Joa, men her vet du jo at jeg og du har litt ulik tilnærming, Finn. Jeg liker å erfare det andre har erfart. Jeg vet at jeg med min plasking sannsynligvis ikke har optimal mengde oksygen ift etablert standard. Jeg får godt øl (rent subjektivt), men ønsker å se hvor mye jeg kan forbedre. Og da liker jeg at det er basert på egen erfaring. Dette er helt analogt til våre respektive holdninger til Brulosophy-eksperimentene. ;-)Jeg veit ikke om det er noe stort poeng i å gjøre det eksperimentet. Høyst sannsynlig vil du ikke få noen merkbar forskjell. Om du får det, betyr det bare at det av en eller annen grunn gjorde en forskjell denne gangen - eller at det var en eller annen annen tilfeldig grunn.
I batchen som står og putrer i gjæringsskapet nå, så er planen å splitte den i to ved flasking. En del får sukkerlake, den andre speise for karbonering.
Jeg har gjort lignende split batch-eksperimenter med rehydrering av tørrgjær, ulike typer gjær, tørrhumling, brewers clarex osv.
Det handler om moro med eksperimentering, men også egen erfaring for å ta valg for mine fremtidige brygg.
Sist redigert: