Hvorfor "lugger" viskermotoren min?

viskermotor.png
Her er et typisk skjema for en viskermotor. Som man ser så skal den sorte ha spenning hele tiden. Dersom man gir en liten puls inn på den røde (eller grønne) så går motoren litt slik at den sorte bryteren internt i motoren lukker. Dermed vil motoren har full spenning i en hel omdreining, og den sorte bryteren åpner. Viskerne vil da være parkert riktig. Nå er det også slik at mange av disse motorene er ikke beregnet for å gå baklengs. Selve motoren klarer det fint, men det kan være at den lille bryteren blir ødelagt av å gå baklengs. Se på denne videoen der er det forklart. rundt 14:50
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 40868
Her er et typisk skjema for en viskermotor. Som man ser så skal den sorte ha spenning hele tiden. Dersom man gir en liten puls inn på den røde (eller grønne) så går motoren litt slik at den sorte bryteren internt i motoren lukker. Dermed vil motoren har full spenning i en hel omdreining, og den sorte bryteren åpner. Viskerne vil da være parkert riktig. Nå er det også slik at mange av disse motorene er ikke beregnet for å gå baklengs. Selve motoren klarer det fint, men det kan være at den lille bryteren blir ødelagt av å gå baklengs. Se på denne videoen der er det forklart.
Dette blir kanskje litt utom tråd-tema, men ikke sikkert. Det kan forklare litt mer av hvordan dette fungerer.
@TorfinnS I min bil har jeg jo mer en 2 hastigheter på viskerne. Er det da en annen motor med flere hastigheter en den vi ser på nå, eller er det høy hastighet og så et relé som gir push i ulik frekvens?
 
Dette blir kanskje litt utom tråd-tema, men ikke sikkert. Det kan forklare litt mer av hvordan dette fungerer.
@TorfinnS I min bil har jeg jo mer en 2 hastigheter på viskerne. Er det da en annen motor med flere hastigheter en den vi ser på nå, eller er det høy hastighet og så et relé som gir push i ulik frekvens?
Da vil jeg tro at det er en form for elektronisk hastighetsregulering. Har aldri vært borti dette før. Du blander ikke sammen med intervall og regnsensor? Dette gjør at man har flere trinn på bryteren, men motoren har likevel bare to hastigheter. Hvilken bil er dette forresten?
 
Da vil jeg tro at det er en form for elektronisk hastighetsregulering. Har aldri vært borti dette før. Du blander ikke sammen med intervall og regnsensor? Dette gjør at man har flere trinn på bryteren, men motoren har likevel bare to hastigheter. Hvilken bil er dette forresten?

Intervall/regnsensor utnytter jo at motoren har en hjemme-funksjon.

Men så er det sakte, fortere, og så kjempefort som man bruker når det regner vanvittig mye og man uansett ikke har sikt og burde stoppet.
Men det skal sier at jeg aldri har talt hvor mange visk det er i minuttet. Det kan være at den kjempeforte er 66 visk/ minuttet.


... tusler ut får å sette vindusviskerne på fullt og forsøke å telle...
 
Fin løsning!
Jeg har også en mattmill og det kunne vært artig å motorisere denne.

Miguel; hvordan har du festet motoren til mølla? Med en brakett eller har du klart å bolte den rett i mølla?

Bortsett fra HMS er det en annen god grunn til å koble motoren slik at den kan gå i revers. Av og til, når jeg kverner med drill, "glipper" mølla slik at det ikke renner ned korn. Det løses ofte ved å kjøre en kjapp revers.
 
Gleder meg til svaret!
Altså, selv om værvarselet lover regn i Bergen i dag, så regner det ikke.
Og naboene hadde kanskje sett litt rart på meg dersom jeg hadde satt vannslangen på frontvinduet, viskerne på full guff og meg inni som virrer fryktelig frem og tilbake med hodet.
Nå har jeg faktisk jobbet i hele natt og kunne ha unnskyldt meg med søvnmangel, men ....

Jeg kommer nok til å følge med hvor fort viskerne kjører, når det blir regn. Og DET blir det nok
 
Fin løsning!
Jeg har også en mattmill og det kunne vært artig å motorisere denne.

