Tråden for dumme spørsmål.

Cc av neipa kan ta livet av den. Humlesaus er ekstremt følsom for oksydering. Kjør fat ved endt gjæring. Tre en humlepose på heverten/slange for å unngå for mye humle i fat som tetter alt. Kjør 2 bar og test karbonering hver dag. Senk til 1 bar når du tapper en prøve. Tapp gjerne på fat i et lukket system om du kan.

Ja er i en tank.. har en 1,5" TC med tut jeg kan hooke opp til CO2 inn. Dumpe litt grovt før jeg kjører over på fat. Side alt blir drukket opp iløpet av ca 48timer blir det sikkert ikke fare for stor oksidering. Tar likevel med dette i betraktningen. Kan man riste fatet for å mette fatet eller er det slik amerikansk tull? Kaldere er vel bedre mtp å få inn CO2 ?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja kaldt. Risting er effektivt men stor fare for overkarb. Sett den varmt i dag som du sa. Tapp i morgen. Om det mangler noen poeng so what. Du fater jo. Dårlig tid er dårlig planlegging og en flott grobunn for feil. Håper det ordner seg.
 
Har tenkt å brygge ca 20L med 7Fjell vinter. OG 1.072, forventa FG 1.015

Har 3 pakkar med wlp007 produsert 14.08 . Er dette nok? Har ikkje utstyr til å lage startar.
Kjøp glass på IKEA. De som ligner litt på Norgesglass. Fungerer veldig bra på magnetrører også om du skulle kjøpe det senere. Norgesglass fungerer dårlig på magnetrører. "Sverigesglassene" har bedre form i bunnen som sentrerer rørepinnen greit.
Eller rengjør ei 1.5 liters brusflaske. Sett starter på den, og rist den når du kommer forbi. NB! Ikke skru på korken..
 
Hvordan påvirker serveringstemperatur humlesmak og humlearoma? Og hvordan bør den være for mest aroma og smak ?

Skikkelig kaldt, og du går glipp av mye av aromastoffene; bitterheta kommmer til å dominere. For min egen del: rundt 8 grader er fint. Da starter du der, og så varmes det opp litt etter hvert, så du får med deg alle nyansene i ølet på veien. malten kommer jo mer inn etter hvert. Engelsk lunkent funker dårlig når det er humla du er ute etter - synes jeg.
 
Vil jeg angre på å kjøpe en CO2 regulator med kun 1 utgang? Ser for meg å kjøpe en fatpakke med ett ekstra fat. vil da kunne ha f.eks en IPA på det ene fatet og kanskje en pils eller en stout på det andre.
Lønner det seg i å kunne ha 2 forskjellige trykk ut fra regulatoren?
Når jeg tenker meg om så har jo dette noe med carboniseringen å gjøre, og i tabellen såp ligger jo de fleste ølsortene innen for 2 bar trykk.
Så.. hva er å anbefale?
edit1: det skal sies at på sikt så vil det bli kanskje 3-4 fat i huset..
 
Vil jeg angre på å kjøpe en CO2 regulator med kun 1 utgang? Ser for meg å kjøpe en fatpakke med ett ekstra fat. vil da kunne ha f.eks en IPA på det ene fatet og kanskje en pils eller en stout på det andre.
Lønner det seg i å kunne ha 2 forskjellige trykk ut fra regulatoren?
Når jeg tenker meg om så har jo dette noe med carboniseringen å gjøre, og i tabellen såp ligger jo de fleste ølsortene innen for 2 bar trykk.
Så.. hva er å anbefale?
edit1: det skal sies at på sikt så vil det bli kanskje 3-4 fat i huset..

For å seie det som det er. Du vil ikkje angre på om du kjøper ein regulator med 3 eller 4 utganger med regulert trykk


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vil jeg angre på å kjøpe en CO2 regulator med kun 1 utgang? Ser for meg å kjøpe en fatpakke med ett ekstra fat. vil da kunne ha f.eks en IPA på det ene fatet og kanskje en pils eller en stout på det andre.
Lønner det seg i å kunne ha 2 forskjellige trykk ut fra regulatoren?
Når jeg tenker meg om så har jo dette noe med carboniseringen å gjøre, og i tabellen såp ligger jo de fleste ølsortene innen for 2 bar trykk.
Så.. hva er å anbefale?
edit1: det skal sies at på sikt så vil det bli kanskje 3-4 fat i huset..
Du tror du vil 3-4 fat, da jeg beggynte for ett år siden bygde jeg meg en keggerator med to fat.. fikk fort 6 fat... fikk så keezer med seks fat og sitter nå med 10 fat og klør meg i hodeom hvordan jeg skal få flere øl på tapp. Jeg garanterer att jeg har 20 fat før årskiftet, ikke det att jeg vil ha det, men det er bare sånn denne hobien er
 
Du tror du vil 3-4 fat, da jeg beggynte for ett år siden bygde jeg meg en keggerator med to fat.. fikk fort 6 fat... fikk så keezer med seks fat og sitter nå med 10 fat og klør meg i hodeom hvordan jeg skal få flere øl på tapp. Jeg garanterer att jeg har 20 fat før årskiftet, ikke det att jeg vil ha det, men det er bare sånn denne hobien er
Haha. Skal aldri si aldri.. tanken har slått meg at jeg vil få lyst til å bygge en keezer. Saken er at en keezer med 6ish fat virker ikke å gå under waf-faktoren her i huset.. en mindre en med plass til 3-4 er mer innafor..
For å seie det som det er. Du vil ikkje angre på om du kjøper ein regulator med 3 eller 4 utganger med regulert trykk
Sent from my iPhone using Tapatalk

Var ikke akkurat det svaret jeg forventet men.. jeg får sjekke opp prisforskjellen og se hva lommeboka sier..
 
