Tråden for dumme spørsmål.

Noen som har erfaring fra å bruke både vin-/ølgjær, evt. hvilke typer som går bra sammen og til hvilke øl?
 
Noen som har erfaring fra å bruke både vin-/ølgjær, evt. hvilke typer som går bra sammen og til hvilke øl?
Hva ønsker du og oppnå?
Det er en god grunn for at vinprodusentene ikke ‘reklamerer’ med hvilken gjær de bruker, og det er fordi de bruker nøytral gjær.
Vingjær spiser også bare enkle sukkerarter, og vil derfor ha lite å gjøre...
 
Hva ønsker du og oppnå?
Det er en god grunn for at vinprodusentene ikke ‘reklamerer’ med hvilken gjær de bruker, og det er fordi de bruker nøytral gjær.
Vingjær spiser også bare enkle sukkerarter, og vil derfor ha lite å gjøre...
Har lest at noen typer vingjær kan få frem/forsterke smakskomponenter i humle slik de gjør med druer, så har lyst til å teste om dette kan ha noe for seg. Det er gjort forsøk der både øl- og vingjær brukes sammen der ølgjæren er i flertall for å unngå at vingjæren tar livet av ølgjæren og en for voldsom esterprofil.

Utdrag fra en BYO artikkel:
Many sophisticated drinkers compare the character of Nelson Sauvin hops to New Zealand Sauvignon Blanc wine, but this isn’t just beer-judge banter; both contain 3-sulfanyl-4-methylpentan-1-ol (3S4MP) and 3-sulfanyl-4-methylpentyl acetate (3S4MPA) which provide some of their shared citrusy aromatics.9 3S4MP is also found in high concentration in Mosaic® and Hallertau Blanc hop varieties.10 There are compounds that other hops and grapes have in common as well. In addition, some “varietal enhancing” wine yeasts are fantastic for freeing bound hop aromatics from water-soluble glycosides (“The Science of Hop Glycosides” – BYO July/August 2015). As a result, wine yeast may have a modifying or enhancing effect on hoppy beers!
 
Klare for noen flere dumme spørsmål?

Jeg har jo tatt på meg å stille med et par øl i et selskap, og har litt prestasjonsangst. En ting er at det å brygge øl for de Ringnesdrikkende massene betyr at jeg må legge meg et ganske annet sted enn mine egne brown ales og portere smaksmessig. En annen ting er at det stilles litt andre krav til det visuelle. Jeg syns selv at ølet mitt blir ganske så klart med kaldkrasjing og gelatin, men hos noen av konsumentene her er kravet til krystall ganske stramt.

Er det noen som har erfaring med filtrering, jeg ser bryggselv selger filtersett.

Er det videre noen som har erfaring med ølfiltersettene som selges på Ali? Og ikke minst de mye billigere, men fryktelig like vannfiltersettene?
 
Du er hjemmebrygger. Hvorfor skal du prøve å kopiere et industriøl fra Ringnes? Kutt ut gelatin og forklar selskspet hvordan et håndtverksbrygg lages og sats på noe som smaker annerledes enn industrilager.
 
Å dulle med massenes begrensede forventninger til ''øl'', er en øvelse i fånytte, det vil bare forlenge deres lidelse. Sjokkterapi er det eneste som nytter. 12% surøl, villgjær og kveik.

Otomatik-Portakal-Wannart-1.gif
 
Kast dem ut på dypet, så får de selv sørge for å svømme i land. Om ungdommens erfaringer med fest på samfunnshuset er en guide, så pleier det å gå utmerket så fort folk blir drita, og dengang hadde vi langt verre ting i glasset.
 
Klare for noen flere dumme spørsmål?

Jeg har jo tatt på meg å stille med et par øl i et selskap, og har litt prestasjonsangst. En ting er at det å brygge øl for de Ringnesdrikkende massene betyr at jeg må legge meg et ganske annet sted enn mine egne brown ales og portere smaksmessig. En annen ting er at det stilles litt andre krav til det visuelle. Jeg syns selv at ølet mitt blir ganske så klart med kaldkrasjing og gelatin, men hos noen av konsumentene her er kravet til krystall ganske stramt.

Er det noen som har erfaring med filtrering, jeg ser bryggselv selger filtersett.

Er det videre noen som har erfaring med ølfiltersettene som selges på Ali? Og ikke minst de mye billigere, men fryktelig like vannfiltersettene?

Gi pokker i å brygge pils. Brygg en engelsk golden ale på 100% MO eller Golden Promise. Alt jeg gjør er å bruke Supermoss 5 min før kokeslutt + Clarex ved gjæringsstart. Ikke noe cc eller gelatin. Det blir rimelig nært krystallklart - og er fullt på høyde med den beste pils smaksmessig. Minst. Og slett ikke vanskelig å like for folk som aldri har drukket noe annet enn pils, heller.
 
