Tråden for dumme spørsmål.

Hepp
Helt ny og fersk i dette og har planer om å sette sider på eplene i hagen.
Ja, jeg vet at det ikke nødvendigvis er de best eplene å lage av.
Ja, jeg vet at det finnes utrolig mange tråder om dette.
Ja, jeg vet at det er mange veier til Roma..
Men en bekreftelse på at man tenker sånn noenlunde riktig ved første forsøk er jo greit.
Hva tenker dere om følgende prosess:

Plukke opp nedfallsfrukt og moden frukt fra trærne
Vaske og rense, kutte og mose i foodprocessor
Presse og ha over i gjæringskar
Campden tabletter -> hvile 24 timer med god lufting
Måle OG, tilsette sukker (?) og gjær (Mangrove Jack’s Cider M02), evnt annen næring hvis ikke sukker
Settes til gjæring i kjeller, 17'ish grader til det så å si ikke plopper lenger og oechslevekt viser nær sagt det samme over flere målinger
Stikkes om og "glemmes" i kjeller et par måneders tid.
Tappes på 0,5l flasker med 4-5gr sukker pr. flaske og lagres videre
Avkjøles før drikkes
 
Da har jeg gått til innkjøp av mitt første lille fat. Ser jo ikke ut som det skal være no stort problem å få plass til det,
men så ser jeg at gassflaska(AGA CO2 flaske 425g AGA til Sodastream - BryggSelv)
med regulator på toppen blir høyere en fatet. Er det mulig.
Må jeg ta ut en hylle til eller kan la gassflaska ligge på siden (vil jo gjerne ha plass til litt mat og), evt. litt på skrå?
 
Da har jeg gått til innkjøp av mitt første lille fat. Ser jo ikke ut som det skal være no stort problem å få plass til det,
men så ser jeg at gassflaska(AGA CO2 flaske 425g AGA til Sodastream - BryggSelv)
med regulator på toppen blir høyere en fatet. Er det mulig.
Må jeg ta ut en hylle til eller kan la gassflaska ligge på siden (vil jo gjerne ha plass til litt mat og), evt. litt på skrå?

Ligge er ikkje ideelt Kan stå på skrå er heilt ok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Noen her som har fått banansmak i øl gjæret med US-05? Laget en Kølsch som har fått denne smaken. Rakk ikke skaffe kølschgjær.
 
Noen som har erfaring med anbefalt lagringstid og temperatur for Porter etter karbonering er fullført?

Sett ølet kjølig og mørkt, og håp det beste. Avhengig av styrken kan en porter lagres lenge, dvs. i årevis. Men jeg ville ikke satset på det hvis det er snakk om et øl på rundt 5%. Jeg ser ikke noen grunn til å overdrive lagringen, heller, men to-tre år bør gå bra med en sterk, tung porter.

kjølig = ned mot 10 grader. Jeg har sett 14 grader oppgitt som ei grense, uten at jeg har noe grunnlag for å si at det holder. Ølet holder lenger jo kaldere det står.
 
Dere med diy-kjeler som har varmeelement i. Hvordan har dere koblet ledningen? med hurtigkobling?
Jeg har
heating-element-enclosure-6_3_1.jpg
denne koblingen men dette er jo ingen hurtigkobling.
Ved rengjøring av kjelene har jeg ett behov for å løfte kjelene ned fra benken og kanskje til og med inn på badet. Da må jeg dra med meg ledningen noe som igjen forhindrer meg i å legge disse ledningene permanent langs vegg/benken.

Så.. brukes det hurtigkoblinger alla powercon eller er det vanlig å dra med seg ledningen når dere rengjører kjelene?
 
