"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Fredag skal jeg brygge for første gang på lenge, og Brut IPA for aller første gang.

Jeg tror ender med å tilsette amylase-enzymet i gjæringskaret (etter stormgjæringen), da det gjennomgående ser ut til å gi bedre utgjæring enn å tilsette enzymet i mesken.

3 kg pilsnermalt
2 kg pale malt
0,4 kg hvetemalt
WLP001

Humleskjema litt ut fra hva jeg har for hånden og tror vil fungere bra sammen:
Whirlpool (30 min @ 70): 50 g Mosaic, 40 g Azacca, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Dry hop: 65 g Amarillo, 50 g Mosaic, 25 g Citra, 25 g Ekuanot

Sikter på OG rundt 1,050 og FG på 1,000, og relativt lav opplevd bitterhet.

Skal også (sekundær)gjære på fat for første gang, etterfulgt av cold crash og oksygenfri overføring til nytt fat. Karboneres høyt.
 
Fredag skal jeg brygge for første gang på lenge, og Brut IPA for aller første gang.

Jeg tror ender med å tilsette amylase-enzymet i gjæringskaret (etter stormgjæringen), da det gjennomgående ser ut til å gi bedre utgjæring enn å tilsette enzymet i mesken.

3 kg pilsnermalt
2 kg pale malt
0,4 kg hvetemalt
WLP001

Humleskjema litt ut fra hva jeg har for hånden og tror vil fungere bra sammen:
Whirlpool (30 min @ 70): 50 g Mosaic, 40 g Azacca, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Dry hop: 65 g Amarillo, 50 g Mosaic, 25 g Citra, 25 g Ekuanot

Sikter på OG rundt 1,050 og FG på 1,000, og relativt lav opplevd bitterhet.

Skal også (sekundær)gjære på fat for første gang, etterfulgt av cold crash og oksygenfri overføring til nytt fat. Karboneres høyt.

Ser veldig bra ut! Men leste i BYO at mange opplever diacetyl ved å tilsette enzymet etter stormgjæring.
(Bare som et obs)
 
Fredag skal jeg brygge for første gang på lenge, og Brut IPA for aller første gang.

Jeg tror ender med å tilsette amylase-enzymet i gjæringskaret (etter stormgjæringen), da det gjennomgående ser ut til å gi bedre utgjæring enn å tilsette enzymet i mesken.

3 kg pilsnermalt
2 kg pale malt
0,4 kg hvetemalt
WLP001

Humleskjema litt ut fra hva jeg har for hånden og tror vil fungere bra sammen:
Whirlpool (30 min @ 70): 50 g Mosaic, 40 g Azacca, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Dry hop: 65 g Amarillo, 50 g Mosaic, 25 g Citra, 25 g Ekuanot

Sikter på OG rundt 1,050 og FG på 1,000, og relativt lav opplevd bitterhet.

Skal også (sekundær)gjære på fat for første gang, etterfulgt av cold crash og oksygenfri overføring til nytt fat. Karboneres høyt.

Mener å huske at Mitch Steele i denne podcasten går inn for å tilsette enzymet i mesk, slik at du får denaturert det under kokingen.
 
Gå inn i podcasten på ca. 17+.

Steele sier at de holder mesken i 4 timer på 60 grader, som er den optimale temperaturen (optimal pH er mellom 3,5 og 5,5, i følge Whitelabs), og den skal du helst ikke gå over. Jeg har kikka på bryggosofeksperimentet med dette, som gir en klar forskjell på de to måtene å gjøre det på, men forklaringen er veldig enkel : "Each batch was doughed in at 122˚F/50˚C then ramped to 148˚F/64˚C for a 40 minute rest. It was at dough in that we added a dose of Amylo 300 to one batch." Her får ikke enzymet tid nok på riktig temperatur i mesken.

For Steele var nok hovedpoenget å unngå å risikere krysskontaminasjon. Men det stemmer nok det @Botnen sier om mulige problemer med diacetyl. Det blir jo på samme måten som når du går problemer med hop creep.
 
Jeg har lest om fordeler, ulemper og forskjellige erfaringer med de to måtene å gjøre det på, og endte med å gå for enzymer i gjæringskaret siden det virker klart at det er den metoden som vil gi meg størst sjanse for å lykkes med å nå FG rundt 1,000.

Jeg skal ikke gjenbruke gjæren (som vanlig setter jeg heller av litt fra starteren) og er trygg på at jeg klarer å vaske og desinfisere gjæringskaret godt nok etter bruk.
 
