Tråden for dumme spørsmål.

Jeg tenker at dette kan ha å gjøre med restene av gjær fra den naturlige karboneringen (jf. partikler vs filtrert)

Ja, det var det jeg tenkte på, men i det tørrhumlede ølet mitt er det godt med små partikler fra humla, særlig siden jeg ikke cc'er. Og de er nok mer effektive som "skummingskjerner" (hva er det det egentlig heter?) enn gjærcellene.
 
Ja, det var det jeg tenkte på, men i det tørrhumlede ølet mitt er det godt med små partikler fra humla, særlig siden jeg ikke cc'er. Og de er nok mer effektive som "skummingskjerner" (hva er det det egentlig heter?) enn gjærcellene.
Enig i det. Jeg har sett det er mer "urenheter" i form av partikler som ikke er gjær i de flaskene som skummer mest. Jeg har hatt enkeltflasker som har avvik fra resten av batchen på den måten (både flasker som ikke skummer når resten gjør det og flasker som skummer over når resten av batchen ikke gjør det).

Det med disse partiklene er vel en mild variant av det som skjer med Mentos i lettbrus (uten at jeg har spesiell kunnskap om dette). Om jeg har skjønt det rett, så handler det om irregulære groper/overflater som fungerer som en slags mekanisk katalysator for å trekke ut kullsyren fra væsken.
 
Enig med @Holmentoppen. Den sukkermengden der skal ikke kunne gi så kraftig skum, så enten har du flasket for tidlig, eller du har veid opp feil mengde sukker. Hvis ølet fremdeles har litt søtsmak fra karboneringssukkeret, vil det ganske sikkert bare bli verre, også, så her må du følge nøye med.

En tredje mulighet er at du ikke har fått blandet sukkeret skikkelig ut, sånn at du har fått ujevn karbonering. De flaskene du testet var kanskje fylt etter hverandre? I så fall: Prøv en flaske du tror kan ha vært flasket på et annet punkt i tappeprosessen.
Jeg gjorde det, jeg åpnet 3 stk, alle like.
Jeg målte stabilt i 2 dager før jeg flaske.
Den gjæret også i romtemperatur (dvs ganske varmt)
Og BTW, de europris settene bruker lager gjær (som jeg nå har lært om. Nå kjøpte jeg et nytt sett på en bryggebutikken (av bedre kvalitet) og legger merke til at det gjæret på toppen på disse.
 
Jeg gjorde det, jeg åpnet 3 stk, alle like.
Jeg målte stabilt i 2 dager før jeg flaske.
Den gjæret også i romtemperatur (dvs ganske varmt)
Og BTW, de europris settene bruker lager gjær (som jeg nå har lært om. Nå kjøpte jeg et nytt sett på en bryggebutikken (av bedre kvalitet) og legger merke til at det gjæret på toppen på disse.

hmm - det skal bli spennende å se hva som skjer. En fjerde mulighet er selvfølgelig at det er en infeksjon - men de pleier ikke å utvikle seg så fort.

Jeg regner med at du snakker om at det skummer i flaska når du åpner den. Om lunkent øl skummer kraftig i glasset, er det ikke noe å bekymre seg for.

Jeg tviler på at det er lagergjær du får med settene til europris. Forøvrig; både lagergjær (saccharomyces cerevisiae) og alegjær (saccharomyces pastorianus) danner et skumlag på toppen av ølet, så betegnelsene overgjæret og undergjæret er litt misvisende. De alegjærtypene som vi kaller "topphøstere" danner derimot et tjukt, tett gjærskum som blir liggende lenge, og dette skiller dem fra både andre alegjærtyper og lagergjær. Disse var vel de vanlige alegjærene tidligere, og det er antakelig derfor skillet mellom lagergjær/undergjæret og alehgjær/overgjæret har oppstått.
 
hmm - det skal bli spennende å se hva som skjer. En fjerde mulighet er selvfølgelig at det er en infeksjon - men de pleier ikke å utvikle seg så fort.