Dere med diy-kjeler som har varmeelement i. Hvordan har dere koblet ledningen? med hurtigkobling?
Jeg har
heating-element-enclosure-6_3_1.jpg
denne koblingen men dette er jo ingen hurtigkobling.
Ved rengjøring av kjelene har jeg ett behov for å løfte kjelene ned fra benken og kanskje til og med inn på badet. Da må jeg dra med meg ledningen noe som igjen forhindrer meg i å legge disse ledningene permanent langs vegg/benken.

Så.. brukes det hurtigkoblinger alla powercon eller er det vanlig å dra med seg ledningen når dere rengjører kjelene?

Er det ikke som regel en IP-rating på de "husene"? Du kan evt fikse det med powercon. Kipp ledningen i to et sted, sett på grå/hvit og blå powercon plugg på hver ende og bruk et powercon skjøtestykke i mellom, f.eks.
 
Er det dette oljelignende belegget som kalles beerstone?
PBW tar det ikke...
7a5f2ab4d9a4ce2dcf7012cfcaee8587.jpg

Nei, beerstone er mer som et hvitt pulver. Kalsiumutfelling (kalsiumoksalat, eller hvordan det er på norsk). Regnbuefarge er helt vanlig i metaller, spes rustfritt. Prøv med star san i steden for pbw, pbw er base. Det kommer av varmen. Og er da kun kosmetisk pga lysbrytning. "Heat tint".
 
Sist redigert:
Nei, beerstone er mer som et hvitt pulver. Kalsiumutfelling. Regnbuefarge er helt vanlig i metaller, spes rustfritt. Prøv med star san i steden for pbw, pbw er base. Det kommer av varmen. Og er da kun kosmetisk pga lysbrytning. "Heat tint".
Men dette er i gjæringskaret som ikke har vært varmt, hjelper kanskje å gnikke med starsan noe jeg aldri har gjort...
 
Men dette er i gjæringskaret som ikke har vært varmt, hjelper kanskje å gnikke med starsan noe jeg aldri har gjort...

Aha, trodde det var kokekjele. Da vet jeg ikke, men ser jo kliss likt ut som heat tint. oljer fra maskineringen ser kanskje (ikke?) sånn ut? Prøv med noe syre iallefall. Kanskje du må passivere det (enda en gang?)

Hvis det ikke går bort med skrubbing med base så lukter det jo som om å prøve med det motsatte, syre kan være greia.

Tror det også kan komme av salter/mineraler, og man ser jo hvor det slutter, så antar at du fylte den opp dit med øl.

Prøv å fyll opp hele tanken med vann og sånn sitronessens du får fra butikken en gang hvis det gjentar seg og se om det blir bedre.
 
Aha, trodde det var kokekjele. Da vet jeg ikke, men ser jo kliss likt ut som heat tint. oljer fra maskineringen ser kanskje (ikke?) sånn ut? Prøv med noe syre iallefall. Kanskje du må passivere det (enda en gang?)

Hvis det ikke går bort med skrubbing med base så lukter det jo som om å prøve med det motsatte, syre kan være greia.

Tror det også kan komme av salter/mineraler, og man ser jo hvor det slutter, så antar at du fylte den opp dit med øl.

Prøv å fyll opp hele tanken med vann og sånn sitronessens du får fra butikken en gang hvis det gjentar seg og se om det blir bedre.
Maskinolje kan det umulig være. Er der krausen har vært, får prøve med sterk starsanblanding. Hvis ikke det hjelper blir det sitronessens :)
 
Etter utallige forsøk det siste året, hvor resultatet er ensidig fiasko hver eneste gang, har jeg kastet inn håndkleet og kommet til den forferdelig triste konklusjonen at..... kona liker ikke øl.. Jeg har levd i fornektelse en god stund nå, men virkeligheten har innhentet meg og ser ikke lenger en utvei, jeg har satt mitt første MJ cider sett.

I god tro om at dette ville bli plankekjøring, satt jeg settet etter bruksanvisningen, med kun 2 egne justeringer.

