Tråden for dumme spørsmål.

Har akkurat fått meg et kjøleskap. Tror det var et bomkjøp på finn. Det ble ikke kaldere enn 8-9grader. Jeg koblet ut termostatet og får nå 4.5 på kvelden. Blir ikke kaldere enn 6 på dagen. Ikke helt ideelt.. Bruker en itc 308 med sensor plassert inni en halvannen liter vannflaske. Har jeg rett? Er bare kjøleskapet slitent eller finnes det noen triks?
 
Hvor lange inn/utkoblingsperioder har det? Går det kontinuerlig er det kanskje ikke så mye å hente,
men er det (periodevis) lenge utkoblet, skal det vel kunne kjøle mer.
Sensor i vannflaske kan gi lengre inn/utkoblingsperioder, men har nok mindre å si på kjølekapasiteten.
 
Hvor lange inn/utkoblingsperioder har det? Går det kontinuerlig er det kanskje ikke så mye å hente,
men er det (periodevis) lenge utkoblet, skal det vel kunne kjøle mer.
Sensor i vannflaske kan gi lengre inn/utkoblingsperioder, men har nok mindre å si på kjølekapasiteten.
Jeg har satt itc 308 på 6 min kompressor delay. Før bypassen av termostaten så gikk det som sagt ikke lenger ned enn 8-9 grader. Så nå går det helt til temp er nådd. Men føler kulden forsvinner lett. Pakningene er gode. Kjøleskapet fremstår som nytt egentlig. Ingen skader.
Trodde at vannflaske med sensor var den beste måten å måle temp?
 
Det er vel ikke noen "beste måte" å måle temperaturen i skapet på.
Med føler i lufta kan du få hyppigere inn/utkoblinger og jevnere temperatur.
Tror jeg ville forsøkt det først.

-Skifter du det ut og har plass så er det kanskje like greit å bruke fryseboks.
Da får du ikke problem med oppbevaring rundt 0C.
 
Det er vel ikke noen "beste måte" å måle temperaturen i skapet på.
Med føler i lufta kan du få hyppigere inn/utkoblinger og jevnere temperatur.
Tror jeg ville forsøkt det først.

-Skifter du det ut og har plass så er det kanskje like greit å bruke fryseboks.
Da får du ikke problem med oppbevaring rundt 0C.

Det virker litt ihvertfall. Ikke så populært med ekstra kjøleskap hos min bedre halvdel, spesielt et som egentlig ikke virker helt som det skal. Bor i liten leilighet.
Jeg prøvde først å la sensoren henge i luften men følte at hver gang jeg åpnet døren så forsvant jo hele kulden. Alt liksom på veldig lite tid. Med sensoren i flasken så får jeg ihvertfall temp på væske, altså hvor kaldt ølet er.... Det står 4,5 grader nå på itc 308. Men det tok laaaang tid.
 
Jeg synes flaskekarbonering med 8g/l er ganske heftig. Jeg har som regel ligget mellom 6 og 7 g/l.

Men det kommer selvsagt an på hvor varmt du gjærer også.
Enig! Jeg lar mine flasker stå i ca romtemp i 2-3 uker før jeg smaker. Det kan bli ganske heftig med 8gr per liter. Jeg batch primer da. Og de siste flaskene var veeeldig karbonerte etter ca 2-3 måneder. Lar alltid dunken stå i 2 uker og tar alltid måling 3 dager på rad så har lite tro på at det pga for tidlig flasking. Nå er jeg på en Kveik high da. Tror faktisk at jeg aldri kommer til å bruke noe annet.
 
Jeg tror jeg kunne brukt 8g/l med kveik. Der blir det ofte litt labert karbonert. Sikkert fordi jeg gjærer på 35-40 grader, men senker temperaturen til ca 25 grader før flasking. Den skal jo teoretisk ta opp i seg litt CO2 igjen, men i praksis er det snakk om lite.

Jeg tror det blir feil med både høyeste gjæringstemperatur og den før flasking i brewersfriend-kalkisen dersom disse temperaturene er langt fra hverandre. Jeg tror det riktige ligger et sted i mellom, men hvor?
 
Jeg tror jeg kunne brukt 8g/l med kveik. Der blir det ofte litt labert karbonert. Sikkert fordi jeg gjærer på 35-40 grader, men senker temperaturen til ca 25 grader før flasking. Den skal jo teoretisk ta opp i seg litt CO2 igjen, men i praksis er det snakk om lite.

Jeg tror det blir feil med både høyeste gjæringstemperatur og den før flasking i brewersfriend-kalkisen dersom disse temperaturene er langt fra hverandre. Jeg tror det riktige ligger et sted i mellom, men hvor?

Gjerne opplys meg. Men hvorfor ikke bruke høyeste temperatur under gjæring? Man mister jo også en god del CO2 hvis man bruker flaskebøtte og denslags. Noe buffer. Bedre å ha litt mer futt enn mindre futt.
 
Brewfather har også korrigering for temperatur. Forskjellen på et gjæringsløp på opp mot 25C og en pils gjæret flatt på 8C er cirka 0.5 vol CO2 i ølet før karbonering. Likevel tar 8 gram pr liter i en pils deg "bare" til 2.8 - 2.9 vol og så lenge flaskene er kjølt noen dager før de åpnes skal det ikke skumme over.
 
