Etter utallige forsøk det siste året, hvor resultatet er ensidig fiasko hver eneste gang, har jeg kastet inn håndkleet og kommet til den forferdelig triste konklusjonen at..... kona liker ikke øl.. Jeg har levd i fornektelse en god stund nå, men virkeligheten har innhentet meg og ser ikke lenger en utvei, jeg har satt mitt første MJ cider sett.
I god tro om at dette ville bli plankekjøring, satt jeg settet etter bruksanvisningen, med kun 2 egne justeringer.
1: Jeg brukte to pakker gjær, den medfølgende som ingen vet hvor lenge har stått i romtemperatur i hylla til bryggselv og en pakke av samme sort (M02) som jeg henta i kjøla til bryggselv.
2: Jeg kokte opp 3 liter som beskrevet, men tilsatte en god t-skje wyeast næring og rørte ut den kiloen med dextrose som skulle i.
Rehydrerte og pitchet gjæra på 20° og inn i gjæringskapet på 20°. Par timer etter pitch startet det opp og den påfølgende morgenen var det full fart i vannlåsen og alt så og luktet greit.
Jeg satt cideren på fredag, på søndagen var det en liten svovel lukt, tenkte at det er sikkert greit, cider gjør vel det noen ganger, mandagen kom og det lukta veldig svovel, fikk småangst og googla en god del, men eneste tiltaket jeg gjorde var å øke temperaturen til 22°. Nå er vi på tirsdag og svovel lukta har avtatt en hel del, men det har også aktiviteten i gjæringskaret.
Så da kommer jeg til dere, med lua i hånda og lurer på hva jeg gjør nå. Bare ri det ut? Tilsette mer gjær næring? Sjekke SG?