Jeg har lest om fordeler, ulemper og forskjellige erfaringer med de to måtene å gjøre det på, og endte med å gå for enzymer i gjæringskaret siden det virker klart at det er den metoden som vil gi meg størst sjanse for å lykkes med å nå FG rundt 1,000.

Jeg skal ikke gjenbruke gjæren (som vanlig setter jeg heller av litt fra starteren) og er trygg på at jeg klarer å vaske og desinfisere gjæringskaret godt nok etter bruk.

Nei, jeg tror heller ikke at faren for krysskontaminasjon er noe problem for hjemmebryggere. Diacetyl kan være det, gitt at en kvitter seg med det aller meste av gjæren, og ølet får en periode der det ikke står kaldt.
 
Det er uaktuelt for meg å meske i fire timer.

Nei, jeg har heller ingen planer om å gjøre det. Jeg har for så vidt ingen planer om å brygge noen brut IPA med det første, heller:p. Hadde jeg hatt det, hadde det vært en annen sak. Men det er mulig jeg hadde gått for å prøve å la den stå et par timer i kokekjelen med enzymene i.

Jeg ender sikkert med å prøve meg på å brygge en brut, jeg også. Det tar bare litt tid. Jeg brygga ikke NEIPA så snart jeg hadde hørt om fenomenet, heller:). Og da får jeg teste ut dette. Men akkurat nå synes jeg bare det er teoretisk interessant.
 
Bayer med malt fra Bonsak

Har planer om å gjenbruk gjær(WLP833) (for første gang) fra en bockøl til en bayer.

Kan dette funke som malt og humle:
* Salome Pale Malt 50% Salome Pale Malt (4-6 EBC) 1KG kr 39, 25KG kr 877,50 - Bonsak Gårdsmalteri
* Farytale Malt 50% Fairytale ALE Malt (6-9 EBC) 1KG kr 41, 25KG kr 922,50 - Bonsak Gårdsmalteri

MT Hood som humle til ca 25IBU, men åpen for andre forslag.

Vil det være lurt å tilsette noe mer malt(crystal/carafa/ol) for å få den litt mørkere i farge og fylde?
 
Bayer med malt fra Bonsak

Har planer om å gjenbruk gjær(WLP833) (for første gang) fra en bockøl til en bayer.

Kan dette funke som malt og humle:
* Salome Pale Malt 50% Salome Pale Malt (4-6 EBC) 1KG kr 39, 25KG kr 877,50 - Bonsak Gårdsmalteri
* Farytale Malt 50% Fairytale ALE Malt (6-9 EBC) 1KG kr 41, 25KG kr 922,50 - Bonsak Gårdsmalteri

MT Hood som humle til ca 25IBU, men åpen for andre forslag.

Vil det være lurt å tilsette noe mer malt(crystal/carafa/ol) for å få den litt mørkere i farge og fylde?
Nå kjenner ikke jeg bonsak, men en bayer ville jeg basert på Münchenmalt og pilsnermalt. Humle ville jeg brukt noe tysk. Litt unødvendig med edelhumle som bitterhumle, så perle, for eksempel. Og er den gjæra i god form? Hvor sterk var bokken?
 
Jeg kjenner heller ikke til Bonsak, så jeg det er derfor jeg spør om dette kan bli noe Bayerskaktig. Grunnen til at jeg tenkte på MT Hood var at det var flere oppskrifter på dette på nettet. Tror at gjæren er i god form. Det putrer i dunken nå jeg tenkte å meske samme dag som jeg flasket slik at jeg bare kunne slå vørter over gjærkaka og la det stå til. Vet jo ennå ikke hvor sterk bokken er men en 5-6% var meningen at den skulle havne på.

Sondre.
 
Jeg kjenner heller ikke til Bonsak, så jeg det er derfor jeg spør om dette kan bli noe Bayerskaktig. Grunnen til at jeg tenkte på MT Hood var at det var flere oppskrifter på dette på nettet. Tror at gjæren er i god form. Det putrer i dunken nå jeg tenkte å meske samme dag som jeg flasket slik at jeg bare kunne slå vørter over gjærkaka og la det stå til. Vet jo ennå ikke hvor sterk bokken er men en 5-6% var meningen at den skulle havne på.

Sondre.
Gjæra blir gjerne litt slakk av å gjære sterkt øl. Under 6 % er vel regna å være greit, så det høres bra ut.

Hva angår malt og humle ser jeg ikke helt hvordan det skal bli bayer av det. Gjæra er gull.
 
Tilbake
Topp