Det virker litt ihvertfall. Ikke så populært med ekstra kjøleskap hos min bedre halvdel, spesielt et som egentlig ikke virker helt som det skal. Bor i liten leilighet.
Jeg prøvde først å la sensoren henge i luften men følte at hver gang jeg åpnet døren så forsvant jo hele kulden. Alt liksom på veldig lite tid. Med sensoren i flasken så får jeg ihvertfall temp på væske, altså hvor kaldt ølet er.... Det står 4,5 grader nå på itc 308. Men det tok laaaang tid.
Kjøleskapet ditt virker 'slitent'. Dette kan skyldes mange ting, ikke bare alder. Alle mine kjøler ned til under 0 grader. Du bør koble ut alt av STC/UTC'er og måle kjøleskapet over tid. Da finner du ut hva max kjøletemp er. Et gjæringsskap åpnes/lukkes svært sjeldent i forhold til 'vanlig' bruk.
Du kan bruke dette skapet til det aller meste, men ColdCrash og kjøling av Pils på 2 grader går naturligvis ikke... men 'alt' annet.
Bruk det mens du holder øynene åpne for gratis kjøleskap på Finn. Når du finner et nytt, settes dette i kjellerboden som lagringsskap :)
To kjøleskap til - så slipper du å bekymre deg for hva din bedre halvdel tenker om saken :-/
 
Kjøleskapet ditt virker 'slitent'. Dette kan skyldes mange ting, ikke bare alder. Alle mine kjøler ned til under 0 grader. Du bør koble ut alt av STC/UTC'er og måle kjøleskapet over tid. Da finner du ut hva max kjøletemp er. Et gjæringsskap åpnes/lukkes svært sjeldent i forhold til 'vanlig' bruk.
Du kan bruke dette skapet til det aller meste, men ColdCrash og kjøling av Pils på 2 grader går naturligvis ikke... men 'alt' annet.
Bruk det mens du holder øynene åpne for gratis kjøleskap på Finn. Når du finner et nytt, settes dette i kjellerboden som lagringsskap :)
To kjøleskap til - så slipper du å bekymre deg for hva din bedre halvdel tenker om saken :-/
Har ikke kjellerbod.... Haha
 
Hepp
Helt ny og fersk i dette og har planer om å sette sider på eplene i hagen.
Ja, jeg vet at det ikke nødvendigvis er de best eplene å lage av.
Ja, jeg vet at det finnes utrolig mange tråder om dette.
Ja, jeg vet at det er mange veier til Roma..
Men en bekreftelse på at man tenker sånn noenlunde riktig ved første forsøk er jo greit.
Hva tenker dere om følgende prosess:

Plukke opp nedfallsfrukt og moden frukt fra trærne
Vaske og rense, kutte og mose i foodprocessor
Presse og ha over i gjæringskar
Campden tabletter -> hvile 24 timer med god lufting
Måle OG, tilsette sukker (?) og gjær (Mangrove Jack’s Cider M02), evnt annen næring hvis ikke sukker
Settes til gjæring i kjeller, 17'ish grader til det så å si ikke plopper lenger og oechslevekt viser nær sagt det samme over flere målinger
Stikkes om og "glemmes" i kjeller et par måneders tid.
Tappes på 0,5l flasker med 4-5gr sukker pr. flaske og lagres videre
Avkjøles før drikkes


Hei, fikk du noe svar på denne? Jeg er i samme ærend og lurer på mye av det samme som du skriver her

R
 
Hei, fikk du noe svar på denne? Jeg er i samme ærend og lurer på mye av det samme som du skriver her
R
Nope, så jeg tok tyren ved hornene og satte i gang.
Har satt to batcher.
Batch#1 ble satt slik:
Plukke, vaske og raspe epler. Hadde det over i et kar og tilsatte Campden og pektolase (tips fra en i slekta). Lot dette stå i 24t.
Etter 24t -> presse eplerasp. Av 6kg epler fikk jeg 4'ish liter saft.
Hadde det på gjæringskar og tilsatte MJ's sidergjær og sukker.
Målte OG 1046. Tilsatte 49gr sukker pr. liter saft og målte 1065. Satte karet på kjøkkenbenken, satte på lokk og monterte gjærlås og ventet på at ting skulle skje..
Og det var her ting gikk åt skogen....
Null aktivitet i gjæringen..
Ventet, ventet og ventet, men ingenting skjedde.
Etter x antall dager (kanskje litt utålmodig..) åpnet jeg dunken og kjente den herlige eplesaftlukten. Men ingen tegn til gjæring..
Tilsatte gjærnæring og litt mer gjær, satte på lokket og venter fremdeles på at noe skal skje..

Batch#2 ble satt en uke etter #1 og ble utført slik:
Plukke, vaske og raspe epler.
Kjøre rasp gjennom foodprocessor med kutteblad og spe med litt vann.
Kjøre mos gjennom pressa og fikk ut 6l saft. Usikker på antall kg epler.
Hadde saften på kar og målte OG til 1042. Tilsatte 59gr/liter med sukker, pektolase , MJ's sidergjær og gjærnæring. Ristet karet noe helt for j#%¤&! og målte 1065'ish.
Satte på gjærlås og plasserte den ved siden av batch#1 og ventet på at ting skulle skje.
Noe det gjorde. Voldsomt!
Stormgjæring og masse aktivitet.
Etter noen dager gjæring på kjøkkenbenken har jeg nå satt batch#2 i kjelleren og der skal den få stå en god stund...

Hva har jeg lært av dette?
At muligens Campden tablettene har laget vanskelige livsvilkår for gjæren i batch#1.
Men den får stå, så får vi se om det skjer noe som helst i den..
 
Tilbake
Topp