1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Nils1

Nils1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Maskinolje kan det umulig være. Er der krausen har vært, får prøve med sterk starsanblanding. Hvis ikke det hjelper blir det sitronessens :)

2. Einar Michelsen

Einar Michelsen
    Expand Collapse
    Styreleder
    Sentralstyre

Billetter til dette: Juleølkonkurransen på Tautra

Finn Berger liker dette.
  3. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Etter utallige forsøk det siste året, hvor resultatet er ensidig fiasko hver eneste gang, har jeg kastet inn håndkleet og kommet til den forferdelig triste konklusjonen at..... kona liker ikke øl.. Jeg har levd i fornektelse en god stund nå, men virkeligheten har innhentet meg og ser ikke lenger en utvei, jeg har satt mitt første MJ cider sett.

I god tro om at dette ville bli plankekjøring, satt jeg settet etter bruksanvisningen, med kun 2 egne justeringer.

1: Jeg brukte to pakker gjær, den medfølgende som ingen vet hvor lenge har stått i romtemperatur i hylla til bryggselv og en pakke av samme sort (M02) som jeg henta i kjøla til bryggselv.
    2: Jeg kokte opp 3 liter som beskrevet, men tilsatte en god t-skje wyeast næring og rørte ut den kiloen med dextrose som skulle i.

Rehydrerte og pitchet gjæra på 20° og inn i gjæringskapet på 20°. Par timer etter pitch startet det opp og den påfølgende morgenen var det full fart i vannlåsen og alt så og luktet greit.

Jeg satt cideren på fredag, på søndagen var det en liten svovel lukt, tenkte at det er sikkert greit, cider gjør vel det noen ganger, mandagen kom og det lukta veldig svovel, fikk småangst og googla en god del, men eneste tiltaket jeg gjorde var å øke temperaturen til 22°. Nå er vi på tirsdag og svovel lukta har avtatt en hel del, men det har også aktiviteten i gjæringskaret.

Så da kommer jeg til dere, med lua i hånda og lurer på hva jeg gjør nå. Bare ri det ut? Tilsette mer gjær næring? Sjekke SG?

4. Kalvatn

Kalvatn
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikkje stress etter 4 dagar. La det stå til det er utgjæra og kanskje litt til. Mål SG, cider kan være utgjæra svært fort, men kan være greit å la det stå litt til på gjæra etter det før du tappar :)

5. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mange takk for raskt svar, planen var å la det stå 2 uker som jeg gjør med de fleste øl jeg brygger. Grunnen til at jeg tenker på dette nå, var at etter googlingen fikk jeg inntrykk av at det ville være lurt å tilsette gjær næring så fort som mulig om det var stresset gjær som var grunnen til svovel. Har ingen peiling på cider, men ville heller ikke begynne å styre med SG prøve, åpne lokket osv om det ikke er grunn for det, men tar en SG prøve når det ikke lenger virker til å være aktivitet og gambler på at den er utgjæra og ikke stoppet, takk igjen.

6. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du prøvd sure øltyper til konemor? Når kona mi fikk smaken på fruktig og sur øl var det gjort! Nå kjenner hun på rekkeviddeangsten/«hvor-mye-er-det-igjen-på-fatet?» og passer på at jeg brygger nok sånn at ikke tappekranene går tom :) Da er bryggehobbyen mye mer akseptert å bruke tid på. Prøv en Lervig Hop Drop Sour f.eks.

7. RealGone

RealGone
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil og nevne at mange damer og jenter som ikkje er glad i øl, gjerne kan like porter eller stouts.
    Tenk rødvin/stout.
    Ellers er eg enig. Slapp av, la gjæren jobbe i fred ei stund til.

8. BryggePer

BryggePer
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har en sånn og ønsket å montere en powercon av same grunn. Huset på varmeelementet er ikke stort nok innvendig for å gjøre koblinger mellom, ikke uten tvilsome løsninger.

Tror du må gjøre som Miguel sier, å sette koblingen på kabelen.

9. Kloakk

Kloakk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja desverre, etter jeg fikk interessen for noe annet en pils har jeg vært igjennom alt av stiler jeg kommer over, og "tvinger" kona til å ta en liten sipp, men akk nei :) Jeg tror nok ting kunne vært annerledes om ho hadde tatt seg tid, det tok meg lang tid å utvikle smaksløkene selv, men den tålmodigheten er ikke der, i alle fall ikke enda ;) Skal uansett prøve en hop drop sour. Takk for tips.
    Takk for tips, ble cider fordi ho er veldig lei av vin, og selv om captain Morgan og cola er favoritten, er det ikke en kosedrikk som sådan :D Skal ta en chillpill ang svovel lukta i cideren, takk for svar folkens.

10. Aruzaa

Aruzaa
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Signerer andre her om øltypetips til sin bedre halvdel. Kona er i hvert fall en fan av White House Honey Porter. Skal også nevne at hun er glad i feilbrygget Kölsch, med masse esterprofil. Så det er jo også et alternativ...

Kloakk og Ekornskurken liker dette.
  11. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Passivering skjer naturlig i luft etter syrevask. La det stå tørt en dag eller to så vil ny oksidfilm være på plass.

12. Brewald

Brewald
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei! Satte nettopp en batch basert på et ølkit (mangrove jack's pale ale), og oppdaget etter at gjæren var tilsatt at jeg hadde fylt på én liter for mye vann (24l). Noen tips for å unngå at batchen vil ende opp som tynt lettøl?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis OG'en var 1.050 på 24L så har du en OG på ca 1.048, altså to poeng lavere, blir ikke "tynt lettøl" av så lite forskjell. 1.050 var en vill gjetting.

14. Brewald

Brewald
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så det vil ikke være veldig merkbart? I så fall er jeg veldig lettet! OG så ut til å være rundt 1.037 (den egentlige alkoholprosenten var nede på 4,4%). Om jeg skulle ønske å øke denne, hva ville du anbefalt? Dekstrose, honning eller beer enhancer?

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ingen av delene, spraymalt uten tvil. Men hvis de tre du nevner er de optionene du har så beer enhancer, siden det har "minst" monosakkarider av de tre.

16. Brewald

Brewald
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok! Takk for gode råd. Bare et siste spørsmål: om jeg velger spraymalt, hvilken type, hvor mye og når under gjæringen burde det skje?

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lys type, hvis det er et lyst øl, noe det nok er. Tilsett helst så tidlig som mulig så tar du ikke gjæren inn/ut av forskjellige faser den er i. Kjedelig å måtte gjøre ekstraarbeid på overtid, liksom. Men ikke få helt noia rundt dette hvis du er "sen". Bare gi det tid for gjæren vil starte å gjære på nytt, så den må også få tid til å få vekk dritt som ny diacetyl etc.

18. Brewald

Brewald
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Greit! Takk for svar:)

19. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Varmebelte rundt fermentasaurus. Yay or Nay? og hvis Yay, hvor mange watt?

20. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg skal prøve å tvangskarbonere for første gang og lurer på hvilken temperatur jeg bør ha i ølet? Hvilken er den høyeste temperaturen det går på? Har forstått det sånn, At jo nærmere null jo bedre. Men kjøleskapet mitt viser ikke mer enn 6

Del denne siden