1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vel. Hva kan de gjøre?

2. Lars Jarle Skorge

Lars Jarle Skorge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ta på hansker når det er kaldt

3. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ett par kjappe :)

Nye butterflyventiler:
    Plukker dere de fra hverandre og vasker før første gangs bruk, eller bare vasker den 'skrudd sammen'? Det så ut til å være litt oljerester mellom silikonpakningen og selve ventilen som ikke var så lett å få vekk, men tror jeg fikk det sånn tålig til. Jeg har ikke særlig god erfaring med å skru fra hverandre slike fra tidligere, så dropper det gjerne om det ikke er nødvendig.

Har fått to ventiler, den ene fra en norsk butikk, og en annen billig fra Kina. Den kina-ventilen lukter noe helt grusomt. Det hjalp litt med en zalo-vask, men det sitter fortsatt lukt igjen i ventilen. Litt vanskelig å beskrive lukten, men jeg tenker litt sånn olje, eller bensin-ish. Har ikke opplevd det med noen av mine andre ventiler. Noen som har vært borte i dette, eller som vet hva som kan gjøres for å bli kvitt greiene?

Siktglass:
    Før jeg vasket siktglasset for første gang strammet jeg opp skruene i begge ender. Etter vask er det kommet vann mellom selve glasset og metallrammen som holder det på plass. Anter selve glasset er tett, men at det har sneket seg noe vann når jeg har vasket og skylt det mellom rammen og glasset. Vanlig fenonmen? Tørker det opp av seg selv, eller er det sånn at jeg må plukke fra hverandre greiene hver gang jeg vasker og tørker. Virker jo umåtelig tungvindt...

4. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lukter og smaker det dårlig, kast skiten. Tiden og kosten for øvrige ingredienser overstiger prisen for ny gjær.
    Dersom du klarer å dra liv i den, vil den ha mutert og/eller blitt kraftig selektert. Det er ganske enkelt ikke verd det.
    Jeg har derimot dyrket opp like gammel gjær, men da har gjæren luktet godt.

Sarge og Jo-Helge liker dette.
  5. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Var ingen problem å få liv i den. Men satte en ny startar på ein liten slant av det igjen. Synst fortsatt det lukta litt rart. Så slo det ut. Ei lokal sjappe hadde 833, så no står der en som luktar godt i kjøleskapet :)

Sarge, Mc., msevland og 1 annen person liker dette.
  6. Nils Hedemark

Nils Hedemark
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hepp
    Helt ny og fersk i dette og har planer om å sette sider på eplene i hagen.
    Ja, jeg vet at det ikke nødvendigvis er de best eplene å lage av.
    Ja, jeg vet at det finnes utrolig mange tråder om dette.
    Ja, jeg vet at det er mange veier til Roma..
    Men en bekreftelse på at man tenker sånn noenlunde riktig ved første forsøk er jo greit.
    Hva tenker dere om følgende prosess:

Plukke opp nedfallsfrukt og moden frukt fra trærne
    Vaske og rense, kutte og mose i foodprocessor
    Presse og ha over i gjæringskar
    Campden tabletter -> hvile 24 timer med god lufting
    Måle OG, tilsette sukker (?) og gjær (Mangrove Jack’s Cider M02), evnt annen næring hvis ikke sukker
    Settes til gjæring i kjeller, 17'ish grader til det så å si ikke plopper lenger og oechslevekt viser nær sagt det samme over flere målinger
    Stikkes om og "glemmes" i kjeller et par måneders tid.
    Tappes på 0,5l flasker med 4-5gr sukker pr. flaske og lagres videre
    Avkjøles før drikkes

7. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Da har jeg gått til innkjøp av mitt første lille fat. Ser jo ikke ut som det skal være no stort problem å få plass til det,
    men så ser jeg at gassflaska(AGA CO2 flaske 425g AGA til Sodastream - BryggSelv)
    med regulator på toppen blir høyere en fatet. Er det mulig.
    Må jeg ta ut en hylle til eller kan la gassflaska ligge på siden (vil jo gjerne ha plass til litt mat og), evt. litt på skrå?

Jo-Helge liker dette.
  8. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ligge er ikkje ideelt Kan stå på skrå er heilt ok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

loebrygg liker dette.
  9. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Noen her som har fått banansmak i øl gjæret med US-05? Laget en Kølsch som har fått denne smaken. Rakk ikke skaffe kølschgjær.

10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Banan i US-05?! Hvilken temperatur gjæret du med?

11. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

19 grader C

12. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Rart. Det har jeg aldri opplevd før.

Del denne siden