Tråden for dumme spørsmål.

Mulig jeg overreagerer, men etter min daglige runde med lesing av diverse bryggenateriell innser jeg at jeg muligens har gjort for lite for å tilføre oksygen til vørteren. Finnes det noen andre indikasjoner enn usmak på at dette er tilfelle? Tappet rett fra åpen bryggeriventil og ned i gjæringstank med grei fallhøyde, så mulig det er nok? Opplevde godt med skum, og ølet er nå på flaske uansett.
Høres lite ut, men hvis det gjæra godt ut og nå er på flaske har det vel gått fint.
 
Mulig jeg overreagerer, men etter min daglige runde med lesing av diverse bryggenateriell innser jeg at jeg muligens har gjort for lite for å tilføre oksygen til vørteren. Finnes det noen andre indikasjoner enn usmak på at dette er tilfelle? Tappet rett fra åpen bryggeriventil og ned i gjæringstank med grei fallhøyde, så mulig det er nok? Opplevde godt med skum, og ølet er nå på flaske uansett.

Hvor farlig det er å ikke gi gjæren en skikkelig dose oksygen ved gjæringsstart, vil avhenge ganske mye av både gjærmengde og - kanskje særlig - gjærens tilstand. Sjansen for at det går bra, er mye større hvis du har rikelig med gjær i toppform. Bruker du sliten gjær, f.eks. en del av kaka fra en IPA på 7%, går det nok dårlig.

Behovet for oksygen øker dessuten med OG. Skal du brygge sterkt øl, kan du ikke gjøre som du gjorde her; da skal du nok helst ha mulighet for å injisere luft eller oksygen i vørteren.

Du fikk nok inn en del oksygen uner tappingen der, men langtfra "nok". Så lenge du ikke brygger sterkere øl, og så lenge du har en anstendig mengde med frisk gjær, kommer du langt med risting. Du skal ha godt med luftrom i karet, så du bør antakelig riste i to omganger om du brygger 25 liter, og du skal riste kraftig i to minutter - i følge Palmer (tror jeg det var:)). Da kommer du akkurat oppunder det som "egentlig" er minimumskravet.
 
Sist redigert:
RDWHAHB. Det er brygget godt øl lenge før akvariepumper og O2-flasker ble "allemannseie". Plasking og risting og nok gjær burde gjøre susen. Jeg har brygget øl opp til over 8% med den typen "lufting" av vørteren uten noen problemer med utgjæring. Bruker mest rehydrert tørrgjær. Forsøker alltid å sette starter for ferskgjær (selv om jeg har syndet mot det en gang bryggevareleverandøren var tom for tørrgjæren jeg skulle ha - det ble øl av det også).

- "The proof of the pudding is in the eating", som engelskmennene sier. Oversatt til ølsk:
- "Beviset på godt øl får du når det drikkes"
 
Sist redigert:
RDWHAHB. Det er brygget godt øl lenge før akvariepumper og O2-flasker ble "allemannseie".

- "The proof of the pudding is in the eating", som engelskmennene sier. Oversatt til ølsk:
- "Beviset på godt øl får du når det drikkes"

Kloke ord :pDet var jo ikke verdens stiveste pris på et oksygensett heller, men det kan man vel skaffe etter hvert.
 
Hei
Er det slik at virkning av starsan forsvinner med tid? Feks dersom jeg blander en sprayflaske med starsan i dag vil den være "aktiv" neste uke også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
 
Hei
Er det slik at virkning av starsan forsvinner med tid? Feks dersom jeg blander en sprayflaske med starsan i dag vil den være "aktiv" neste uke også?

Sent fra min Pixel XL via Tapatalk

I en forseglet container vil den ha optimal effekt i opptil fire uker. Det er mulig å
måle ph for å verifisere.
 
Angående behovet for mer oksygen enn det en kan riste inn:

Espen Lothe sier i en av Veskast-episodene noe sånt som at gevinsten for ham da han gikk over til - som hjemmebrygger - å bruke oksygen, var at ølet ble like godt hver gang. Så en kan jo se på det som en form for forsikring. Og så tenker jeg på det som en av disse detaljene som kanskje ikke aleine gir noe kjempeutslag, men som sammen med en rekke andre detaljer er med på å bygge forskjellen på "greit øl" og "godt øl". Og jeg ser ikke noen grunn til å kutte ut noen av dem:).

Normene for behovet for oksygen stammer vel fra forskning på gjæringsforholdene til bryggeriene, som jo gjenbruker gjæren sin, og altså ikke har gjær med optimal helse. (Gjelder vel ikke for de få som topphøster gjær.) Som @Sarge sier, så ble - og blir - det jo brygget godt øl uten tilførsel av rein oksygen.
 
Nå er ikke gjær akkurat en stor utgiftspost, så det er ikke noe jeg vurderer å gjenbruke heller. Men oksygen kommer det nok til å bli etter hvert som jeg og samboern flytter inn i ny leilighet og bryggeriet øker i volum.
 
Nå er ikke gjær akkurat en stor utgiftspost, så det er ikke noe jeg vurderer å gjenbruke heller. Men oksygen kommer det nok til å bli etter hvert som jeg og samboern flytter inn i ny leilighet og bryggeriet øker i volum.

Gjær er faktisk veldig dyrt hvis du skal kjøpe nok frisk gjær til hvert brygg, så gjenbruk på en eller annen måte er en fornuftig strategi. Men det kommer kanskje an på hvor mye du brygger?

