Karbonere med vørter?

Blir det ikke en evig sirkel dersom speisemengden skal inkluderes? Hvis du skriver inn 20 liter til flasking, og får 1,5 L speise, så må man endre til 21,5 liter, og da øker spesisemengden, så da må man oppdatere fra 21,5 til ... osv
Vis vedlegget 33313

Hvis du skriver 20L og får til svar 1.5L speise så skal du vel ha 18.5L øl og resten speise slik at du ender opp med 20l being packaged. Slik jeg alltid har gjort det.

Batch størrelsen er jo den du har, bare at det er fordelt på to beholdere. Du flasker jo det du har, selv om.det er i ett gjærimgsfat, eller et fat og en flaske med speise,eller tjue små bøtter.

Det man regner ut er egentlig bare blandingsforholdet mellom hovedvørter og speise
 
Hvis du skriver 20L og får til svar 1.5L speise så skal du vel ha 18.5L øl og resten speise slik at du ender opp med 20l being packaged. Slik jeg alltid har gjort det.

Batch størrelsen er jo den du har, bare at det er fordelt på to beholdere. Du flasker jo det du har, selv om.det er i ett gjærimgsfat, eller et fat og en flaske med speise,eller tjue små bøtter.

Det man regner ut er egentlig bare blandingsforholdet mellom hovedvørter og speise

Med eksempelet ditt ville jeg gått for 20+1.5. Jeg skjønner ikke hvordan din fortolkning passer med at kalkulatoren deres også støtter ikke ferdig utgjæret øl, speise med annen OG/FG. Det gir ingen mening. Mulig jeg tar feil.
 
Hvis du skriver 20L og får til svar 1.5L speise så skal du vel ha 18.5L øl og resten speise slik at du ender opp med 20l being packaged. Slik jeg alltid har gjort det.

Batch størrelsen er jo den du har, bare at det er fordelt på to beholdere. Du flasker jo det du har, selv om.det er i ett gjærimgsfat, eller et fat og en flaske med speise,eller tjue små bøtter.

Det man regner ut er vel bare hvor stor andel av det totale volumet man flasker som må være speise for å få riktig karbonering.
 
Med eksempelet ditt ville jeg gått for 20+1.5. Jeg skjønner ikke hvordan din fortolkning passer med at kalkulatoren deres også støtter ikke ferdig utgjæret øl, speise med annen OG/FG. Det gir ingen mening. Mulig jeg tar feil.

Hmm.. Men skal man bruke ikke ferdig utgjæret øl så må man uansett vite FG på det, for at det skal bli riktig. Det kan man vite med en FFT. Så da vet man hvor mye som skal blandes selv om det ikke er ferdig utgjæret. Kan jo govdt være jeg tar helt riv ruskende feil, men det er slik jeg har tolket den greia der.

Ellers så blir du jo alltid jagende etter å ha "mer"speise vel?

F.eks. 20L til flasking. Da trenger jeg 1.5L speise = 21.5L, da har jeg altså 1.5L for lite vørter siden jeg totalt har 20L. Så neste gang lager jeg en batch på 21.5L.. wops, da må jeg jo ha enda mer..osv

Jeg er artig nok like forvirret som deg bare motsatt forvirret, for meg gir det ikke mening hvis speisen ikke er implementert i det totale volumet som skal flaskes.
 
Hadde lagret denne også:
"Kräusening calculator (speisegabe)

gyle = (3,17 x liters)/((S.G.-1) x 1000))

Ex.: (3,17 x 23)/(1.090-1) x 1000)
72,91/90 = 0.8

Priming:
So, let’s say your gyle starts out at an O.G. of 1.060. Your finished beer ended up with an F.G. of 1.014. You can reasonably expect that this gyle will also get down to 1.014. Prepare the starter and let it begin. The actual volume you’re going to use is calculated on bottling day. When your starter shows signs of high kräusen, it’s ready to use. Take a gravity reading of the starter. Let’s say it’s at 1.040 now, and you expect it to get to 1.014. That means it’s still got 26 points left to go.
To get 3 points of gravity added back to your beer at bottling time, you need:
3 points/26 points to go = 3/26 of the starting volume. For a 19 liter batch (19 liters of finished beer), you need 3/26 of 19 liters = roughly 2.2 liters that you’re going to add back at bottling time. If you wanted 2 points of carbonation, 2/26 = roughly 1.45 liters back."
 
Hmm.. Men skal man bruke ikke ferdig utgjæret øl så må man uansett vite FG på det, for at det skal bli riktig. Det kan man vite med en FFT. Så da vet man hvor mye som skal blandes selv om det ikke er ferdig utgjæret. Kan jo govdt være jeg tar helt riv ruskende feil, men det er slik jeg har tolket den greia der.

Ellers så blir du jo alltid jagende etter å ha "mer"speise vel?