For å seie det som det er. Du vil ikkje angre på om du kjøper ein regulator med 3 eller 4 utganger med regulert trykk


Sent from my iPhone using Tapatalk

Driver akkurat nå å bytter på hver 2time med gass på fat.. banner på at jeg ikke har flere utganger.. note to self: upgrade regulator (stress med å få ferdig to fat til tirsdag på bestilling)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Cc av neipa kan ta livet av den. Humlesaus er ekstremt følsom for oksydering. Kjør fat ved endt gjæring. Tre en humlepose på heverten/slange for å unngå for mye humle i fat som tetter alt. Kjør 2 bar og test karbonering hver dag. Senk til 1 bar når du tapper en prøve. Tapp gjerne på fat i et lukket system om du kan.

Som sagt så gjort.. ble et heftig hurtig-brygg på 8,8%.. en vanvittig mengde Lupelin-pulver så det meste er nok godt kamuflert. Har satt hastverket på 2c og 2bar.. rullet fandenskapet 1gang i timen siden klokka 19 i kveld.. har ingen erfaring med hurtigkarbonering.. tror du det blir ferdig til tirsdag? Hvor lang tid på 2bar?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei. Har noen flasker ipa som ble brygget I mai I år. Brygget ble tørrhumlet med centennial pellets rett I gjeringskaret, og de første månedene var alt bra. Ser nå at de resterende flaskene mine har noe humlerester som flyter rund, noe jeg I utgangspunktet ikke ville bekymret meg om. Problemet er at mange av flaskene ved åpning viser tegn til overkarbobering. Kan de ekstra humle sedimentene bidra til økt kullsyre, eller kan jeg skylde på flaskevask? Lukter godt humle, men smaker ikke "nornalt" ipa. Ikke alle flaskene er som dette. På resten av flaskene med mindre sedimenter har aromaen roet seg og er fullt ut drikkende.
 
Hei. Har noen flasker ipa som ble brygget I mai I år. Brygget ble tørrhumlet med centennial pellets rett I gjeringskaret, og de første månedene var alt bra. Ser nå at de resterende flaskene mine har noe humlerester som flyter rund, noe jeg I utgangspunktet ikke ville bekymret meg om. Problemet er at mange av flaskene ved åpning viser tegn til overkarbobering. Kan de ekstra humle sedimentene bidra til økt kullsyre, eller kan jeg skylde på flaskevask? Lukter godt humle, men smaker ikke "nornalt" ipa. Ikke alle flaskene er som dette. På resten av flaskene med mindre sedimenter har aromaen roet seg og er fullt ut drikkende.

Siden det ikke er alle flaskene, er det vel rimelig å anta at det har med flaskevask å gjøre. Har du noen anelse om hva slags øl det var på flaskene? Noen gjærtyper klistrer seg ekstremt godt fast, og legger igjen et lag (biofilm) som det krever litt ekstra innsats å få vasket bort. Hvis det var sterkt utgjærende gjærtyper (belgiske - og aller verst: Belle Saison), kan du ha fått en "krysskontaminasjon", eller det kan ha sittet noe annet utrivelig fast i dette laget.

Humlepartikler kan forårsake skumming, så vidt jeg skjønner, men da ville du vel ikke fått noen endring i smaken.
 
Skal karobnere med speise for første gang. Jeg satte ikke av nok spesie. Teit, ok, vel vel. Men når jeg tilsetter ekstra DME, skal jeg tilsette kun det, eller resterende væskemengde også?
 
Sist eg brygga pils, så kom det så og seie null skum under gjæringa. Iom eg hadde brygga mykje belgisk ale tidlegare, synes eg det var svært snodig. Spørsmålet er: er det alltid lite skum når lager gjærer? Eg vil gjerne fylle opp ei bøtte ganske fullt i morgondagens brygg.
 
Sist eg brygga pils, så kom det så og seie null skum under gjæringa. Iom eg hadde brygga mykje belgisk ale tidlegare, synes eg det var svært snodig. Spørsmålet er: er det alltid lite skum når lager gjærer? Eg vil gjerne fylle opp ei bøtte ganske fullt i morgondagens brygg.

Jeg er ikke verdens mest erfarne lagerbrygger, men tar sjansen på å si ja:). Det er i alle falll min erfaring, så langt den rekker.
 
Dette er litt lættis :) måtte krype til korset å kjøpe meg et nytt hydrometer idag... (etter jeg klarte å knuse Enda ett..)Den lokale bryggsjappa er stengt på lørdager,så dro på europris å kjøpte et.. leste teksten som står på: :) Nederste teksten er funny:) ohhh shit :)Vis vedlegget 33372

Sjekk kalibreringen på det! Jeg måtte også kjøpe et sånt etter at jeg knuste det jeg hadde. Og det viste feil - så jeg gikk og fikk pengene tilbake.

Den teksten der er helt fantastisk. Kan en fornuftig grunn tross alt være at ølsettene til Europris er basert på så mye sukker at det faktisk er fornuftig å advare mot å flaske noe som er over 1.006?

Noe av det mest elementære innenfor hjemmebryggerkunsten er forøvrig å ha to av hvert knusbart verktøy. Da skjer det ikke noe. Du knuser bare det du har kun ett av;). (Jeg har to, og det har gått bra etter at jeg skaffet meg dem.)
 
Takk for svar, Finn!

Spørsmål 2: I dag brygger me utan skylling. Dvs alt vatn med i mesken. Då lurer eg på om eg bør auke mesketida?
 
Tilbake
Topp