Tråden for dumme spørsmål.

Er man redd for at oksygenet forsvinner raskt ut av bøtta så fanger man kanskje mer ved å
oksygenere gjennom påsatt lokk. Mener steinen går gjennom hvis ikke gummiproppen er satt i.
 
Har blitt litt omveltninger i helgeplanene her, så jeg kan kun brygge i dag, men gjæren vil ikke være klar før tidligst søndag kveld/mandag morgen. Er det noe problem å la vørteren stå i 2 netter før jeg har i gjær? Bør jeg riste inn oksygen med en gang den er nedkjølt, eller vente til jeg tilsetter gjæren?
 
Har blitt litt omveltninger i helgeplanene her, så jeg kan kun brygge i dag, men gjæren vil ikke være klar før tidligst søndag kveld/mandag morgen. Er det noe problem å la vørteren stå i 2 netter før jeg har i gjær? Bør jeg riste inn oksygen med en gang den er nedkjølt, eller vente til jeg tilsetter gjæren?

Tror nok det går fint sålenge det har blitt praktisert til dels paranoide hygenetiltak, i kjent hjemmebryggerstil. Når jeg lar den stå lenge (for å vente på at kjøleskapet fikser de siste gradene) prefererer jeg å tilsette oksygen like før pitch. Når man tenker på det er jo dette mest gunstig av flere årsaker. En at du ikke vil optimalisere vekstmuligheter for ulumskheter før pitch, og to, at jeg går ut i fra at du sitter igjen med mindre O2 to dager etter tilsetning, enn 3 min etter tilsetning.
 
Vurderer å redusere koketiden generelt fra 90 til 30 min. I den forbindelse begynte jeg å tenke på hvor lang tid man minimum må koke bitterhumle, altså før aroma / smak er tilnærmet borte?
 
Jeg har en Cream Ale som jeg lager både som ekstrakt- og all grain. Siden ekstraktbrygget kokes kun 30 min, så har jeg et humleskjema som starter på 30 min, og jeg vil si at smaksbidraget er tydelig ved bitterhumling ved 30 min.
 
Jeg har en Cream Ale som jeg lager både som ekstrakt- og all grain. Siden ekstraktbrygget kokes kun 30 min, så har jeg et humleskjema som starter på 30 min, og jeg vil si at smaksbidraget er tydelig ved bitterhumling ved 30 min.

Hmm.. Vil ikke FWH kunne hjelpe til?
 
Har tenkt å brygge ca 20L med 7Fjell vinter. OG 1.072, forventa FG 1.015

Har 3 pakkar med wlp007 produsert 14.08 . Er dette nok? Har ikkje utstyr til å lage startar.
 
Har tenkt å brygge ca 20L med 7Fjell vinter. OG 1.072, forventa FG 1.015

Har 3 pakkar med wlp007 produsert 14.08 . Er dette nok? Har ikkje utstyr til å lage startar.

Det skal ikke rare utstyret til for å lage en starter. Du trenger ikke nødvendigvis ha magnetrører. Det holder med et passende stort kar av ett eller annet slag som du kan riste litt på fra tid til annen.
 
Sist redigert:
Har tenkt å brygge ca 20L med 7Fjell vinter. OG 1.072, forventa FG 1.015

Har 3 pakkar med wlp007 produsert 14.08 . Er dette nok? Har ikkje utstyr til å lage startar.
En magnetrører koster 300 kroner på ebay. Så det skal ikke mange bryggene til før du sparer inn utstyr til å lage starter. Man trenger ikke erlenmeyerkolbe heller. En hvilken som helst stor glassbeholder eller growler gjør samme nytten.
 
Har hatt flaskene mine stående på et flasketre i et par måneder ialelfall.. Før de ble hengt dit, ble de skylt i varmt vann.. Nå som jeg skal bruke de igjen, bør jeg dyppe de i en StarSan-blanding før jeg tapper på de, eller holder det med f.eks 10min i ovn på 200grader? Ene metoden bedre enn den andre? Alle flaskene skal/burde være fri for rester fra forrige brygg før de ble hengt på treet.
 
Har hatt flaskene mine stående på et flasketre i et par måneder ialelfall.. Før de ble hengt dit, ble de skylt i varmt vann.. Nå som jeg skal bruke de igjen, bør jeg dyppe de i en StarSan-blanding før jeg tapper på de, eller holder det med f.eks 10min i ovn på 200grader? Ene metoden bedre enn den andre? Alle flaskene skal/burde være fri for rester fra forrige brygg før de ble hengt på treet.
Dypp alle flaskene et minutt eller to i et kar med Starsan og sett dem tilbake på treet rett før du brygger. Mye enklere enn stekovnen. Luft er dessuten ikke så effektivt – de må stå en stund i ovnen for å bli desinfisert.
 
