1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Strøm:

Har spenningsfall hjemme på ca 10V når jeg skrur på et 3500W element eller caso'en. Dvs at effekten på opprinnelig 3500W (men ved 240V antar jeg) blir vel sånn ca 3000W. Sitter med ca 224V når det er på. Har ikke målt helt nøyaktig, men hvis vi bruker det tallet... Vil det hjelpe med 4kW element? Da bør jeg vel komme opp på 3.5kW igjen? Eller?

2. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nominell spenning er vanligvis 230 V. I såfall trekker et 3,5 kW element ca 3,3 kW ved 224 V. Hvis du bruker et 4 kW element, så trekker det da 3,8 kW ved samme spenning.

Hvis elementet er merket med 3,5 kW og 240 V, som noen er, så vil det trekke 3,05 kW ved 224 V. Et 4 kW element (ved 240 V) vil da trekke 3,48 kW ved 224 V.

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men siden jeg jeg ville hatt et større element (4kW vs 3.5kW), vil spenningsfallet bli likt? Vil jeg evt sitte igjen med mindre enn 224V, og da lavere effekt? Uansett så er fortsatt 4kW@240V innenfor mtp 16A sikring.

4. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spenningsfallet blir påvirket av flere ting. Hvor langt bor du unna trafoen du har strøm fra, hvor mange har strøm fra trafoen, hvor mange henger på din avgang fra trafoen, hva er dimensjonen på kablene fra trafoen osv. Når hele nabolaget steker juleribba er spenningen lavere.

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jojo, det vet jeg. Jeg har faktisk trafoen nederst i hagen.. Men jeg lurte på spenningsfallet ved forskjellige elementer, 3.5kW mot 4kW. Hvis alt er likt, ender jeg potensielt på f.eks 220V, eller noe annet? Bare noen få volt lavere?

6. ketiljo

ketiljo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Spenningen skal være innenfor 230 V +/- 10%, eller 207 V til 253 V, så det vil jo påvirke effekten endel ja. Om du måler 224 V i dag, så har du garantert ikke ha det nærmere jul

#10286 ketiljo, 9 Aug 2019
    Sist redigert: 9 Aug 2019
  7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser ca 234 til vanlig-ish, med 10V dropp når jeg skrur på maskineriet. Det at spenningen varierer etter nabolags pådrag og slikt får jeg jo ikke gjort noe med uansett. Men jeg vil gjerne ha max effekt ut av det jeg har tilgjengelig, derfor jeg lurer på 4kW-element.

8. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Effekten vil bli høyere en med et 3.5kW element men spenningsfallet vil bli øke litt. Men allikevel.. folk langt nok ut på bygda hadde solgt sjela si for 220v

9. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det mulig å ca-beregne hva jeg vil få ut av elementet ut av den informasjonen jeg har gitt? Type er det 3300W eller er det 3600W?

10. -Tormod-

-Tormod-
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går an, men da er du avhengig av ledertversnitt, lederkoeffisenter og lengder på kabler bla. Husker ikke formelen.. Om det er noen tommelfingerregel er jeg usikker på.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Right, da går jeg bare for at det blir noe mer effekt og ser hvis jeg får kjøpt det jeg ønsker.

12. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Leder vørter strøm?

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, fordi det inneholder ioner.

14. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk. Da forklarer det kanskje overledningen til jord jeg fikk i Grainfather-pumpa i dag.

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kunne trodd at du har en leder med spenning på som ligger åpent og tilgjengelig? Man skal jo ikke få støt av å flytte en GF. og GF er vel jordet? Den jorden bør være mye bedre jord enn en person som tar i den?

16. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Støtet var av overledningstypen. Har fått støt fra direkte leder før, og det er mye vondere. Når det gjelder kilden til overledningen (identifisert av jordfeilindikator), så er den definitivt i pumpa. Den er dårlig beskyttet mot væskeinntrengning utenfra på elektronikksiden, og jeg fant vel vørter nesten overalt.

17. Furu

Furu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sånn rent intuitivt så virker det rart at du får 10V spenningsfall ved å sette på 3,5kW.

Hvor måler du spenningen? Er det ute ved maskineriet eller i sikringsskapet?

Er det ute ved maskineriet så mener jeg du har underdimensjonerte og for lange ledere frem dit. Bruker du i så fall skjøteledning?

Hvis du måler i sikringskapet så kan det tyde på at du har en dårlig kobling et sted, som gir for stor motstand. Anbefaler i så fall at du får en elektriker på besøk.

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg måler ved lasten. Er 2.5# og det kan ikke være et kjempelangt strekk. Men jeg målte i styreskapet, skal måle i veggen det henter strøm fra, og på andre kurser.

19. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Et slikt spenningsfall er ikke så usannsynlig. Ved 3500W ved 230V, så går det ca 15A. Det betyr at motstanden i kretsen er drøyt 15ohm. Med spenningsfall på 10V ved varmeelementet, så betyr det at 10/230 av motstanden er i kablene. 15ohm * (10/230) = 0.65 ohm. Litt mye, men ikke usannsynlig ved lange kabler og litt ekstra motstand i termineringspunkter og slikt.

20. Odd Sollid

Odd Sollid
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Meskesteg/temperatur
    Jeg har latt meg forvirre av alle variantene av mesking som jeg finner i diverse all-grain oppskrifter både i bøker og på nettet.
    Varierer dere med meskesteg/temperatur avhengig av hvilket øl dere brygger eller følger dere et fast oppsett?

Del denne siden