1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Tråden for dumme spørsmål.

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av 1Morten, 23 Sep 2014.

1. Jens Kristian

Jens Kristian
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det går helt sikkert greit med varmebelte på Fermentasaurusen. Jeg har nettopp gjæret ferdig et Kveik øl i min Fermentasaurus. Jeg la bare varmebeltet på bunnen av kjøleskapet. Det varmet opp nok. Jeg holdt opp mot 39 grader i hele kjøleskapet.

Julian Høstan liker dette.
  2. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for svar. Hvilken watt har du på ditt, pris og kanskje hvis det ikke er for mye å be om, link?
    Forresten kjempe godt øl på Kveik under trykk. Gjæret med Voss på fermentsaurusen under 25psi trykk. Det var jo helt villt å se på aktiviteten fra denne gjæren! 4 batcher så langt. Helt rått.

3. Jens Kristian

Jens Kristian
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er lenge siden jeg kjøpte det, og jeg finner ikke helt likt akkurat nå. Det er en flat orange kabel/belte. Jeg har to stk. De er ca 2 m lange og jeg tror med effekt på ca 35 watt hver. For å få fart på oppvarmingen så la jeg begge kablene i bunnen av kjøleskapet. Jeg ser at det finnes flere lignende på ebay. Du må bare passe på å ikke få en med innebygd termostat på for lavt nivå. Jeg er enig i at det er festlig å se på livet inni Fermentasaurusen når kveiken jobber :)

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10W meter er ganske standard. Men setter du den på en tom fermentasaurus så kan tanken kanskje smelte.

5. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Var akkurat det jeg var redd for. Hadde vært sjipt å finne fermentsaurusen smeltet og øl utover gulvet. Du sier det kan skje med 10w, mens han andre sa 2 stk 35 w. Kanskje en liten ovn? En sånn liten stående? Tips til hvordan man kan henge opp en sånn inne i et kjøleskap? Skal vel ikke mange skruer til før man ødelegger kjøleskapet?

6. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brukt 50W (10W x 5m) på fermentasaurus mange ganger, går finfint!

7. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ok, kult. Takk for svar.

8. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker bøtter i et isolert skap. Jeg mener basert på erfaring her at dersom man plasserer gjæringsbeholderen i et noenlunde tett og lukket skap, så blir varmetapet såpass lite at man ikke bare klarer seg med lav effekt ( eksempelvis mellom 30 og 70w), og man trenger heller ikke direkte kontakt mellom varmeelement og gjæringskar (for eksempel Fermentasaurus) for å holde jevn varme på gjæringen.

Kjøling er en annen historie som jeg har lite erfaring med.

9. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har akkurat fått meg et kjøleskap. Tror det var et bomkjøp på finn. Det ble ikke kaldere enn 8-9grader. Jeg koblet ut termostatet og får nå 4.5 på kvelden. Blir ikke kaldere enn 6 på dagen. Ikke helt ideelt.. Bruker en itc 308 med sensor plassert inni en halvannen liter vannflaske. Har jeg rett? Er bare kjøleskapet slitent eller finnes det noen triks?

10. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor lange inn/utkoblingsperioder har det? Går det kontinuerlig er det kanskje ikke så mye å hente,
    men er det (periodevis) lenge utkoblet, skal det vel kunne kjøle mer.
    Sensor i vannflaske kan gi lengre inn/utkoblingsperioder, men har nok mindre å si på kjølekapasiteten.

11. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har satt itc 308 på 6 min kompressor delay. Før bypassen av termostaten så gikk det som sagt ikke lenger ned enn 8-9 grader. Så nå går det helt til temp er nådd. Men føler kulden forsvinner lett. Pakningene er gode. Kjøleskapet fremstår som nytt egentlig. Ingen skader.
    Trodde at vannflaske med sensor var den beste måten å måle temp?

12. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor høy karbonering er dere komfortable med på 0,5L Bryggselv-flasker? (tjukkvegga, ikke engangs)

13. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er vel ikke noen "beste måte" å måle temperaturen i skapet på.
    Med føler i lufta kan du få hyppigere inn/utkoblinger og jevnere temperatur.
    Tror jeg ville forsøkt det først.

-Skifter du det ut og har plass så er det kanskje like greit å bruke fryseboks.
    Da får du ikke problem med oppbevaring rundt 0C.

14. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har vært oppi 8gr per liter ved feiltagelse engang. Det gikk fint. Men ikke så bra, poppet skikkelig og var litt vel mye skum. Bruker vanligvis rundt 6gr per liter.

15. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det virker litt ihvertfall. Ikke så populært med ekstra kjøleskap hos min bedre halvdel, spesielt et som egentlig ikke virker helt som det skal. Bor i liten leilighet.
    Jeg prøvde først å la sensoren henge i luften men følte at hver gang jeg åpnet døren så forsvant jo hele kulden. Alt liksom på veldig lite tid. Med sensoren i flasken så får jeg ihvertfall temp på væske, altså hvor kaldt ølet er.... Det står 4,5 grader nå på itc 308. Men det tok laaaang tid.

16. PetterL

PetterL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det der må skyldes noe annet, 8g/l er ikke mye

loebrygg liker dette.
  17. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg synes flaskekarbonering med 8g/l er ganske heftig. Jeg har som regel ligget mellom 6 og 7 g/l.

Men det kommer selvsagt an på hvor varmt du gjærer også.

18. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvorfor har det noe å si hvor varmt en gjærer? Rest-co2 du tenker på?

loebrygg liker dette.
  19. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Det støttes både av erfaring og av brewers friend-kalkulatoren, som har temperaturfelt for dette.

20. Julian Høstan

Julian Høstan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Enig! Jeg lar mine flasker stå i ca romtemp i 2-3 uker før jeg smaker. Det kan bli ganske heftig med 8gr per liter. Jeg batch primer da. Og de siste flaskene var veeeldig karbonerte etter ca 2-3 måneder. Lar alltid dunken stå i 2 uker og tar alltid måling 3 dager på rad så har lite tro på at det pga for tidlig flasking. Nå er jeg på en Kveik high da. Tror faktisk at jeg aldri kommer til å bruke noe annet.

Del denne siden