Har hatt flaskene mine stående på et flasketre i et par måneder ialelfall.. Før de ble hengt dit, ble de skylt i varmt vann.. Nå som jeg skal bruke de igjen, bør jeg dyppe de i en StarSan-blanding før jeg tapper på de, eller holder det med f.eks 10min i ovn på 200grader? Ene metoden bedre enn den andre? Alle flaskene skal/burde være fri for rester fra forrige brygg før de ble hengt på treet.

Er de "rene", så holder det med å skylle de med starsan blanding før flasking.
 
God aften, har en Pilsner som eg har tatt på et lite fat idag som er på 4 liter og sotte det i kjøleskapet på ca 5 til 6 grader.
Men spørsmålet er så hvilken psi/bar skal det karbonere på. Står no på 1,6 psi

Har noen av disse selv. Sikkelig kjekke saker.
14-15psi er vel grett.. likevel : anbefaler å karbonene med den toppen som har ball-lock..kjøre gass inn på væske ut.. riste.. og vips er det ferdig .. smart å la det stå til dagen etter.
Mulig jeg gjør det feil.. men fikk aldri helt til å karbonene med den der og 16g patronen.. flott til å tømme med.. mulig jeg ikke var tålmodig nok [emoji102]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hei kjære bryggere. Har for førstegang i "bryggekarrieren" fått oppdrag i å "levere" øl på tidspress.. mitt spørsmål : er det mulig? Fint med noen råd

Satte en vørt på lørdag morgen OG 1,070 for å gjøre det enkelt for meg selv. (Not) (mesket lavt 64c 40min 68-69 40min)
Dette blir en humlejuice/bombe.. moderat front bitterhet.. masse humle flame out. Tilsatt en noe overdreven dose høyt aktiv chico gjær. (Plenty o2 , Zink og gjærnæring og Brewers clarex.)
SG i dag 12/09 er 1,023.. bobler heftig fortsatt men bestemmer meg for å tørrhumle stage 1 i kveld.
Spm: bør jeg nå smikke opp temp på 20-21 nå?
Eller fortsatt la den gå på 18,5c ?
Ølet må være klart til konsum neste tirsdag kveld. (19sept)
Er det mulig , eller vil det feile?
Spm hurtig karbonering : noen som har prøvd feks coldcrashe i fat og sette opp på tja.. 30psi? Erfaringer? (Evnt skippe CC ? )
Tips for en som har det travelt mottas med takk..




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Hei kjære bryggere. Har for førstegang i "bryggekarrieren" fått oppdrag i å "levere" øl på tidspress.. mitt spørsmål : er det mulig? Fint med noen råd

Satte en vørt på lørdag morgen OG 1,070 for å gjøre det enkelt for meg selv. (Not) (mesket lavt 64c 40min 68-69 40min)
Dette blir en humlejuice/bombe.. moderat front bitterhet.. masse humle flame out. Tilsatt en noe overdreven dose høyt aktiv chico gjær. (Plenty o2 , Zink og gjærnæring og Brewers clarex.)
SG i dag 12/09 er 1,023.. bobler heftig fortsatt men bestemmer meg for å tørrhumle stage 1 i kveld.
Spm: bør jeg nå smikke opp temp på 20-21 nå?
Eller fortsatt la den gå på 18,5c ?
Ølet må være klart til konsum neste tirsdag kveld. (19sept)
Er det mulig , eller vil det feile?
Spm hurtig karbonering : noen som har prøvd feks coldcrashe i fat og sette opp på tja.. 30psi? Erfaringer? (Evnt skippe CC ? )
Tips for en som har det travelt mottas med takk..




Sent from my iPad using Tapatalk
Hvis du kaller det en neipa kan du ihvertfall spare deg for CC. :p
 
Cc av neipa kan ta livet av den. Humlesaus er ekstremt følsom for oksydering. Kjør fat ved endt gjæring. Tre en humlepose på heverten/slange for å unngå for mye humle i fat som tetter alt. Kjør 2 bar og test karbonering hver dag. Senk til 1 bar når du tapper en prøve. Tapp gjerne på fat i et lukket system om du kan.
 
Hvis du kaller det en neipa kan du ihvertfall spare deg for CC. :p

[emoji23][emoji1303] Den kjører jeg. ..blir bra.. håper publikum kjøper den.

Tok den uten av gjæringsskapet nå. Lar den løpe fritt i 22c ambient.. må bare gi gass å satse på den blir ferdig. Gjæren har jobbet brukbart, så satser på at den er ferdig i løpet av i morgen kveld. La den få torsdag til rengjøring og smelle det på fat.. ned på 2c.. tappe av det meste slapset? Satse på at stigrøret ikke tetter seg med trub. Humla vil uansett dekke over alt her. Håper jeg. Tynn strategi men , smakte på SG prøva i kveld.. joa er håp


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp