Tråden for dumme spørsmål.

Hei! Satte nettopp en batch basert på et ølkit (mangrove jack's pale ale), og oppdaget etter at gjæren var tilsatt at jeg hadde fylt på én liter for mye vann (24l). Noen tips for å unngå at batchen vil ende opp som tynt lettøl?

Sent fra min Mi A1 via Tapatalk

Hvis OG'en var 1.050 på 24L så har du en OG på ca 1.048, altså to poeng lavere, blir ikke "tynt lettøl" av så lite forskjell. 1.050 var en vill gjetting.

Så det vil ikke være veldig merkbart? I så fall er jeg veldig lettet! OG så ut til å være rundt 1.037 (den egentlige alkoholprosenten var nede på 4,4%). Om jeg skulle ønske å øke denne, hva ville du anbefalt? Dekstrose, honning eller beer enhancer?

Så det vil ikke være veldig merkbart? I så fall er jeg veldig lettet! OG så ut til å være rundt 1.037 (den egentlige alkoholprosenten var nede på 4,4%). Om jeg skulle ønske å øke denne, hva ville du anbefalt? Dekstrose, honning eller beer enhancer?

Ingen av delene, spraymalt uten tvil. Men hvis de tre du nevner er de optionene du har så beer enhancer, siden det har "minst" monosakkarider av de tre.

Ok! Takk for gode råd. Bare et siste spørsmål: om jeg velger spraymalt, hvilken type, hvor mye og når under gjæringen burde det skje?

Ok! Takk for gode råd. Bare et siste spørsmål: om jeg velger spraymalt, hvilken type, hvor mye og når under gjæringen burde det skje?

Lys type, hvis det er et lyst øl, noe det nok er. Tilsett helst så tidlig som mulig så tar du ikke gjæren inn/ut av forskjellige faser den er i. Kjedelig å måtte gjøre ekstraarbeid på overtid, liksom. Men ikke få helt noia rundt dette hvis du er "sen". Bare gi det tid for gjæren vil starte å gjære på nytt, så den må også få tid til å få vekk dritt som ny diacetyl etc.

Jeg skal prøve å tvangskarbonere for første gang og lurer på hvilken temperatur jeg bør ha i ølet? Hvilken er den høyeste temperaturen det går på? Har forstått det sånn, At jo nærmere null jo bedre. Men kjøleskapet mitt viser ikke mer enn 6

Jeg skal prøve å tvangskarbonere for første gang og lurer på hvilken temperatur jeg bør ha i ølet? Hvilken er den høyeste temperaturen det går på? Har forstått det sånn, At jo nærmere null jo bedre. Men kjøleskapet mitt viser ikke mer enn 6

003c14187ed6327edcb92bd77d0285d0.jpg

Er her for lite red ale på pubene i Norge ?

Eg meiner det er eit genialt øl. Slår Neipa ned i skoene

Kjør diskusjon !!!

Er det rett nå ??

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sist redigert:
Er her for lite red ale på pubene i Norge ?
Ja.

Forholdet mitt til Red Ale stammer fra en Dublintur for noen år siden. Der fikk jeg Smithwicks på tapp og fikk øynene opp for dette ølet som hadde så tydelig fokus på maltet som ga mer smak enn industripils men var lettdrikkelig og mindre mettende enn den famøse (og etter min mening oppskrytte) Guinessen.

Etter den turen har jeg lett etter god irish red ale i Norge, men uten hell. Det er mulig at jeg har et romantisert minne om øltypen, men har brygget noen hjemmekomponerte varianter av det, og jeg synes mine egne forsøk også gir interessante og gode øl.

Det burde finnes i pubene og på tapp i de som kaller seg irske.

Tilbake
Topp