Takk for innspill på det også!
Mulig jeg avventer Kölsch til gjæringskapet er klart igjen
Nå har øllet stått på fat 16-17 dg. I kveld har jeg fylt 6 flasker med mottrykksfyller og selfølgelig prøvesmakt.Det er jo noe å ta på alvor, det der. Med bare malta bygg skulle det ikke oppstå problemer, så når du har fått det, er ett eller annet ikke helt på stell. Jeg kan tenke meg to mulige årsaker:
Det første er kanskje mest sannsynlig?
- du kjører pumpa for hardt, sånn at du komprimerer maltet
- du maler for fint/for fort, sånn at det blir mye mjøl
Til det med humla: Humler med mye alfa-syre har jeg slitt med i WP. Så med mindre du gjerne vil ha et veldig bittert øl, så skal du være forsiktig med det trinnet på 85 grader. 75 grader vil gi deg en mellomting - men fremdeles, etter min erfaring, ganske merkbar bitterhet.
1. Belgierne er glade i sukker. Hensikten er vel først og frem å tørre ut ølene, samt tilføre smak fra de mørkere sukkerartene/sirupene. Jeg bruker helst de fra Candisyrup, men har også laget selv. Jo lysere sukker, jo mindre smak, selvsagt.Sitter og leser og filosoferer litt over Belgisk Blonde. Lurer litt på å prøve meg i hjemmebryggerkonkurransen i BØ.
Har aldri brygget en belgisk øl før, så ambisjonene får være litt lave. Allikevel dukker noen spørsmål opp.
1. Dette med å tilsette sukker før eller under gjæring. Er det essensielt eller kan en kjøre kun malt?
I så tilfelle, hva bruker folk. Disse ferdige candispakkene (D-45?) eller er "alt sukker greit"?
2. Gjæring. Funker alle de vanlige gjærtypene? WLP 500-550? Eller er det noen å holde seg borte fra?
(Evt tørrgjær).
Noen som har noen tips, eller liker folk å sitte med vinnerkortene selv?
1. Belgierne er glade i sukker. Hensikten er vel først og frem å tørre ut ølene, samt tilføre smak fra de mørkere sukkerartene/sirupene. Jeg bruker helst de fra Candisyrup, men har også laget selv. Jo lysere sukker, jo mindre smak, selvsagt.
2. Mulig det finnes gode tørrgjær, men det er massevis av supre ferske gjærå velge mellom. Min favoritt er Westmalle, WLP530. Det er ikke så intens på fenoler som noen av de andre. Kan brukes til det meste. Guff opp tempen om du ønsker mer ”belgisk” preg.
530 er nydelig til mørke belgiere.Fin fine tilbakemeldinger.
Dette med å tørre de ut var kjent, så da er det på sett og vis essensielt?
Får se hva eg gjør og hva eg får tak i.
Ser 530 er populær. Funker den også til belgisk mørk ala Orval eller Rochefort ?
Frister litt å prøve noe slikt også. Hadde en ahaopplevelse med de og blåmuggost.
Fredag skal jeg brygge for første gang på lenge, og Brut IPA for aller første gang.
Jeg tror ender med å tilsette amylase-enzymet i gjæringskaret (etter stormgjæringen), da det gjennomgående ser ut til å gi bedre utgjæring enn å tilsette enzymet i mesken.
3 kg pilsnermalt
2 kg pale malt
0,4 kg hvetemalt
WLP001
Humleskjema litt ut fra hva jeg har for hånden og tror vil fungere bra sammen:
Whirlpool (30 min @ 70): 50 g Mosaic, 40 g Azacca, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Dry hop: 65 g Amarillo, 50 g Mosaic, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Sikter på OG rundt 1,050 og FG på 1,000, og relativt lav opplevd bitterhet.
Skal også (sekundær)gjære på fat for første gang, etterfulgt av cold crash og oksygenfri overføring til nytt fat. Karboneres høyt.
Fredag skal jeg brygge for første gang på lenge, og Brut IPA for aller første gang.
Jeg tror ender med å tilsette amylase-enzymet i gjæringskaret (etter stormgjæringen), da det gjennomgående ser ut til å gi bedre utgjæring enn å tilsette enzymet i mesken.
3 kg pilsnermalt
2 kg pale malt
0,4 kg hvetemalt
WLP001
Humleskjema litt ut fra hva jeg har for hånden og tror vil fungere bra sammen:
Whirlpool (30 min @ 70): 50 g Mosaic, 40 g Azacca, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Dry hop: 65 g Amarillo, 50 g Mosaic, 25 g Citra, 25 g Ekuanot
Sikter på OG rundt 1,050 og FG på 1,000, og relativt lav opplevd bitterhet.
Skal også (sekundær)gjære på fat for første gang, etterfulgt av cold crash og oksygenfri overføring til nytt fat. Karboneres høyt.
Har ikke hørt podkasten, men mener man må meske med svært lav pH og temperatur? Har kun brukt WLN4100 under gjæring, og kan skrive under på at det er meget effektivt.Mener å huske at Mitch Steele i denne podcasten går inn for å tilsette enzymet i mesk, slik at du får denaturert det under kokingen.
Mener å huske at Mitch Steele i denne podcasten går inn for å tilsette enzymet i mesk, slik at du får denaturert det under kokingen.
Jeg har lest om fordeler, ulemper og forskjellige erfaringer med de to måtene å gjøre det på, og endte med å gå for enzymer i gjæringskaret siden det virker klart at det er den metoden som vil gi meg størst sjanse for å lykkes med å nå FG rundt 1,000.
Jeg skal ikke gjenbruke gjæren (som vanlig setter jeg heller av litt fra starteren) og er trygg på at jeg klarer å vaske og desinfisere gjæringskaret godt nok etter bruk.
Det er uaktuelt for meg å meske i fire timer.Gå inn i podcasten på ca. 17+.
Steele sier at de holder mesken i 4 timer på 60 grader
Samme her.Det er uaktuelt for meg å meske i fire timer.
Det har jeg gjort mange ganger. Starter på lørdag morgen. Lar den stå, koker og tar resten på kvelden. Ez-pzSamme her.
Det får vi vente med til vi blir pensjonister...
Det er uaktuelt for meg å meske i fire timer.