Tråden for dumme spørsmål.

OK det er definitivt 2 forskjelige korker altså (på bredden) , 26 mm og 29 mm er vel de vanligste. Har du riktige korker?

Det er det nokså umulig å ikke oppdage ved første forsøk:p.

Flaskene til Kinn bruker 29 mm. (De hadde 26 en kort periode.) Ellers oppdaget jeg her om dagen at champagne-type flasker som bruker kronekork, bruker 29 mm.

Jeg har korka uhorvelige mengder bjørnunger med korker fra Bryggselv, og jeg har aldri opplevd at de ikke har sittet ordentlig.
 
Hvor mange cm må jeg ta høyde for, for å få inn
et 9 liters fat I kjøleskapet? Inkludert nødvendige slanger osv.)
Ser jeg har 40 cm å gå på hvis jeg fjerner en hylle
Holder det eller må jeg fjerne ennå en eller skrote planene?
 
Hvor mange cm må jeg ta høyde for, for å få inn
et 9 liters fat I kjøleskapet? Inkludert nødvendige slanger osv.)
Ser jeg har 40 cm å gå på hvis jeg fjerner en hylle
Holder det eller må jeg fjerne ennå en eller skrote planene?
De vanlige er 37 cm høye, 21,5 cm i diameter. Ser humle.se har en variant som er 34 cm høy og 23 cm i diameter. Legg på 5 cm for vanlige koblinger i plast. Finnes litt lavere koblinger i stål, kan sjekke hvor mye de bygger i høyden til uka hvis det er aktuelt.
 
Takk for svar. Da må jeg altså ta utganspunkt i 5 cm utover håndtakene hvis jeg ikke får tak i noen lavere løsninger


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar. Da må jeg altså ta utganspunkt i 5 cm utover håndtakene hvis jeg ikke får tak i noen lavere løsninger


Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har iallefall noe koblinger som heter Torpedo, de er i rustfritt og skal i følge spec være 51mm høye. Disse har ut/innganger montert vertikalt.

Vanlig plastkobling er 55mm høy men man må også ta høyde for slange og det dillet der da ut/inngangene er vinklede. Vanlig plastkobling uten slange bygger ca 2cm over håndtakene (sjekket nettopp).
 
Kor monge pakkar US-05 ville dykk ha brukt på 25 liter Amerikansk barleywine?. OG 1.120
18 grader gjæring, o2 i to omgongar
Hvis oppskriften tillater det, ville jeg prøvd å ikke komme over 25 plato (1.106) etter kok. Gjæren misliker å bli møte en sterkere vørter. Det er bedre å fore den med sukker/sirup underveis i gjæringen. Satte starter på US-05 for ikke lenge siden. Det likte den veldig godt.
 
Jeg bruker 3 pakker på 14L OG 1.110 uten problemer og tre runder med o2 flaska (har ikke prøvd uten, gammel vane) og det funker som fjell. Det er litt over 500 poeng pr pakke. Kan være det funker flottesen med flere poeng pr pakke og men jeg har aldri orket å prøve. Da har jeg brukt "normalt gamle/ferske" pakker som man finner i butikkhyllene, rehydrerte. Starter på 16C og avslutter på 22C men høyere temp vil nok ikke skade som avslutning.
 
Strøm:

Har spenningsfall hjemme på ca 10V når jeg skrur på et 3500W element eller caso'en. Dvs at effekten på opprinnelig 3500W (men ved 240V antar jeg) blir vel sånn ca 3000W. Sitter med ca 224V når det er på. Har ikke målt helt nøyaktig, men hvis vi bruker det tallet... Vil det hjelpe med 4kW element? Da bør jeg vel komme opp på 3.5kW igjen? Eller?
 
Nominell spenning er vanligvis 230 V. I såfall trekker et 3,5 kW element ca 3,3 kW ved 224 V. Hvis du bruker et 4 kW element, så trekker det da 3,8 kW ved samme spenning.

Hvis elementet er merket med 3,5 kW og 240 V, som noen er, så vil det trekke 3,05 kW ved 224 V. Et 4 kW element (ved 240 V) vil da trekke 3,48 kW ved 224 V.
 
Nominell spenning er vanligvis 230 V. I såfall trekker et 3,5 kW element ca 3,3 kW ved 224 V. Hvis du bruker et 4 kW element, så trekker det da 3,8 kW ved samme spenning.

Hvis elementet er merket med 3,5 kW og 240 V, som noen er, så vil det trekke 3,05 kW ved 224 V. Et 4 kW element (ved 240 V) vil da trekke 3,48 kW ved 224 V.

Men siden jeg jeg ville hatt et større element (4kW vs 3.5kW), vil spenningsfallet bli likt? Vil jeg evt sitte igjen med mindre enn 224V, og da lavere effekt? Uansett så er fortsatt 4kW@240V innenfor mtp 16A sikring.
 
Men siden jeg jeg ville hatt et større element (4kW vs 3.5kW), vil spenningsfallet bli likt? Vil jeg evt sitte igjen med mindre enn 224V, og da lavere effekt? Uansett så er fortsatt 4kW@240V innenfor mtp 16A sikring.
Spenningsfallet blir påvirket av flere ting. Hvor langt bor du unna trafoen du har strøm fra, hvor mange har strøm fra trafoen, hvor mange henger på din avgang fra trafoen, hva er dimensjonen på kablene fra trafoen osv. Når hele nabolaget steker juleribba er spenningen lavere.
 
Spenningsfallet blir påvirket av flere ting. Hvor langt bor du unna trafoen du har strøm fra, hvor mange har strøm fra trafoen, hvor mange henger på din avgang fra trafoen, hva er dimensjonen på kablene fra trafoen osv. Når hele nabolaget steker juleribba er spenningen lav.

Jojo, det vet jeg. Jeg har faktisk trafoen nederst i hagen.. Men jeg lurte på spenningsfallet ved forskjellige elementer, 3.5kW mot 4kW. Hvis alt er likt, ender jeg potensielt på f.eks 220V, eller noe annet? Bare noen få volt lavere?
 
Spenningen skal være innenfor 230 V +/- 10%, eller 207 V til 253 V, så det vil jo påvirke effekten endel ja. Om du måler 224 V i dag, så har du garantert ikke ha det nærmere jul
 
Sist redigert:
Spenningen skal være innenfor 230 V +/- 10%, eller 207 V til 253 V, så det vil jo påvirke effekten endel ja. Om du måler 224 V i dag, så har du garantert ikke ha det nærmere jul

Ser ca 234 til vanlig-ish, med 10V dropp når jeg skrur på maskineriet. Det at spenningen varierer etter nabolags pådrag og slikt får jeg jo ikke gjort noe med uansett. Men jeg vil gjerne ha max effekt ut av det jeg har tilgjengelig, derfor jeg lurer på 4kW-element.
 
Jojo, det vet jeg. Jeg har faktisk trafoen nederst i hagen.. Men jeg lurte på spenningsfallet ved forskjellige elementer, 3.5kW mot 4kW. Hvis alt er likt, ender jeg potensielt på f.eks 220V, eller noe annet? Bare noen få volt lavere?
Effekten vil bli høyere en med et 3.5kW element men spenningsfallet vil bli øke litt. Men allikevel.. folk langt nok ut på bygda hadde solgt sjela si for 220v
 
Tilbake
Topp