Tråden for dumme spørsmål.

Er her for lite red ale på pubene i Norge ?

Eg meiner det er eit genialt øl. Slår Neipa ned i skoene

Kjør diskusjon !!!

Er det rett nå ??


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Er her for lite red ale på pubene i Norge ?
Ja.

Forholdet mitt til Red Ale stammer fra en Dublintur for noen år siden. Der fikk jeg Smithwicks på tapp og fikk øynene opp for dette ølet som hadde så tydelig fokus på maltet som ga mer smak enn industripils men var lettdrikkelig og mindre mettende enn den famøse (og etter min mening oppskrytte) Guinessen.

Etter den turen har jeg lett etter god irish red ale i Norge, men uten hell. Det er mulig at jeg har et romantisert minne om øltypen, men har brygget noen hjemmekomponerte varianter av det, og jeg synes mine egne forsøk også gir interessante og gode øl.

Det burde finnes i pubene og på tapp i de som kaller seg irske.
 
Nok et karboneringsspørsmål.
Jeg har sluppet opp for kjølekapasitet og trenger å karbonere (på fat) en øl som er ferdig gjæret. Er det greit å karbonere den på 20 grader til den er ferdig karbonert og la den stå i 20 grader en stund for deretter å sette den i kjøleskapet når jeg har ledig plass? Har alltid karbonert i kjøleskapet.
 
Nok et karboneringsspørsmål.
Jeg har sluppet opp for kjølekapasitet og trenger å karbonere (på fat) en øl som er ferdig gjæret. Er det greit å karbonere den på 20 grader til den er ferdig karbonert og la den stå i 20 grader en stund for deretter å sette den i kjøleskapet når jeg har ledig plass? Har alltid karbonert i kjøleskapet.
Det går helt fint. Har gjort det slik i mange år, karbonert i kjeller med varierende temperatur fra 10-20 grader, alt etter årstid.
 
Nok et karboneringsspørsmål.
Jeg har sluppet opp for kjølekapasitet og trenger å karbonere (på fat) en øl som er ferdig gjæret. Er det greit å karbonere den på 20 grader til den er ferdig karbonert og la den stå i 20 grader en stund for deretter å sette den i kjøleskapet når jeg har ledig plass? Har alltid karbonert i kjøleskapet.
Det går helt greit. I følge tabeller må du bare ha høyere trykk for å få samme co2 i ølet.
 
Ja.

Forholdet mitt til Red Ale stammer fra en Dublintur for noen år siden. Der fikk jeg Smithwicks på tapp og fikk øynene opp for dette ølet som hadde så tydelig fokus på maltet som ga mer smak enn industripils men var lettdrikkelig og mindre mettende enn den famøse (og etter min mening oppskrytte) Guinessen.

Etter den turen har jeg lett etter god irish red ale i Norge, men uten hell. Det er mulig at jeg har et romantisert minne om øltypen, men har brygget noen hjemmekomponerte varianter av det, og jeg synes mine egne forsøk også gir interessante og gode øl.

Det burde finnes i pubene og på tapp i de som kaller seg irske.
Ingenting er bedre enn en red ale på en irsk pub i Irland. Også Guinness er mye bedre der, på tapp. :D
 
Ja.

Forholdet mitt til Red Ale stammer fra en Dublintur for noen år siden. Der fikk jeg Smithwicks på tapp og fikk øynene opp for dette ølet som hadde så tydelig fokus på maltet som ga mer smak enn industripils men var lettdrikkelig og mindre mettende enn den famøse (og etter min mening oppskrytte) Guinessen.

Etter den turen har jeg lett etter god irish red ale i Norge, men uten hell. Det er mulig at jeg har et romantisert minne om øltypen, men har brygget noen hjemmekomponerte varianter av det, og jeg synes mine egne forsøk også gir interessante og gode øl.

Det burde finnes i pubene og på tapp i de som kaller seg irske.

