Tråden for dumme spørsmål.

Effekten vil bli høyere en med et 3.5kW element men spenningsfallet vil bli øke litt. Men allikevel.. folk langt nok ut på bygda hadde solgt sjela si for 220v

Er det mulig å ca-beregne hva jeg vil få ut av elementet ut av den informasjonen jeg har gitt? Type er det 3300W eller er det 3600W?
 
Er det mulig å ca-beregne hva jeg vil få ut av elementet ut av den informasjonen jeg har gitt? Type er det 3300W eller er det 3600W?
Det går an, men da er du avhengig av ledertversnitt, lederkoeffisenter og lengder på kabler bla. Husker ikke formelen.. Om det er noen tommelfingerregel er jeg usikker på.
 
Det går an, men da er du avhengig av ledertversnitt, lederkoeffisenter og lengder på kabler bla. Husker ikke formelen.. Om det er noen tommelfingerregel er jeg usikker på.

Right, da går jeg bare for at det blir noe mer effekt og ser hvis jeg får kjøpt det jeg ønsker.
 
Takk. Da forklarer det kanskje overledningen til jord jeg fikk i Grainfather-pumpa i dag.

Kunne trodd at du har en leder med spenning på som ligger åpent og tilgjengelig? Man skal jo ikke få støt av å flytte en GF. og GF er vel jordet? Den jorden bør være mye bedre jord enn en person som tar i den?
 
Kunne trodd at du har en leder med spenning på som ligger åpent og tilgjengelig? Man skal jo ikke få støt av å flytte en GF. og GF er vel jordet? Den jorden bør være mye bedre jord enn en person som tar i den?
Støtet var av overledningstypen. Har fått støt fra direkte leder før, og det er mye vondere. Når det gjelder kilden til overledningen (identifisert av jordfeilindikator), så er den definitivt i pumpa. Den er dårlig beskyttet mot væskeinntrengning utenfra på elektronikksiden, og jeg fant vel vørter nesten overalt.
 
Strøm:

Har spenningsfall hjemme på ca 10V når jeg skrur på et 3500W element eller caso'en. Dvs at effekten på opprinnelig 3500W (men ved 240V antar jeg) blir vel sånn ca 3000W. Sitter med ca 224V når det er på. Har ikke målt helt nøyaktig, men hvis vi bruker det tallet... Vil det hjelpe med 4kW element? Da bør jeg vel komme opp på 3.5kW igjen? Eller?
Sånn rent intuitivt så virker det rart at du får 10V spenningsfall ved å sette på 3,5kW.

Hvor måler du spenningen? Er det ute ved maskineriet eller i sikringsskapet?

Er det ute ved maskineriet så mener jeg du har underdimensjonerte og for lange ledere frem dit. Bruker du i så fall skjøteledning?

Hvis du måler i sikringskapet så kan det tyde på at du har en dårlig kobling et sted, som gir for stor motstand. Anbefaler i så fall at du får en elektriker på besøk.
 
Sånn rent intuitivt så virker det rart at du får 10V spenningsfall ved å sette på 3,5kW.

Hvor måler du spenningen? Er det ute ved maskineriet eller i sikringsskapet?

Er det ute ved maskineriet så mener jeg du har underdimensjonerte og for lange ledere frem dit. Bruker du i så fall skjøteledning?

Hvis du måler i sikringskapet så kan det tyde på at du har en dårlig kobling et sted, som gir for stor motstand. Anbefaler i så fall at du får en elektriker på besøk.

Jeg måler ved lasten. Er 2.5# og det kan ikke være et kjempelangt strekk. Men jeg målte i styreskapet, skal måle i veggen det henter strøm fra, og på andre kurser.
 
Et slikt spenningsfall er ikke så usannsynlig. Ved 3500W ved 230V, så går det ca 15A. Det betyr at motstanden i kretsen er drøyt 15ohm. Med spenningsfall på 10V ved varmeelementet, så betyr det at 10/230 av motstanden er i kablene. 15ohm * (10/230) = 0.65 ohm. Litt mye, men ikke usannsynlig ved lange kabler og litt ekstra motstand i termineringspunkter og slikt.
 
Meskesteg/temperatur
Jeg har latt meg forvirre av alle variantene av mesking som jeg finner i diverse all-grain oppskrifter både i bøker og på nettet.
Varierer dere med meskesteg/temperatur avhengig av hvilket øl dere brygger eller følger dere et fast oppsett?
 
Effekttapet er for øvrig ikke så stort.
(15A * 230V) - (15A * (230V - 10V)) = 15A * (230V - 230V + 10V) = 15A * 10V = 150W.

Så du får ca 3350W om du i utgangspunktet hadde 3500W uten ledningstap.
 
Meskesteg/temperatur
Jeg har latt meg forvirre av alle variantene av mesking som jeg finner i diverse all-grain oppskrifter både i bøker og på nettet.
Varierer dere med meskesteg/temperatur avhengig av hvilket øl dere brygger eller følger dere et fast oppsett?
Jeg bruker nesten alltid flerstegsmesk, men varierer hvor "middeltemperaturen" er. Grunnen er at jeg hadde en del temperaturvariasjon da jeg brygget BIAB, og opplevde at jeg fikk et mer endimensjonalt smaksbilde når jeg fikk mindre variasjon i temperaturen på bryggemaskin. Derfor valgte jeg da flerstegsmesking.
 
Meskesteg/temperatur
Jeg har latt meg forvirre av alle variantene av mesking som jeg finner i diverse all-grain oppskrifter både i bøker og på nettet.
Varierer dere med meskesteg/temperatur avhengig av hvilket øl dere brygger eller følger dere et fast oppsett?
Varierer mellom ensteg 64 til 67 grader avhengig av ølstil. Men legger som regel også på et dekstrinasjonssteg på 72 grader. Usikker på om det har noen betydning, men jeg har det sjelden travelt på bryggedagen.
 
Et slikt spenningsfall er ikke så usannsynlig. Ved 3500W ved 230V, så går det ca 15A. Det betyr at motstanden i kretsen er drøyt 15ohm. Med spenningsfall på 10V ved varmeelementet, så betyr det at 10/230 av motstanden er i kablene. 15ohm * (10/230) = 0.65 ohm. Litt mye, men ikke usannsynlig ved lange kabler og litt ekstra motstand i termineringspunkter og slikt.
Det er så mye at jeg selv ville gjort noe med det.
0,65 ohm på 2,5mm2 er drøyt 80 meter leder ved 20gC. Det er veldig langt med så mye strøm.
 
Det er så mye at jeg selv ville gjort noe med det.
0,65 ohm på 2,5mm2 er drøyt 80 meter leder ved 20gC. Det er veldig langt med så mye strøm.
80 meter leder er 40 meter med tolederkabel. Langt, ja, men ikke usannsynlig i en vanlig bolig. Jeg ville nok også gjort noe med det, men er usikker på hva. Legge kraftigere kabel, kanskje (mindre tap).
 
Jeg mener at jeg for to-tre år siden målte ca samme tap på en annen kurs i huset og da jeg drev med dekoksjon på terrasssen.
 
Tilbake
Topp