F.eks. 20L til flasking. Da trenger jeg 1.5L speise = 21.5L, da har jeg altså 1.5L for lite vørter siden jeg totalt har 20L. Så neste gang lager jeg en batch på 21.5L.. wops, da må jeg jo ha enda mer..osv

Jeg er artig nok like forvirret som deg bare motsatt forvirret, for meg gir det ikke mening hvis speisen ikke er implementert i det totale volumet som skal flaskes.
Dette vitner om en nokså grunnleggende forskjell i teknikk. Jeg planlegger aldri ut fra hvor mye som skal flaskes. Jeg brygger lite (~10l), medium (~15l) eller stor (20+l) batch. Pluss/minus noen liter. Etter kok gir jeg det 30-60min til bunnfelling før jeg fører over ned til krana på kjelen og sparer resten til ytterligere bunnfelling og karbonering. Mistenker at du liker litt mer detaljkontroll :)
 
Dette vitner om en nokså grunnleggende forskjell i teknikk. Jeg planlegger aldri ut fra hvor mye som skal flaskes. Jeg brygger lite (~10l), medium (~15l) eller stor (20+l) batch. Pluss/minus noen liter. Etter kok gir jeg det 30-60min til bunnfelling før jeg fører over ned til krana på kjelen og sparer resten til ytterligere bunnfelling og karbonering. Mistenker at du liker litt mer detaljkontroll :)

Hm, men. Det er jo bare å ta ut "nok" speise, så du har? Hvis du får litt til overs så får du jo bare litt mindre ferdig produkt?

Men OG vet du jo før tapping, så du kan jo regne ut sånn ca hvor mye speise du trenger å sette til side, og du vet vel hvor mange flasker du får ut av en batch +/- en flaske?
 
Hm, men. Det er jo bare å ta ut "nok" speise, så du har? Hvis du får litt til overs så får du jo bare litt mindre ferdig produkt?

Aha. Men OG vet du jo før tapping, så du kan jo regne ut sånn ca hvor mye speise du trenger ved siden av, og du vet vel hvor mange flasker du får ut av en batch +/- en flaske?
+/- "noen flasker". Jeg er ikke så nøye på det. Sparer alltid 1.5-2 liter speise, har ikke opplevd å ha for lite enda.

Men jeg håper du tar feil om kalkulatoren, ellers har jeg litt lite til dagens wit-flasking :)
 
Og karboneringen er vel viktigere enn å treffe alkoholprosenten perfekt, så det er jo bare å koke opp nok spraymalt til å treffe de verdiene man trenger. Kalkulatoren lar deg også komplettere med sukker hvis du velger "Limit kräusen at hand".
 
+/- "noen flasker". Jeg er ikke så nøye på det. Sparer alltid 1.5-2 liter speise, har ikke opplevd å ha for lite enda.

Men jeg håper du tar feil om kalkulatoren, ellers har jeg litt lite til dagens wit-flasking :)

Ah, jeg brygger jo alltid bare 12L, og har tatt høyde for at jeg skal få minimum 12L, hvis det viser seg at det ligger igjen 1L ekstra i bøtta jeg kunne fått ut heller jeg det bare ut siden jeg ikke har tatt høyde for det og da ikke har nok speise :)
 
Du mener altså at "beer being packaged" inkluderer speisen? Ser nå at det er fullt mulig å forstå det sånn, men jeg har alltid forstått det sånn at dette er ferdig utgjæret øl. Alternativet gir ikke mening i mitt hode, man starter jo alltid med "jeg har X liter klart til flasking". Men nå ble jeg også usikker :)

Tror jeg ikke du skal bli. Resonnementet om at du ikke kan få lagt inn et nøyaktig volum i "Volume being packaged" hvis det skal inkludere speisen, er da vanntett? Og kalkulatoren kan bare gi en sikker/nøyaktig angivelse av hvor mye speise som skal til for å nå en gitt karboneringsgrad når volumene den har å operere med, er nøyaktige. Det blir de ikke dersom det du legger inn, er en antagelse.

Det blir uansett neppe særlig galt:).
 
Ah, jeg brygger jo alltid bare 12L, og har tatt høyde for at jeg skal få minimum 12L, hvis det viser seg at det ligger igjen 1L ekstra i bøtta jeg kunne fått ut heller jeg det bare ut siden jeg ikke har tatt høyde for det og da ikke har nok speise :)

Startervørter?
 
Det har jeg ikke tenkt på. Grimlende!

Sånn jeg gjør det, får jeg nesten alltid en del til overs etter priming - et sted mellom en halvliter og en liter. Så du kan si at hver tredje til fjerde starter jeg setter, blir satt på sånne slanter. (I praksis blander jeg slantene inn i den startervørteren som jeg lager opp som startervørter.)

Jeg har noe dme liggende, men den begynner å bli gammel nå:). Tror ikke jeg ville tørre å bruke den i et øl.
 
Tror jeg ikke du skal bli. Resonnementet om at du ikke kan få lagt inn et nøyaktig volum i "Volume being packaged" hvis det skal inkludere speisen, er da vanntett? Og kalkulatoren kan bare gi en sikker/nøyaktig angivelse av hvor mye speise som skal til for å nå en gitt karboneringsgrad når volumene den har å operere med, er nøyaktige. Det blir de ikke dersom det du legger inn, er en antagelse.

Det blir uansett neppe særlig galt:).

Forstår ikke helt problemstillingen her. Det er en bagatell å lage regnestykket bak kalkulatoren slik at det tar hensyn til mengden speise som blir tilsatt.
(Blir litt typisk hjemmebrygger-overtenking og aktiv konstruering av problemer med påfølgende forsøk på å løse problemer som ikke finnes :) )
'Volume Being Packed' er volumet du har i gjæringskaret.
Volumet av speisen skal du ikke tenke på - det tar kalkulatoren seg av! :)
(Hadde den ikke gjort det ville den være meningsløs.)

Forøvrig - det var da som f... at jeg ikke så denne tråden tidligere.
Enklere blir det vel ikke; ingen sukkerlake, ingen utvanning, bare velstand!
 
Tilbake
Topp