O'Hara's irish red er min favoritt. 4,3%. Den er mye mørkere, og kraftigere i smaken, enn Smithwicks og beslektede typer. Den skulle jeg gjerne fått en halvliter av fra fat, så om noen veit om noen som har den, så si fra.

Ellers er det vel en del butikker som har den, håper jeg. Men her på Hadeland får jeg ikke tak i den lenger:(.

Typedefinisjon.
 
Ingen som svarte meg første gang jeg spurte så jeg spør igjen:
Tenker på innkjøp av varmebelte til fermentsaurusen min, men er skeptisk pga tynn plastikk på den. Noen som har prøvd, bruker, en sånn på fermentsaurusen? Eller noen andre gode ideer til fermenteringskjøleskapet mitt. Skal gjære Kveik. Dama syntes at 30+ på badet var litt vel drøyt hehe
 
Ingen som svarte meg første gang jeg spurte så jeg spør igjen:
Tenker på innkjøp av varmebelte til fermentsaurusen min, men er skeptisk pga tynn plastikk på den. Noen som har prøvd, bruker, en sånn på fermentsaurusen? Eller noen andre gode ideer til fermenteringskjøleskapet mitt. Skal gjære Kveik. Dama syntes at 30+ på badet var litt vel drøyt hehe
Det går helt sikkert greit med varmebelte på Fermentasaurusen. Jeg har nettopp gjæret ferdig et Kveik øl i min Fermentasaurus. Jeg la bare varmebeltet på bunnen av kjøleskapet. Det varmet opp nok. Jeg holdt opp mot 39 grader i hele kjøleskapet.
 
Det går helt sikkert greit med varmebelte på Fermentasaurusen. Jeg har nettopp gjæret ferdig et Kveik øl i min Fermentasaurus. Jeg la bare varmebeltet på bunnen av kjøleskapet. Det varmet opp nok. Jeg holdt opp mot 39 grader i hele kjøleskapet.
Takk for svar. Hvilken watt har du på ditt, pris og kanskje hvis det ikke er for mye å be om, link?
Forresten kjempe godt øl på Kveik under trykk. Gjæret med Voss på fermentsaurusen under 25psi trykk. Det var jo helt villt å se på aktiviteten fra denne gjæren! 4 batcher så langt. Helt rått.
 
Det er lenge siden jeg kjøpte det, og jeg finner ikke helt likt akkurat nå. Det er en flat orange kabel/belte. Jeg har to stk. De er ca 2 m lange og jeg tror med effekt på ca 35 watt hver. For å få fart på oppvarmingen så la jeg begge kablene i bunnen av kjøleskapet. Jeg ser at det finnes flere lignende på ebay. Du må bare passe på å ikke få en med innebygd termostat på for lavt nivå. Jeg er enig i at det er festlig å se på livet inni Fermentasaurusen når kveiken jobber :)
 
10W meter er ganske standard. Men setter du den på en tom fermentasaurus så kan tanken kanskje smelte.
Var akkurat det jeg var redd for. Hadde vært sjipt å finne fermentsaurusen smeltet og øl utover gulvet. Du sier det kan skje med 10w, mens han andre sa 2 stk 35 w. Kanskje en liten ovn? En sånn liten stående? Tips til hvordan man kan henge opp en sånn inne i et kjøleskap? Skal vel ikke mange skruer til før man ødelegger kjøleskapet?
 
Jeg bruker bøtter i et isolert skap. Jeg mener basert på erfaring her at dersom man plasserer gjæringsbeholderen i et noenlunde tett og lukket skap, så blir varmetapet såpass lite at man ikke bare klarer seg med lav effekt ( eksempelvis mellom 30 og 70w), og man trenger heller ikke direkte kontakt mellom varmeelement og gjæringskar (for eksempel Fermentasaurus) for å holde jevn varme på gjæringen.

Kjøling er en annen historie som jeg har lite erfaring med.
 
Tilbake
Topp