Miguel; hvordan har du festet motoren til mølla? Med en brakett eller har du klart å bolte den rett i mølla?

Bortsett fra HMS er det en annen god grunn til å koble motoren slik at den kan gå i revers. Av og til, når jeg kverner med drill, "glipper" mølla slik at det ikke renner ned korn. Det løses ofte ved å kjøre en kjapp revers.

Dette var det eneste som trengtes: M6 to M8 adapter
 
Da har jeg en plan som er nesten 100% klar.

Har bestilt en "project box" i aluminium som er 160mm lang, like lang som AC-DC konverteren er, så denne skal limes eller festes med borrelås oppå boksen og kabler føres inn i boksen. Inni boksen gjøres selve koblingene. Så har jeg bestilt en rocker bryter som blir brukt som av/på, samt vending av DC polariteten for å kunne sette mølla i revers, og to LED-dioder, en grønn og en rød, for morro skyld å indikere hvilken vei mølla går som skal sitte ved bryteren i boksen. Boksen tar imot strøm med en C14 plugg, og så er jeg usikker på hva slags plugg jeg skal ha på sekundærsiden av konverteren ut av boksen, som skal mate mølla med strøm.
 
Led diodene utgår siden det jeg ikke får til, brainfart da jeg planla.

Men sånn blir det, testet og fungerer, venter bare på AC inn og DC ut pluggene.

1.jpg
 
Etter å ha linet opp greiene for et bilde blir dette enda mer perfekt. Tenkte først å ha to "standalone" enheter, som kobles sammen og så kverner man. Men dette tar jo ikke større plass enn at det kan monteres på ei plate som dekker en 25L bøtte, ferdig koblet. Meget kjekt synes jeg, bare snu boksen 180 grader så trakten ikke kommer over knappen så blir det krem tenker jeg. Vil ta sånn ca 0 plass ved oppbevaring siden det da kan oppbevares vertikalt.

1.jpg
 
Etter å ha linet opp greiene for et bilde blir dette enda mer perfekt. Tenkte først å ha to "standalone" enheter, som kobles sammen og så kverner man. Men dette tar jo ikke større plass enn at det kan monteres på ei plate som dekker en 25L bøtte, ferdig koblet. Meget kjekt synes jeg, bare snu boksen 180 grader så trakten ikke kommer over knappen så blir det krem tenker jeg. Vil ta sånn ca 0 plass ved oppbevaring siden det da kan oppbevares vertikalt.

Vis vedlegget 41201
Jeg ser nå med ganske stor sannsynlighet hvorfor motoren din lugger... :)
 
Fikk C14 inlet'en idag så da ble greia satt sammen. Rakk ikke byggvaren idag, men det blir en hobbyplate i 18mm tykk furu som jeg monterer alt på så det passer oppå en 25L gjæringsbøtte. Men tror jeg skal fjerne I og II på knappen (trodde jeg bestilte med piler) og snu polariteten, litt OCD-feil å trykke på knappen ned mot venstre og så spinner valsen mot høyre.

1.jpg
 
Jeg har fått litt input fra verdensveven. Er det noen som har brukt denne type motor over lengre tid, og kvernet tight, og med hvete?

Av det lille jeg har skjønt så er det plastikk-tannhjul i de og de kan ryke. Selv om jeg ikke skal brygge på en stund så skal jeg kjøpe masse hvetemalt for å teste. Bedre at den knekker når jeg ikke skal brygge enn når jeg skal brygge. Den har altså mer dreiemoment enn mekanikken innvendig tåler, av det lille jeg har fått snusen i.
 
Kjøp en motor til å ha liggende som reserve.
Problem løst.

Forsåvidt, er jo ikke dritdyre de motorene. Men er jo glad i å ha kvalitet, noe som gjør jobben hver gang. Å stå og bytte motor midt under kverning legger liksom en demper på ting. Jeg har kastet mesk/malt fordi jeg glemte falskbunn, og driti i å brygge den dagen, så enkel er jeg. Gidder ikke noe "styr" når jeg skal brygge.
 
Tilbake
Topp