Tråden for dumme spørsmål.


Virker som det er et dødfødt prosjekt da, om jeg skjønte den kalkulatoren riktig.
Men så leser jeg dette om gjæra: PurePitch-pakkene fra White Labs har en best før-dato på seks måneder etter produksjonsdato. I følge målinger gjort hos White Labs er det så mye som 71% levedyktige celler i pakkene ved best før-datoen. Gjæret er i realiteten holdbar mye lenger enn dette og kan fint benyttes selv om den er eldre så lenge du lager en starter (forkultur).
Vis vedlegget
 
Sist redigert:
Virker som det er et dødfødt prosjekt da, om jeg skjønte den kalkulatoren riktig.
Det du viser her er hvor mye levende gjær kalkulatoren anslår at det er i pakken, men du kan anslå at det er et sted mellom 50% og 70%.
Så må du gå litt lenger ned på siden og legge inn det antallet i seksjonen "Part 2: Make a starter if required, supports up to 3 step-ups."

Som @Steinar Huneide viser så får du nok gjær med en 1,5 liters starter med OG 1.036.

@Steinar Huneide Hvilken kalkulator viser du screen-dump fra her? Har ikke sett en før som tar hensyn til PurePitch
 
Satte starter på søndag klokken 14:
1 liter med OG på 25
4ml (bruker liten sprøyte) WLP802 Budvar
17 timer på magnetrører (til mandag 0715)
Slo av magnetrører og klappet ned folien. Litt den stå. Idag morges satte jeg den i kjøleskapet til bunnfelling. Begynt å klarne i toppen. Masse godt skum når jeg ristet på den.
Det som er gøy er at den hadde best før 18 sept i fjor.
Nå får jeg ca 100 mrd jeg kan sette ny ordentlig starter på :)
 
Dersom du kan godta litt slump, kan du sette en liten og svak starter først. 1L @ OG 1.020
Denne kan du igjen legge inn som en helt fersk pakke i bryggekalkulatoren. Jeg lager da ofte 3L og bruker 2L i vørteren, og 1L lagres til neste brygg
 
Noen som vet om Youngs-bøttene (sånne som bl.a. Bryggselv selger) tåler kokvarm vørter?
Jeg vurderer å teste nochill på grunn av at hageslangen er ute av drift for kjøling i vinterhalvåret.
 
Noen som vet om Youngs-bøttene (sånne som bl.a. Bryggselv selger) tåler kokvarm vørter?
Jeg vurderer å teste nochill på grunn av at hageslangen er ute av drift for kjøling i vinterhalvåret.
Har gjort det før uten problemer, men veit ikke om det er anbefalt praksis.
 
Noen som vet om Youngs-bøttene (sånne som bl.a. Bryggselv selger) tåler kokvarm vørter?
Jeg vurderer å teste nochill på grunn av at hageslangen er ute av drift for kjøling i vinterhalvåret.
Jeg har gjort det et par ganger. No problemo. Var ikke kokvarm, kanskje 90 grader, da den hadde stått og bunnfelt litt.
Så har jeg satt den ut med lokket lagt oppå, med en bomullspad i hullet. :)
 
Tilbake
Topp