av dem er en tørrgjær.

Hvis du derimot ønsker å brygge et overgjæret øl som likner mest mulig på en pils, hvilket forsåvidt kan være en beskrivelse av en kølsch, så kan du prøve k-97. Fermentis oppgir 15-20 grader som ideell temperatur, men jeg ville prøve å legge den ned mot 15 grader. Ut fra hva jeg har lest av erfaringer folk har hatt, får du fort noe som ligner på belgisk øl om temperaturen i dunken blir liggende opp mot 20. Kan du ikke holde så lav gjæringstemperatur, ville jeg brukt S-05 i stedet. Den gir jo et ganske reint resultat mellom 18 og 20.
 
Hvis du derimot ønsker å brygge et overgjæret øl som likner mest mulig på en pils, hvilket forsåvidt kan være en beskrivelse av en kølsch, så kan du prøve k-97. Fermentis oppgir 15-20 grader som ideell temperatur, men jeg ville prøve å legge den ned mot 15 grader. Ut fra hva jeg har lest av erfaringer folk har hatt, får du fort noe som ligner på belgisk øl om temperaturen i dunken blir liggende opp mot 20.

Det er her eg er. Eg vet den ikke blir typeriktig, men d får være en del av å gå frå nybegynner til "bedre" brygger ;)

Har vært en del US-05 og vil gjøre noe nytt. Prøve tyske humler osv. Skal også prøve meg på Hveteøl, derfor K-97.

Kan prøve å lagre den ned mot 15-16. Og lage et nytt hybridøl. Nå har eg laget steambeer, så kan eg vel lage et annet hybridøl også:)
 
Og ha litt god plass i bøtta hvis du bruker K-97.
Starter du på 15-16 vil den gjerne komme opp mot 19.
Men kølsch, hveteøl eller typisk "belgisk" smak vil jeg ikke si jeg fikk den ene gangen jeg brukte den.
 
Det er her eg er. Eg vet den ikke blir typeriktig, men d får være en del av å gå frå nybegynner til "bedre" brygger ;)

Har vært en del US-05 og vil gjøre noe nytt. Prøve tyske humler osv. Skal også prøve meg på Hveteøl, derfor K-97.

Kan prøve å lagre den ned mot 15-16. Og lage et nytt hybridøl. Nå har eg laget steambeer, så kan eg vel lage et annet hybridøl også:)

Hvor lavt kan du få gjæret ølet? Poenget med det meste av hybridøl er å få et reint øl med ale-gjær, men du bør kunne gjære relativt lavt for å få det til. Steam er vel et unntak der? Hvis du er avhengig av romtemperatur, så husk også at temperaturen i dunken er den som betyr noe, og at den fort blir liggende 2-4 grader høyere enn temperaturen i rommet under den mest aktive fasen av gjæringen.

W-34/70 er en lagergjær, men kan antakelig brukes i prosjektet ditt med tyske øl. Jeg har hørt at den kan brukes helt opp mot 20 grader og gi et godt resultat. Men jeg har ingen personlige erfaringer med det (heller:)).

Du bør også kunne lagre lavere enn 15-16, sjøl om 15-6 er langt bedre enn romtemperatur. Jeg sitter akkurat med en kølsch som har stått til karbonering (flaske) noen dager. Den er så god som den kan være nå, men den har litt fruktighet av det slaget som skal være nesten umerkelig. Jeg setter snart flaskene i et kaldt kjøleskap, og når de får lagret seg der en stund, forsvinner etter hvert denne fruktigheten, og jeg sitter med noe som blir temmelig likt en pils - bare ikke helt, og det er jo meningen. Det der skjer nok ikke ved 15-16 grader.

Hvis du med hveteøl mener skikkelig bayersk weissbier, så er det igjen det samme som med kølsch; du må egentlg bruke fersk gjær. Ikke for å være kjip, men jeg er redd det er den bitre sannheten.

Hvorfor ikke fersk gjær, egentlig?
 
