Morten Jensen
Norbrygg-medlem
Tror det gikk bra da. Det gjæret godt ut.
RDWHAHB. Det er brygget godt øl lenge før akvariepumper og O2-flasker ble "allemannseie".
- "The proof of the pudding is in the eating", som engelskmennene sier. Oversatt til ølsk:
- "Beviset på godt øl får du når det drikkes"
Hei
Er det slik at virkning av starsan forsvinner med tid? Feks dersom jeg blander en sprayflaske med starsan i dag vil den være "aktiv" neste uke også?
Sent fra min Pixel XL via Tapatalk
Nå er ikke gjær akkurat en stor utgiftspost, så det er ikke noe jeg vurderer å gjenbruke heller. Men oksygen kommer det nok til å bli etter hvert som jeg og samboern flytter inn i ny leilighet og bryggeriet øker i volum.
Ja, skjønner at det kan bli en større utgift jo mer man brygger. Nå skal det sies at jeg har en liten operasjon som skaper 25L av gangen kun til eget bruk. Er veldig tørst på IPA, men har mye råvarer å brenne gjennom først. Nå i starten mens jeg lærer bruker jeg bare ølsett, og da er jo alt inkludert.
(25 liter * 9,5%)/20 liter=11,9% Virker det noenlunde realistisk?Fins det en kalkulator som regner ut abc på eisbock og lignende online? Eller noen som sitter på et enkelt regnestykke som gir svaret på for eksempel 25 liter øl med abv 9,5 minus 5 liter is?
PS! Hverken google eller matte er mine venner... Og jeg skjønner ikke noe av dette.
For meg ser det greit ut. Er sikkert litt av hvert med i isen, men regner med at det er en ubetydelig mengde. Takker.(25 liter * 9,5%)/20 liter=11,9% Virker det noenlunde realistisk?
Det gir ihvertfall mening i en teoretisk perfekt verden, realiteten er sikkert litt annerledes. Så mulig abv blir litt lavere.
Det skulle vel tilsi omtrent 40 brygg så langt i år (95 kroner for en Wyeast 1318).Skulle jeg kjøpt all den gjæren jeg har brukt så langt i år, ville jeg sikkert ha brukt 3-4000, minst.
Det skulle vel tilsi omtrent 40 brygg så langt i år (95 kroner for en Wyeast 1318).Eller opptil 3000 bjørnunger (siden hvert brygg hos deg er 3X24 bjørnunger)!
![]()
Bra du ikke bor i Tyskland, der du må rapportere og skatte for alt over 200 liter.
Tyskerne har en lei tendens til å gjøre akkurat det myndighetene ber dem om!Shit - ingen emigrasjon på meg, nei. (Men er tyske hjemmebryggere virkelig så lovlydige at de rapportere det de brygger over 200 liter? Derrick og Harry og gutta må da ha annet å gjøre enn å sjekke sånt? Jeg ser for meg at det ville være nokså ressurskrevende.)
Har bare 18 brygg så langt i år, men mye er undergjæret, og der går det drøyt med gjær. Og jeg ville nok ikke nøyd meg med bare ei pakke 1318 i en vanlig ale, heller.
(...) Og så tenker jeg på det som en av disse detaljene som kanskje ikke aleine gir noe kjempeutslag, men som sammen med en rekke andre detaljer er med på å bygge forskjellen på "greit øl" og "godt øl". Og jeg ser ikke noen grunn til å kutte ut noen av dem.
(min utheving)Har bare 18 brygg så langt i år (...)
Har bare 18 brygg så langt i år
Hva i alle dager gjør du med alt ølet?![]()