Lucky Jack er en fin inngangsbillett for de som ikke har sett lyset enda :)

I og for seg ikke uenig, men mange vil vel si at den blir for bitter. Engelsk golden ale blei jo utvikla som øltype nettopp for å konkurrere med pils ("lager" på engelsk). Og jeg drikker den gjerne i stedet for pils. (Men det beste er å ha begge:).)

Jeg brygga den til et 40-årslag, og mange skeptikere helte visst etter hvert i seg mye av den.
 
Kast dem ut på dypet, så får de selv sørge for å svømme i land. Om ungdommens erfaringer med fest på samfunnshuset er en guide, så pleier det å gå utmerket så fort folk blir drita, og dengang hadde vi langt verre ting i glasset.
Ah, men her snakker vi ikke om alkoholkåte 17-åringer, men jålete 70-åringer. :)
 
Gi pokker i å brygge pils. Brygg en engelsk golden ale på 100% MO eller Golden Promise. Alt jeg gjør er å bruke Supermoss 5 min før kokeslutt + Clarex ved gjæringsstart. Ikke noe cc eller gelatin. Det blir rimelig nært krystallklart - og er fullt på høyde med den beste pils smaksmessig. Minst. Og slett ikke vanskelig å like for folk som aldri har drukket noe annet enn pils, heller.
Pilsen er allerede ferdiggjæra og snart klar til overføring til fat og god, lang lagering. Den står nå på 0 grader, og fikk en dose gelatin for en liten uke sia. Tipper egentlig den blir ganske så krystallklar, men så var det om jeg kunne tyne ut litt til ved å filtrere den, da?
 
Pilsen er allerede ferdiggjæra og snart klar til overføring til fat og god, lang lagering. Den står nå på 0 grader, og fikk en dose gelatin for en liten uke sia. Tipper egentlig den blir ganske så krystallklar, men så var det om jeg kunne tyne ut litt til ved å filtrere den, da?

Er ikke det der med filtrering stor ståhei for ingenting? I verste fall filtrerer du ut ting du vil ha i ølet. Gjær, f.eks.. Skal det være noe poeng i lagering, bortsett fra klaring av ølet, må du vel ha aktiv gjær til stede?

Nåja - dette har jeg lite greie på, men det er nå hva jeg har hørt.
 
Er ikke det der med filtrering stor ståhei for ingenting? I verste fall filtrerer du ut ting du vil ha i ølet. Gjær, f.eks.. Skal det være noe poeng i lagering, bortsett fra klaring av ølet, må du vel ha aktiv gjær til stede?

Nåja - dette har jeg lite greie på, men det er nå hva jeg har hørt.
Mulig, jeg har aldri vurdert det før. Men så har jeg jo aldri brydd meg noe videre om at ølet mitt skal være stas for andre enn meg heller. Nå er det plutselig bestillingsverk, så da forandres jo spillereglene litt.
 
Pilsen er allerede ferdiggjæra og snart klar til overføring til fat og god, lang lagering. Den står nå på 0 grader, og fikk en dose gelatin for en liten uke sia. Tipper egentlig den blir ganske så krystallklar, men så var det om jeg kunne tyne ut litt til ved å filtrere den, da?
Nei, nei. Du kan evt. overføre til et rent fat ved hjelp av en jumperslange om du er nervøs. Jeg gjør det hele tiden: Pilsen blir akkurat like klar som Ringnes sin. Filtrering har jeg gjort én gang, det var helt bortkastet.
 
Nei, nei. Du kan evt. overføre til et rent fat ved hjelp av en jumperslange om du er nervøs. Jeg gjør det hele tiden: Pilsen blir akkurat like klar som Ringnes sin. Filtrering har jeg gjort én gang, det var helt bortkastet.
Se det var et verdifullt svar. Hva er poenget med overføring til nytt fat?
 
Det er vel ikke bare gjær som har så mye å si for lagring? Hvis man lagrer den kaldt er den nesten inaktiv. Ringnes Julbokk f.eks, den er vel filtrert? Er jo noe med selve maltet og tenker jeg.

Men jeg har sett utallige bilder av "krystall-klar" øl av hjemmebryggere, og de er som regel fortsatt et stykke unna hvis du heller oppi en industripilsner og sammenligner. Senk temperaturen og lys ei lommelykt gjennom så ser man ofte en forskjell.
 
Nei, nei. Du kan evt. overføre til et rent fat ved hjelp av en jumperslange om du er nervøs. Jeg gjør det hele tiden: Pilsen blir akkurat like klar som Ringnes sin. Filtrering har jeg gjort én gang, det var helt bortkastet.

Har du bildeeksempel på dette? Altså hvor klar den blir?
 
Tilbake
Topp