Kan vi snakke om Kölsch?

Svaret ligger kanskje i beskrivelsen, det er ikke et poeng å få det lysest mulig, men kanskje at man kan bruke 100% og likevel få mer karakter enn pilsmalt. Hvis det ikke er å få tak i, er det bare snakk om at en bryggebutikk kjøper det inn. Det er flere andre sorter som det ikke er vanlig å selge her, som Barke Pils fra Weyermann. Hadde vært fristende å prøve.

Jeg oppfatta det sånn at poenget med bildet var å vise hvor lyst og fint det ble:).

Jeg har ikke noe erfaring med å prøve å få en bryggebutikk til å ta inn malt de ikke har, så jeg aner ikke hvor "bare" det er. (Jeg prøvde å antyde overfor folk på Bryggselv at de kunne ta inn iodophor fra 5Star, og fikk liten forståelse for det behovet, i alle fall:(.)
 
Det beror nok på hvorvidt de mener det er marked for det. I tillegg kan de ha avtaler med hovedleverandører som gir bedre priser enn andre. Vestbrygg har Ireks som leverandør for mange sorter, f.eks. heter carapils-versjonen Crystal Maple. Men de har noen andre produsenter også. Har spurt dem om denne nå.
 
Her velger de å legge seg i etterkant av påvist etterspørsel. Oppfordrer derfor alle til å sende mail til post@vestbrygg.no og spørre om dette:
«Hei,

Foreløpig har vi ikkje det. Dersom det blir etterspørsel etter den, vil vi sjølvsagt vurdere det. Men vi noterer oss at den kan vere av interesse»
 
Her velger de å legge seg i etterkant av påvist etterspørsel. Oppfordrer derfor alle til å sende mail til post@vestbrygg.no og spørre om dette:
«Hei,

Foreløpig har vi ikkje det. Dersom det blir etterspørsel etter den, vil vi sjølvsagt vurdere det. Men vi noterer oss at den kan vere av interesse»

Jeg får vel prøve å bearbeide Bryggselv. Litt langt å dra til Bergen etter malt - og å få det sendt, koster for mye.

Blir litt dumt å få en mail fra Vestbrygg: "Nå har vi maltet du etterlyste", og så ikke kjøpe:confused:. Men jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en sekk av dette, om jeg kom over det. Ser for meg et par artige ting man kunne prøve det til. Halvblande med MO i en lys bitter, f.eks..
 
Noen som har prøvd kølschmalt fra Weyermann?

Denne malten er visst bare tilgjengelig fra Weyermann i USA og Canada...
Den finnes i sortimentet her: https://www.weyermann.de/downloads/usa/Weyermann_Product_Information_USA_09_2017.pdf
men ikke her: https://www.weyermann.de/downloads/ger/Weyermann_Produktbroschüre_08_2017.pdf

Tviler på at Kölsch-produsentene henter malten sin derfra, men det finnes kanskje noen hjemmebryggere som er villige til å direkteimportere kölchenermalt? ..i håp om å få Kölschen mer autentisk enn i Köln?;)
 
Sist redigert:
Når det først er en kölsch-tråd.. brygger en kölsch as we speak. Denne skal til gjæring i kveld. Gjær er sikkert helt feil i forhold til kölsch osv men det er uansett en lallemand bry-97 tørrgjær som skal rehydreres.. spørsmålet er; denne skulle vært klar til hyttetur i vinterferien (17 feb) gjærer med stc i kjøleskap og kan ta en CC om nødvendig. Ølen skal over på fat og karbonerers kunstig. Hva er optimalt gjæringsforløp for å rekke dette?
 
Altså om 13 dager?

Blir den ferdig, så blir den ferdig, men den blir langtfra så god som den blir etter en tids lagering. Har du noe annet drikkende øl, så ville jeg heller tatt med det. Men alt går jo.

Jeg har aldri brukt den gjæren der, men vil gjette på at den helst skal gjæres litt lavt, som kølschgjær, og dermed tar det sin tid.
 
Jeg er smertelig klar over at jeg er ute i dårlig tid (Jeg har fullstendig sovet i timen hva vinterferieuke angår) har annen øl som kan medbringes men problemet er den eldre generasjon som ikke liker annet enn 'pils' og dette blir hurtigløsningen. Jeg gjærer i det lengste kjører en cold crash og guffer opp noen bar ekstra på fatet så får det briste eller bære.. Et artig eksperiment blir det læll..
 
Altså om 13 dager?

Blir den ferdig, så blir den ferdig, men den blir langtfra så god som den blir etter en tids lagering. Har du noe annet drikkende øl, så ville jeg heller tatt med det. Men alt går jo.

Jeg har aldri brukt den gjæren der, men vil gjette på at den helst skal gjæres litt lavt, som kølschgjær, og dermed tar det sin tid.
Gjæringstemp skal ligge mellom 15 og 22 grader ifølge produsent.
 
Jeg er smertelig klar over at jeg er ute i dårlig tid (Jeg har fullstendig sovet i timen hva vinterferieuke angår) har annen øl som kan medbringes men problemet er den eldre generasjon som ikke liker annet enn 'pils' og dette blir hurtigløsningen. Jeg gjærer i det lengste kjører en cold crash og guffer opp noen bar ekstra på fatet så får det briste eller bære.. Et artig eksperiment blir det læll..

Hehe, fort gjort. Men, dette burde jeg jo skrevet i første svaret mitt i steden for å komme med noe helt annet. Jeg ville latt den stått på dunken så lenge som mulig frem til ser at det er på tide å fate den for å få den med på tur. Slik "modner" du den raskere.
 
Hehe, fort gjort. Men, dette burde jeg jo skrevet i første svaret mitt i steden for å komme med noe helt annet. Jeg ville latt den stått på dunken så lenge som mulig frem til ser at det er på tide å fate den for å få den med på tur. Slik "modner" du den raskere.
Klønete opplegg men sånn er nå ståa. Altså bør jeg droppe cc og heller bare fate noen dager i forveien? Hvilken gjæringstemp bør jeg legge meg på for å "redde stumpene" ?
 
Du kan sikkert CC'e. Men hvis du lar den stå lenge så tror jeg ikke at det er vits, gjæren bør droppe av seg selv ganske greit. Ville gjæret på den temperaturen du har valgt, med mindre du kan gjære under trykk, da kan du gå høyere og speede opp ting.
 
Du kan sikkert CC'e. Men hvis du lar den stå lenge så tror jeg ikke at det er vits, gjæren bør droppe av seg selv ganske greit. Ville gjæret på den temperaturen du har valgt, med mindre du kan gjære under trykk, da kan du gå høyere og speede opp ting.
Har ikke mulighet til å gjære under trykk så da blir det gjæring på 18 grader i 10 dager og deretter fat på 4 grader med litt ekstra bar. Virker det fornuftig forutsetningene tatt i betraktning?
 
Ah, glemte at det bare var 13 dager til du skal ut på tur, så da hjelper det lite "å la den stå så lenge som mulig" da det blir kortere enn det som er "lenge" uansett".

Tja, kjenner ikke gjæren du skal bruke, så kanskje noen andre kan ta over pinnen.
 
Tilbake
Topp