Tråden for dumme spørsmål.

Hei!
Har et spørsmål angående spraymalt som klumper seg når jeg tilsetter det i gjøringskaret. Jeg fikk opp de største klumpene med åren, men en del små klumper var igjen, vil gjæren løse disse opp, eller ikke? Trenger jeg være bekymret for det?

Aner ikke, men jeg tror ikke det vil være gjærens fortjeneste om de løser seg opp etter hvert.

Du skal ikke tilsette spraymalt i gjæringskaret. Jeg vet ikke hvor stor faren er for at det inneholder bakterier, men det skal kokes først. Et kvarter.
 
Hei!
Har et spørsmål angående spraymalt som klumper seg når jeg tilsetter det i gjøringskaret. Jeg fikk opp de største klumpene med åren, men en del små klumper var igjen, vil gjæren løse disse opp, eller ikke? Trenger jeg være bekymret for det?

Har også opplevd dette.
Har brukt spraymalt rett i gjæringskaret selv, har opplevd små klumper men ser ut for at dem har forsvunnet innen jeg har gjær i.

Ha også kokt det i en kjele med vann, noe som sikkert er den beste måten og gjøre det på.

Går sikkert bra for deg også!
 
I frykt for å spamme denne tråden med mye feil jeg burde lest meg opp på, våger jeg meg ut med et nytt spørsmål i tråd med forrige problemstilling.
Som nevnt brygges det i en 30l kjele. Vi kjøper ofte bryggepakker som er beregnet kokevolum på 30l, noe som blir litt mye for kjelen.
Jeg spurte bryggselv om det var mulig å skalere ned denne pakken, til å passe ca 25l i kokevolum. Dette var ikke mulig, og anbefalingen var å fylle opp med vann i gjæringskaret for å gjøre opp differansen. Siden dette ikke ble nevnt sist må jeg nesten spørre her, om dette er en god løsning? Alternativet er å gå til innkjøp av råvarer direkte.
 
I frykt for å spamme denne tråden med mye feil jeg burde lest meg opp på, våger jeg meg ut med et nytt spørsmål i tråd med forrige problemstilling.
Som nevnt brygges det i en 30l kjele. Vi kjøper ofte bryggepakker som er beregnet kokevolum på 30l, noe som blir litt mye for kjelen.
Jeg spurte bryggselv om det var mulig å skalere ned denne pakken, til å passe ca 25l i kokevolum. Dette var ikke mulig, og anbefalingen var å fylle opp med vann i gjæringskaret for å gjøre opp differansen. Siden dette ikke ble nevnt sist må jeg nesten spørre her, om dette er en god løsning? Alternativet er å gå til innkjøp av råvarer direkte.
Det skal gå helt fint, men jeg har ikke prøvd det sjøl. Ellers er det mye morsommere å lage oppskrifter sjøl enn å kjøpe sett.
 
Siden dette ikke ble nevnt sist må jeg nesten spørre her, om dette er en god løsning? Alternativet er å gå til innkjøp av råvarer direkte.
Jeg brygger batcher på rundt 12 liter og har aldri satt mine ben i et kit. Når det er sagt, så har jeg en kompis som hadde samme utfordringen som deg, altså for liten kjele ift. ønsket volum, og han brygget alltid med malt for litt høyere OG ift volumet i kjelen. Han kokte vann på forhånd som sto ferdig nedkjølt i store mugger med folie over. Etter kjøling målte han SG og regnet ut hvor mye vann han måtte tilsette for korrekt OG. Han har alltid laget meget godt øl, og han traff alltid OG, naturlig nok.
 
Om man kjører no sparge i mesken, og sirkulerer med pumpe gjennom hele mesketiden, vil man da få samme SG ved starten på avrenningen som slutten? Altså at sukkeret er jevnt fordelt i hele veskemengden?
 
Jeg skal ha noe alkohol til en alkohollampe, skal jobbe med gjærkulturer så jeg trenger et antiseptisk miljø også i luften.
I den forbindelse så ønsker jeg en alkohol som er litt økonomisk men også er så sotfri som mulig. (se
og
for hva som er på ferde)

Bør jeg bruke isopropanol (aka rubbing alcohol) eller kan jeg bruke Biltema Peisbrensel (80% etanol)? Evt er det andre gode og rimelige alternativer jeg bør bruke. Husk, dette skal brenne som en liten åpen flamme på kjøkkenbenken.

Jeg har blitt påmint av Google at tresprit (metanol) som hadde vært det beste er det bare racingbilsjåfører og kjeltringer som har :p
 
Jeg skal ha noe alkohol til en alkohollampe, skal jobbe med gjærkulturer så jeg trenger et antiseptisk miljø også i luften.
I den forbindelse så ønsker jeg en alkohol som er litt økonomisk men også er så sotfri som mulig. (se
og
for hva som er på ferde)

Bør jeg bruke isopropanol (aka rubbing alcohol) eller kan jeg bruke Biltema Peisbrensel (80% etanol)? Evt er det andre gode og rimelige alternativer jeg bør bruke. Husk, dette skal brenne som en liten åpen flamme på kjøkkenbenken.

Jeg har blitt påmint av Google at tresprit (metanol) som hadde vært det beste er det bare racingbilsjåfører og kjeltringer som har :p
Rødsprit er vel bokstavelig talt skapt for formålet, men jeg ville vel også foretrukket en bunsenbrenner.
 
Hei . Jeg har et spørsmål som jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg med.

Altså, jeg har satt et mangrove Jack american pale ale ekstrakt sett. Bryggedagen gikk fint, jeg rehydrerte gjæren og den har stått på 18 grader. Nå etter 10 dager tok jeg en måling da jeg skulle tilsette humlen. Den var på 1018...

Stusset litt da settet kom med mangrove Jacks M15 , har lest litt og forstår det sånn at denne gjæren er mer for engelske øltyper.

Har aldri opplevd at et sett går ned så lite. OG var 1044.

Er det noe jeg kan gjøre for å få den i gang igjen. Var aldri noe skikkelig gjæring på den. Boblet bare lett i låsen.

Har en pakke med us-05 som jeg har vært svært fristet til å hive oppi. Ødelleger vel hele ølen da?

Noen forslag? (begynte å boble lett, veldig lett i låsen igjen etter jeg tilsatte humlen)
Og hvis den ikke går lenger ned, hvordan beregner sukker mengde til karbonering?

Takk for svar
 
Sakset fra ''Keezer-build planlegging'' - tråden, men ville ikke spamme den med noe som trolig er det dumt spørsmål:
Chiefen sa:
''Min tar som sagt 6 fat, den er stillegående men står ikjelleren så er ikke av så stor betydning for meg. Fo 1 lapp ekstra får du plas til 2 fat ekstra ( greit for karbonering eller lagring,om du bare vil ha 4 kraner. Men tro meg, det går ikke lang tid før det blir 6 kraner om du har plass til det.
Slik gjorde jeg det, ser ingen grunn til å ha noe vifte i fryseren foresten.
https://forum.norbrygg.no/threads/ny-tappelinje-og-tappetarn.37612/''

Tappeanlegg med 6 kraner ser fristende ut, men - hvor mange øltørste venner må man ha for at dette skal gå?
Det jeg lurer på er hvor ofte må man tappe fra kranen før det setter seg bakterier eller usmaker i kranspissen som ølger med i glasset?
Muggsopp vil jo ødelegge ølet umiddelbart - når det kommer i glasset.
Klossete formulert.
En gang til: Blir det ikke mugg i kranen? Hvor ofte må det tappes for å unngå mugg i kranen?
Blir egentlig veldig lettet hvis dette er et (ordentlig) dumt spørsmål :)
 
@Julian Høstan Jeg kjenner ikke settet eller gjæren, men jeg og flere andre har opplevd at gjær fra Mangrove Jacks har tatt seg en "pause", for så å sette i gang igjen. 10 dager er uansett ikke lang tid. Mål igjen om 4 dager. Hvis SG da viser tegn til å ha sunket, gi ølet en ekstra uke i gjæringskaret.
 
Tilbake
Topp