Jeg satser stort sett på å lage startere "i kjede", dvs. at jeg tar av litt fra hver starter, som jeg så kan sette en ny starter på. Men noe ganger er det veldig greit å bare ta gjær fra et nytappet øl - hvis det var en uproblematisk gjæringsprosess, og ikke noe sterkt øl. Jeg sitter og venter på at en "odinary bitter" skal gjøre seg ferdig nå. Den skal jeg nok bruke gjæren fra direkte over i et nytt øl:).
 
Ja, skjønner at det kan bli en større utgift jo mer man brygger. Nå skal det sies at jeg har en liten operasjon som skaper 25L av gangen kun til eget bruk. Er veldig tørst på IPA, men har mye råvarer å brenne gjennom først. Nå i starten mens jeg lærer bruker jeg bare ølsett, og da er jo alt inkludert.
 
Fins det en kalkulator som regner ut abc på eisbock og lignende online? Eller noen som sitter på et enkelt regnestykke som gir svaret på for eksempel 25 liter øl med abv 9,5 minus 5 liter is?
PS! Hverken google eller matte er mine venner... Og jeg skjønner ikke noe av dette.
 
Ja, skjønner at det kan bli en større utgift jo mer man brygger. Nå skal det sies at jeg har en liten operasjon som skaper 25L av gangen kun til eget bruk. Er veldig tørst på IPA, men har mye råvarer å brenne gjennom først. Nå i starten mens jeg lærer bruker jeg bare ølsett, og da er jo alt inkludert.

Jeg har en kamerat som kun brygger IPA. Han stør en pose 05 i dunken (20 liter), rister det han orker, og så blir det utmerket IPA av det. Da blir jo gjærutgiftene overkommelige:).

Skulle jeg kjøpt all den gjæren jeg har brukt så langt i år, ville jeg sikkert ha brukt 3-4000, minst:p.
 
Fins det en kalkulator som regner ut abc på eisbock og lignende online? Eller noen som sitter på et enkelt regnestykke som gir svaret på for eksempel 25 liter øl med abv 9,5 minus 5 liter is?
PS! Hverken google eller matte er mine venner... Og jeg skjønner ikke noe av dette.
(25 liter * 9,5%)/20 liter=11,9% Virker det noenlunde realistisk?

Det gir ihvertfall mening i en teoretisk perfekt verden, realiteten er sikkert litt annerledes. Så mulig abv blir litt lavere.
 
(25 liter * 9,5%)/20 liter=11,9% Virker det noenlunde realistisk?

Det gir ihvertfall mening i en teoretisk perfekt verden, realiteten er sikkert litt annerledes. Så mulig abv blir litt lavere.
For meg ser det greit ut. Er sikkert litt av hvert med i isen, men regner med at det er en ubetydelig mengde. Takker.
 
Skulle jeg kjøpt all den gjæren jeg har brukt så langt i år, ville jeg sikkert ha brukt 3-4000, minst:p.
Det skulle vel tilsi omtrent 40 brygg så langt i år (95 kroner for en Wyeast 1318). :confused: Eller opptil 3000 bjørnunger (siden hvert brygg hos deg er 3X24 bjørnunger)! :eek:

Bra du ikke bor i Tyskland, der du må rapportere og skatte for alt over 200 liter.
 
Det skulle vel tilsi omtrent 40 brygg så langt i år (95 kroner for en Wyeast 1318). :confused: Eller opptil 3000 bjørnunger (siden hvert brygg hos deg er 3X24 bjørnunger)! :eek:

Bra du ikke bor i Tyskland, der du må rapportere og skatte for alt over 200 liter.

Shit - ingen emigrasjon på meg, nei:). (Men er tyske hjemmebryggere virkelig så lovlydige at de rapportere det de brygger over 200 liter? Derrick og Harry og gutta må da ha annet å gjøre enn å sjekke sånt? Jeg ser for meg at det ville være nokså ressurskrevende.)

Har bare 18 brygg så langt i år, men mye er undergjæret, og der går det drøyt med gjær. Og jeg ville nok ikke nøyd meg med bare ei pakke 1318 i en vanlig ale, heller:).
 
Shit - ingen emigrasjon på meg, nei:). (Men er tyske hjemmebryggere virkelig så lovlydige at de rapportere det de brygger over 200 liter? Derrick og Harry og gutta må da ha annet å gjøre enn å sjekke sånt? Jeg ser for meg at det ville være nokså ressurskrevende.)

Har bare 18 brygg så langt i år, men mye er undergjæret, og der går det drøyt med gjær. Og jeg ville nok ikke nøyd meg med bare ei pakke 1318 i en vanlig ale, heller:).
Tyskerne har en lei tendens til å gjøre akkurat det myndighetene ber dem om! o_O

Jeg tok utgangspunkt i at du setter en starter; det bør man jo gjøre uavhengig av om man kjøper ny gjær eller gjenbruker. Derav en pakke per brygg. Uansett er det en imponerende bryggetakt! :)
 
(...) Og så tenker jeg på det som en av disse detaljene som kanskje ikke aleine gir noe kjempeutslag, men som sammen med en rekke andre detaljer er med på å bygge forskjellen på "greit øl" og "godt øl". Og jeg ser ikke noen grunn til å kutte ut noen av dem:).

Det er nettopp dette som er ankepunktet mot funnene fra Brülosophy - effekten av enkeltfaktorer i bryggingen kan hver for seg (og på kort sikt) kanskje gi mindre utslag, men om du tar snarveier ved alle korsveier blir ikke nødvendigvis resultatet godt øl hver gang.

(Selv om de forsåvidt også har utviklet en "short and soddy"-fremgangsmåte der de nettopp kombinerer flere snarveier i ett og samme brygg.)

Har bare 18 brygg så langt i år (...)
(min utheving)

Du syke, syke mann...
 
Tilbake
Topp