Kan vi snakke om Kölsch?

Bruker ikke Beersmith, men vil gjette på at de lener seg på Bjcp sine retningslinjer – altså en amerikansk tolkning. Blir vel omtrent som å bruke en amerikansk oppskrift på lutefisk og lefse. 100 % pilsner (+ evt litt syremalt) er helt innafor.

De nedre fargegrensene for de lyseste øltypene virker tatt helt ut av lufta. Jeg tror ikke det ligger noe særlig tenking bak dem i det hele tatt. Gordon Strong, som er sjef for BJCP, så vidt jeg forstår, har jo vært i Køln og snakket med bryggere der, og ville neppe drømt om å straffe noen for å brygge en Kølsch brygget på 100% pilsnermalt.

Jeg synes vi overdriver amerikanernes uforstand overfor europeisk øl. Folk som Palmer, Zainasheff og Strong reiser jo faktisk en del.
 
Hei,


Jeg var sent ute med brygget til 17. Mai...

Brygget den 14. april, og skal i corneliusfat den 29. april. Karbonerer med en gang.

Har ikke laget kölsch før, så jeg lurer på om den er "ferdig" til 17. mai? Det er kun 18 dager lagring. Om det har noe å si cold crashes den de to siste dagene i gjæringsskapet. Så den er på 2 grader når den går i fat.
 
Hva er anbefalt pitch rate med wlp029 på denne? 1 mill / ml / P?

Jeg vil si at det avhenger av hvor lavt du har tenkt å gjære den. Skal du ned på 14 grader, som er hva bryggeriene i Køln stort sett ligger på, ville jeg brukt rikelig med gjær. Men NB! At gjæren er frisk og vital er like viktig som mengden. Og gi den godt med oksygen, også.
 
Du kan vente deg et besøk av kølsch-politiet nå, ja. Dette går ikke!

Sånn skal det være:p:
Malt
4,5 kg pilsnermalt (gulvmaltet Weyermann )
0,3 kg Vienna
Humle
20 gr Magnum @ 60
20 gr Mittelfrüh @ 10
20 gr Mittelfrüh @ 5
20 gr Mittelfrüh @ 0
Gjær
WLP029

Havre????
Er det denne oppskriften du fremdeles holder deg til når du skal brygge kølsch?
Har du OG og IBU på denne?
 
Er det denne oppskriften du fremdeles holder deg til når du skal brygge kølsch?
Har du OG og IBU på denne?

Omtrent. Den siste hadde 4,7 pils, 0,5 wienermalt og 0,2 acidulated. Litt større maltmengde fordi jeg vil ha mer vørter, 32 liter i kjelen etter nedkjøling. Basert på 84% meskeeffektivitet (med batch sparge) og 81% utgjæring. OG 1.044, FG 1.008, 4,7% ABV. Mesket på 65 + 72 + utmesk på 77.

Det er vel nokså vanlig å bruke hvete der jeg bruker wienermalt, tror jeg.
 
Tilbake
Topp