Da var min første kölsch satt til gjæring!

Landet på følgende:
92 % pilsner malt
6 % Vienna
2 % Flaked oats

15 g Magnum @ 60
20 g Mittelfruh @ 15
10 g Mittelfruh @ 5

Wyeast 2565

ABV 4.7 IBU 25

Putrer nå på 15'C

Havre, Magnum og sen-humle er vel litt fyfy....
 
Angående tørrgjør og høyere temp: Hva med å teste M54? Altså, i stedenfor å gjære en ale lavt, gjære en lager høyt?
 
MJ M54 - dårlig erfaring. Denne virker som den har en pause i utgjæringen som kan få deg til å tro at SG er stabil. Trenger 3 uker selv ved høy temp og gjærer da temmelig tørt.
Saflager W-34/70 har jeg satt i gang for en uke siden ved 16 grader, hevet til 18 etter stormgjæring. Veldig lovende etter en uke, ihvertfall.
 
Sist redigert:
Da var min første kölsch satt til gjæring!

Landet på følgende:
92 % pilsner malt
6 % Vienna
2 % Flaked oats

15 g Magnum @ 60
20 g Mittelfruh @ 15
10 g Mittelfruh @ 5

Wyeast 2565

ABV 4.7 IBU 25

Putrer nå på 15'C

Havre, Magnum og sen-humle er vel litt fyfy....

Du kan vente deg et besøk av kølsch-politiet nå, ja. Dette går ikke!

Sånn skal det være:p:
Malt
4,5 kg pilsnermalt (gulvmaltet Weyermann )
0,3 kg Vienna
Humle
20 gr Magnum @ 60
20 gr Mittelfrüh @ 10
20 gr Mittelfrüh @ 5
20 gr Mittelfrüh @ 0
Gjær
WLP029

Havre????
 
100 g for gøy!
Ellers rappa jeg din oppskrift og blandet den litt med Jamil. Wyeast er jo lov.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Hvor lavt kan du få gjæret ølet? Poenget med det meste av hybridøl er å få et reint øl med ale-gjær, men du bør kunne gjære relativt lavt for å få det til. Steam er vel et unntak der? Hvis du er avhengig av romtemperatur, så husk også at temperaturen i dunken er den som betyr noe, og at den fort blir liggende 2-4 grader høyere enn temperaturen i rommet under den mest aktive fasen av gjæringen.

W-34/70 er en lagergjær, men kan antakelig brukes i prosjektet ditt med tyske øl. Jeg har hørt at den kan brukes helt opp mot 20 grader og gi et godt resultat. Men jeg har ingen personlige erfaringer med det (heller:)).

Du bør også kunne lagre lavere enn 15-16, sjøl om 15-6 er langt bedre enn romtemperatur. Jeg sitter akkurat med en kølsch som har stått til karbonering (flaske) noen dager. Den er så god som den kan være nå, men den har litt fruktighet av det slaget som skal være nesten umerkelig. Jeg setter snart flaskene i et kaldt kjøleskap, og når de får lagret seg der en stund, forsvinner etter hvert denne fruktigheten, og jeg sitter med noe som blir temmelig likt en pils - bare ikke helt, og det er jo meningen. Det der skjer nok ikke ved 15-16 grader.

Hvis du med hveteøl mener skikkelig bayersk weissbier, så er det igjen det samme som med kølsch; du må egentlg bruke fersk gjær. Ikke for å være kjip, men jeg er redd det er den bitre sannheten.

Hvorfor ikke fersk gjær, egentlig?

Tja, garagen er den kaldeste plassen, men med noe varierende temp. 14c er det laveste eg har notert.
Eg har tempmålebånd på gjæringbøttene :)
Verre med stabil veldig kald lagringsplass.

Eg har bestemt meg for å begynne med ferskgjær ved neste brygg. Det er vel bare å hoppe i det. Men det har ofte blitt spontanbrygget, og bestemt dagen før brygging.
Først ferskgjær blir hveteøl :)

Tusen takk for gode svar.
 
Heisann godtfolk,
Må man til Köln for å få tak i Kølsch, eller finnes det noen typeriktige alternativer å få kjøpt her hjemme. Har brygget selv, ble god den, men jeg skulle gjerne smakt noe for å sammenligne.
 
Her er oppskriften jeg tok bronse med i NM. Det er en ganske klassisk oppskrift med få ingredienser.

Kalvskinnet kölsch
OG: 1.049
FG: 1.008
IBU: 30

Malt:
4,75kg Weyermann premium pilsner
0,25kg Hvetemalt

Humle:
75g Hallertauer mittelfrüh (3%) på 60min
25g Hallertauer mittelfrüh (3%) på 15min

Gjær:
Wlp029

Mesket på 65 grader
Stormgjæring på 14 grader, økt til 17 etter stormgjæringen. Etter flasking og karbonering ble ølet lagret i kjøleskapstemp i omtrent to mnd.
 
Her er oppskriften jeg tok bronse med i NM. Det er en ganske klassisk oppskrift med få ingredienser.

Kalvskinnet kölsch
OG: 1.049
FG: 1.008
IBU: 30

Malt:
4,75kg Weyermann premium pilsner
0,25kg Hvetemalt

Humle:
75g Hallertauer mittelfrüh (3%) på 60min
25g Hallertauer mittelfrüh (3%) på 15min

Gjær:
Wlp029

Mesket på 65 grader
Stormgjæring på 14 grader, økt til 17 etter stormgjæringen. Etter flasking og karbonering ble ølet lagret i kjøleskapstemp i omtrent to mnd.

Min er ganske lik, med vienna i stedet for hvetemalt. Prøv med dekoksjon; det mener jeg ga et lite løft.
 
Brygger kölsch i dag. 20L batch.

Malt
5500 kg pilsner

Humle
40g Saaz, 60 min
20g Saaz, 10 min
40g Saaz, tørrhumling

Mesking på 66 grader.

Gjæres med WLP029 i kjelleren som holder 16,5 - 17 grader.
 
Brygger kölsch i dag. 20L batch.

Malt
5500 kg pilsner

Humle
40g Saaz, 60 min
20g Saaz, 10 min
40g Saaz, tørrhumling

Mesking på 66 grader.

Gjæres med WLP029 i kjelleren som holder 16,5 - 17 grader.

Jeg er litt skeptisk til ideen om å tørrhumle det ølet der. Men jeg har jo ikke prøvd, så jeg skal ikke si jeg vet det ikke passer.

Jeg kunne vel si det samme om tørrhumling med edelhumle generelt. Jeg mener jeg har lest en god del innlegg av folk som som har prøvd, og som har blitt skuffet.

edit: Når det gjelder kølschen mer spesielt, så er det jo ikke humledrevet. Det er veldig lite som skal til for å overskygge det som gjør det til en kølsch, dvs. det der nesten ikke-kjennbare som gjæren bidrar med. Men når det er sagt, så kan du selvfølgelig bruke 029 uten at det er akkurat kølsch-preget du er ute etter. Jeg har sjøl humlet den over grensa, og da var det fordi jeg ville ha den mest mulig lik en pils.
 
Sist redigert:
Jeg er litt skeptisk til ideen om å tørrhumle det ølet der. Men jeg har jo ikke prøvd, så jeg skal ikke si jeg vet det ikke passer.

Jeg kunne vel si det samme om tørrhumling med edelhumle generelt. Jeg mener jeg har lest en god del innlegg av folk som som har prøvd, og som har blitt skuffet.

Den feilen har jeg gjort, for å si det sånn! Kölsch er så lett og delikat at det er veldig lett å overdøve smaken av ølet helt. Jeg tørrhumlet med Tettnang-humle den gangen, skarve 15 gram og det ødela hele batchen. Smakte humle, gress og ingenting.
 
Tilbake
Topp