Tråden for dumme spørsmål.

Skal klore gjeringsbøttene mine da jeg frykter noe skit. Hvor lenge skal jeg la klorløsningen jobbe?

4 ml/L, og 20 minutters kontakttid. Du trenger ikke skylle når du bruker en såpass tynn oppløsning.

Men husk å reingjøre skikkelig først; hvis ikke er det ingen vits i kloringen. Men det trenger jeg sikkert ikke fortelle deg:).
 
Sikkert svart på tidligere, men prøver meg allikevel.

Skal karbonere to fat øl, men har ikke ledig kjøleskap. Tenkte å sette ett bar trykk i en ukes tid, men det er utifra 6grader. Disse står nå i 23grader.
Kan jeg bare bruke brewersfriendkalkulatoren og endre temp og så justere trykket etter denne? Vil det da bli riktig trykk når fatene kjøles til 6grader?

La oss si jeg skal ha 1.8volumer co²
Ved 23°C er det 19.2psi
Mens ved 6grader er det 5.8psi.

Går det greit å karbonere på 23°C for så å kjøle ned til 6°C?






Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Ja, det går helt fint.
 
Ok, jeg har et dumt spørsmål. Kan jeg montere en sånn thermowell (https://m.bryggselv.no/reservedeler...mowell-10-cm-til-brew-bucket-og-chronical-26l) på bryggselv sin 25l plastikk gjæringsbøtte og deretter stikk sensoren (den standard sensoren, ikke den lange) på ITC 308, inni utgangen på thermowell-opplegget? Dette skal stå i kontrollert kjøleskap. Er det noen noen andre måter å montere thermowell-stang i bryggselv sin gjæringskar samt. koble opp til itc 308?
 
Ok, jeg har et dumt spørsmål. Kan jeg montere en sånn thermowell (https://m.bryggselv.no/reservedeler...mowell-10-cm-til-brew-bucket-og-chronical-26l) på bryggselv sin 25l plastikk gjæringsbøtte og deretter stikk sensoren (den standard sensoren, ikke den lange) på ITC 308, inni utgangen på thermowell-opplegget? Dette skal stå i kontrollert kjøleskap. Er det noen noen andre måter å montere thermowell-stang i bryggselv sin gjæringskar samt. koble opp til itc 308?
Ja det kan du
 
Ok, jeg har et dumt spørsmål. Kan jeg montere en sånn thermowell (https://m.bryggselv.no/reservedeler...mowell-10-cm-til-brew-bucket-og-chronical-26l) på bryggselv sin 25l plastikk gjæringsbøtte og deretter stikk sensoren (den standard sensoren, ikke den lange) på ITC 308, inni utgangen på thermowell-opplegget? Dette skal stå i kontrollert kjøleskap. Er det noen noen andre måter å montere thermowell-stang i bryggselv sin gjæringskar samt. koble opp til itc 308?
Kan også tape fast sensoren utpå gjæringskaret med en bit isolasjon/glava/liggeunderlag/bobleplast/fantasiensettergrensen utpå sensoren slik at den har kontakt med gjæringskaret men er isolert på "utsiden". Det fungerer også bra.
 
God aften, har en Pilsner som eg har tatt på et lite fat idag som er på 4 liter og sotte det i kjøleskapet på ca 5 til 6 grader.
Men spørsmålet er så hvilken psi/bar skal det karbonere på. Står no på 1,6 psi
 

Vedlegg

  • 0 bytes · Sett: 40
Jeg har en vellykket oppskrift jeg har brygget noen ganger som er basert på Briess Pils LME pluss litt lys DME. Oppskriften er en Cream Ale. Nå forsøkte jeg å erstatte ekstrakten med all grain. Satset på å erstatte LME med pilsmalt og DME med Pale Malt. I dag flasket jeg og synes den ble lysere og mindre smaksintens enn ekstraktversjonen.
Så: Finnes det noen gode beskrivelser av hvordan man oversetter en ekstraktoppskrift til all grain?
 
Det kan jo være du må prøve deg fram med malt fra litt forskjellige malteri for å finne en malt som gir det samme som Briess LME/DME.
Kanskje finnes det en oversikt over hvilke du bør bruke for å komme nærmest?
Når du brygger med ekstrakt, koker du hele volumet eller tilsetter du vann i gjæringsbøtten? Det kan jo i så fall ha noe å si forstår jeg.
Jeg har aldri brygget med ekstrakt så jeg har ingen egne erfaringer å dele dessverre.
 
Jeg har en vellykket oppskrift jeg har brygget noen ganger som er basert på Briess Pils LME pluss litt lys DME. Oppskriften er en Cream Ale. Nå forsøkte jeg å erstatte ekstrakten med all grain. Satset på å erstatte LME med pilsmalt og DME med Pale Malt. I dag flasket jeg og synes den ble lysere og mindre smaksintens enn ekstraktversjonen.
Så: Finnes det noen gode beskrivelser av hvordan man oversetter en ekstraktoppskrift til all grain?
Er målet mest mulig likt ekstraktølet eller er det best mulig (etter din gane) cream ale? Dersom det er det siste hadde jeg nok droppet "oversettelsen" og gått for en allgrain oppskrift noen her inne kan gå god for.
 
Når du brygger med ekstrakt, koker du hele volumet eller tilsetter du vann i gjæringsbøtten? Det kan jo i så fall ha noe å si forstår jeg.
I den oppskriften her så koker jeg hele volumet i 30 minutter. På den måten får jeg skikkelige humletilsetninger.
 
I den oppskriften her så koker jeg hele volumet i 30 minutter. På den måten får jeg skikkelige humletilsetninger.
Ja, da er det ikke der grunnen er.
Men, som sagt så er det jo forskjell på malt fra ulike leverandører så det er jo ikke uventet at ting vil endre seg.

Sent via Tapatalk
 
Er målet mest mulig likt ekstraktølet eller er det best mulig (etter din gane) cream ale? Dersom det er det siste hadde jeg nok droppet "oversettelsen" og gått for en allgrain oppskrift noen her inne kan gå god for.
I første omgang ønsket jeg å treffe smaken på ekstraktølet. Det er et godt øl som "alle" liker og jeg synes det hadde vært fint å få til det samme med all grain.
 
Kan det være at jeg har bommet på mesketemperaturen? Er det noen som vet hva slags mesketemperatur man bør bruke for å etterligne ekstrakt?
 
Kan det være at jeg har bommet på mesketemperaturen? Er det noen som vet hva slags mesketemperatur man bør bruke for å etterligne ekstrakt?

Det er neppe der det ligger. Jeg tror ikke du klarer å kopiere «ekstrakt» uten å prøve en del.
 
Tilbake
Topp