1: Jeg brukte to pakker gjær, den medfølgende som ingen vet hvor lenge har stått i romtemperatur i hylla til bryggselv og en pakke av samme sort (M02) som jeg henta i kjøla til bryggselv.
2: Jeg kokte opp 3 liter som beskrevet, men tilsatte en god t-skje wyeast næring og rørte ut den kiloen med dextrose som skulle i.

Rehydrerte og pitchet gjæra på 20° og inn i gjæringskapet på 20°. Par timer etter pitch startet det opp og den påfølgende morgenen var det full fart i vannlåsen og alt så og luktet greit.

Jeg satt cideren på fredag, på søndagen var det en liten svovel lukt, tenkte at det er sikkert greit, cider gjør vel det noen ganger, mandagen kom og det lukta veldig svovel, fikk småangst og googla en god del, men eneste tiltaket jeg gjorde var å øke temperaturen til 22°. Nå er vi på tirsdag og svovel lukta har avtatt en hel del, men det har også aktiviteten i gjæringskaret.

Så da kommer jeg til dere, med lua i hånda og lurer på hva jeg gjør nå. Bare ri det ut? Tilsette mer gjær næring? Sjekke SG?
 
Etter utallige forsøk det siste året, hvor resultatet er ensidig fiasko hver eneste gang, har jeg kastet inn håndkleet og kommet til den forferdelig triste konklusjonen at..... kona liker ikke øl.. Jeg har levd i fornektelse en god stund nå, men virkeligheten har innhentet meg og ser ikke lenger en utvei, jeg har satt mitt første MJ cider sett.

I god tro om at dette ville bli plankekjøring, satt jeg settet etter bruksanvisningen, med kun 2 egne justeringer.

1: Jeg brukte to pakker gjær, den medfølgende som ingen vet hvor lenge har stått i romtemperatur i hylla til bryggselv og en pakke av samme sort (M02) som jeg henta i kjøla til bryggselv.
2: Jeg kokte opp 3 liter som beskrevet, men tilsatte en god t-skje wyeast næring og rørte ut den kiloen med dextrose som skulle i.

Rehydrerte og pitchet gjæra på 20° og inn i gjæringskapet på 20°. Par timer etter pitch startet det opp og den påfølgende morgenen var det full fart i vannlåsen og alt så og luktet greit.

Jeg satt cideren på fredag, på søndagen var det en liten svovel lukt, tenkte at det er sikkert greit, cider gjør vel det noen ganger, mandagen kom og det lukta veldig svovel, fikk småangst og googla en god del, men eneste tiltaket jeg gjorde var å øke temperaturen til 22°. Nå er vi på tirsdag og svovel lukta har avtatt en hel del, men det har også aktiviteten i gjæringskaret.

Så da kommer jeg til dere, med lua i hånda og lurer på hva jeg gjør nå. Bare ri det ut? Tilsette mer gjær næring? Sjekke SG?

Ikkje stress etter 4 dagar. La det stå til det er utgjæra og kanskje litt til. Mål SG, cider kan være utgjæra svært fort, men kan være greit å la det stå litt til på gjæra etter det før du tappar :)
 
Ikkje stress etter 4 dagar. La det stå til det er utgjæra og kanskje litt til. Mål SG, cider kan være utgjæra svært fort, men kan være greit å la det stå litt til på gjæra etter det før du tappar :)
Mange takk for raskt svar, planen var å la det stå 2 uker som jeg gjør med de fleste øl jeg brygger. Grunnen til at jeg tenker på dette nå, var at etter googlingen fikk jeg inntrykk av at det ville være lurt å tilsette gjær næring så fort som mulig om det var stresset gjær som var grunnen til svovel. Har ingen peiling på cider, men ville heller ikke begynne å styre med SG prøve, åpne lokket osv om det ikke er grunn for det, men tar en SG prøve når det ikke lenger virker til å være aktivitet og gambler på at den er utgjæra og ikke stoppet, takk igjen.
 
Tilbake
Topp