Tråden for dumme spørsmål.

Venter på at en gjærstarter med 833 skal felle ut så jeg kan dekantere og bruke kolben til å kjøre igang en starter til på samme gjæra (baltisk porter krever mye gjær!). Det første går jo fort, men det tar uendelig lang tid før det siste feller ut, særlig av en fire liters starter. På en måte er det fristende å bare dekantere nå og tenke at den gjæra som ikke har droppa ut siden fredag ikke får bli med videre, på en annen måte tenker jeg at det vil vinkle utvalget mot mindre attenuerende gjær. Hva tenker folket?

Enig med din antakelse. Har sittet og ventet, ventet, ventet på at lagergjær skal droppe helt ut nettopp pga dette. Men det er ikke noe jeg har motbevist selv heller.
 
Enig med din antakelse. Har sittet og ventet, ventet, ventet på at lagergjær skal droppe helt ut nettopp pga dette. Men det er ikke noe jeg har motbevist selv heller.
Nå er jo ikke akkurat lagergjæring noen hurtig prosess uansett, så jeg får vel smøre meg med tålmodighet og ale så lenge. :)
 
Jula oksygenflaske. Hvor lenge, mange batcher 20-25 liter rekner dere med at ei flaske holder.
Mistenker lekkasje for den store gullmedaljen. 4-5 brygg...:oops:
 
jaha.... jeg burde ha begynt før flere måneder siden men som vanlig er man ikke ute i god tid.
Trenger en oppskrift på en juleøl..... har pale malt hjemme, å søker etter "enkle" smakstilsetninger som kan funke fint. noen greie forslag? kanske til og med noen ferdig oppskrift? ;)
 
Jula oksygenflaske. Hvor lenge, mange batcher 20-25 liter rekner dere med at ei flaske holder.
Mistenker lekkasje for den store gullmedaljen. 4-5 brygg...:oops:
Flasken er på ca 1 liter, på ca 100 bar, så det skal holde til ca 100 brygg om man bruker 1 liter per brygg, som er rimelig standard
 
jaha.... jeg burde ha begynt før flere måneder siden men som vanlig er man ikke ute i god tid.
Trenger en oppskrift på en juleøl..... har pale malt hjemme, å søker etter "enkle" smakstilsetninger som kan funke fint. noen greie forslag? kanske til og med noen ferdig oppskrift? ;)
Tja, prøv med 92% pale, 5% crystal 120, 2% special b og 1% roasted barley. IBU til 30 med Northern Brewer, og smak til med Fuggle eller EKG? Gjær det med en engelsk ale gjær. Krydder kan du jo bruke, kanskje kanelstang eller lakris stang om du liker? Siste 15 minutt av kok.
 
Rart om en så lang mesk plutselig skulle gi stigning i stedet for senking av pH. Nei, det er meg et mysterium. skal ta pH-målinger på flere tidspunkt neste gang. Kanskje det gir noen hint.
Hipsterne mesker på 5.8 for å få god munnfølelse på Neipa sies det. Og de påstar at ølet deres er dritbra. Så det går sikkert bra.
 
Bråbestemte meg for at jeg skal brygge IPA i morgen, inspirert av Ink&Dagger-settet så mange skryter av, men med litt Centennial jeg har liggende i tillegg til Citra, Simcoe og Mosaic.

Da jeg skulle helle pure pitch-pakken med wlp001 opp i den forberedte gjærstarteren, la jeg merke til at innholdet var veldig mørkt. Alltid før har innholdet i gjærpakken vært lys som en ferdig gjærstarter, ikke mørk som akkurat er satt på magnetrøreren.

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Om det viser seg å være noe galt med denne, får jeg eventuelt stikke og kjøpe noen pakker med US-05 i morgen..

Jeg kjøpte 6 pakker WLP 833 på mandag fra BS på Hasle. Tre av dem var betydelig mørkere enn de andre. Alle var ganske nye og produsert samme dato - 17.08.2018.
 
Tja, prøv med 92% pale, 5% crystal 120, 2% special b og 1% roasted barley. IBU til 30 med Northern Brewer, og smak til med Fuggle eller EKG? Gjær det med en engelsk ale gjær. Krydder kan du jo bruke, kanskje kanelstang eller lakris stang om du liker? Siste 15 minutt av kok.

takk. skall sette dette opp i programmet. appelsin og kanel, tilsette begge ved 15?
 
Nei, det må være i en liten forsamling på tre random mennesker rundt en hipster, og alle sier av vedkommende er hipster. Blir det ikke klødd i skjegget og avfeid med en skål med en omnipollo-øl så er man ikke en "true" hipster. Mye forandrer seg på fire minutter i hipster-verdenen.
 
Tilbake
Topp