Jeg regner med at du snakker om at det skummer i flaska når du åpner den. Om lunkent øl skummer kraftig i glasset, er det ikke noe å bekymre seg for.

Jeg tviler på at det er lagergjær du får med settene til europris. Forøvrig; både lagergjær (saccharomyces cerevisiae) og alegjær (saccharomyces pastorianus) danner et skumlag på toppen av ølet, så betegnelsene overgjæret og undergjæret er litt misvisende. De alegjærtypene som vi kaller "topphøstere" danner derimot et tjukt, tett gjærskum som blir liggende lenge, og dette skiller dem fra både andre alegjærtyper og lagergjær. Disse var vel de vanlige alegjærene tidligere, og det er antakelig derfor skillet mellom lagergjær/undergjæret og alehgjær/overgjæret har oppstått.
OK, de europris settene sitt gjær skummet i et par dager bare iallefall og jeg så masse gjær på bunnen av karet bare etter et par dager.
Uansett, jeg legger merke til at de flaskene jeg åpnet det er ikke så mye trykk akkurat, det er heller det at med en gang jeg åpner så begynner det å skumme.
 
OK, de europris settene sitt gjær skummet i et par dager bare iallefall og jeg så masse gjær på bunnen av karet bare etter et par dager.
Uansett, jeg legger merke til at de flaskene jeg åpnet det er ikke så mye trykk akkurat, det er heller det at med en gang jeg åpner så begynner det å skumme.

Det høres ut som en klassisk villgjærinfeksjon, det der:(. Men det er litt usikkert med sånne fjerndiagnoser, så hold håpet oppe - og følg nøye med på det som skjer. Flaskebomber er i alle fall det siste du vil ha.

Er det en infeksjon, vil ølet være drikkelig en stund. Men det utvikler seg en spesiell smak som etter hvert trer nokså tydelig fram som en usmak. Så i fall det er en infeksjon: Drikk det så lenge du synes det er ok. Farlig/usunt er det uansett ikke.

Alegjær legger også fort et lag på bunnen av karet, så heng deg ikke opp i det der. Overgjæret/undergjæret er et misvisende begrepspar.
 
Det høres ut som en klassisk villgjærinfeksjon, det der:(. Men det er litt usikkert med sånne fjerndiagnoser, så hold håpet oppe - og følg nøye med på det som skjer. Flaskebomber er i alle fall det siste du vil ha.

Er det en infeksjon, vil ølet være drikkelig en stund. Men det utvikler seg en spesiell smak som etter hvert trer nokså tydelig fram som en usmak. Så i fall det er en infeksjon: Drikk det så lenge du synes det er ok. Farlig/usunt er det uansett ikke.

Alegjær legger også fort et lag på bunnen av karet, så heng deg ikke opp i det der. Overgjæret/undergjæret er et misvisende begrepspar.
Håper ikke det er det det er, jeg putta en I kjøleskapet i går å den var helt fin i dag.
 
Kan hende det fortsatt gjærer da, den er på 9.5% tross alt, å jeg har forstått det sånn at karbonering tar lengre tid da.
Men uansett så bryr jeg meg ikke så veldig mye, europris øl i romtemp tross alt. Har mye bedre øl til gjæring nå. :)

Det er jo bra - og man skal ikke gråte over spilt øl;). Men det er ikke så dumt å prøve å finne ut av hvorfor dette skjer. Det kan være en del å lære av det.
 
UFO i gjærstarter m/1318 LA, noen som har sett lignende og vet hva det kan være?
b6640519873f2d041688a82cc7e0e799.jpg
 
Hehe. Er den kokt, spiller det ingen rolle.
Det jeg var redd for er om det kan være starten på en infeksjon eller noe. Ligner også skummelt på en tynn lang mark men pleier ikke å bruke kolben som blomsterpotte heller...
Må være noen plaststrimler fra gjærpakken håper jeg
 
Det ser ut som tråd/hyssing? Åpnet noen maltsekker i det siste?
Starter blir laget et annet sted enn der malten oppbevares og finner det usannsynlig at noe har kommet ned i kolben utenom det som var inni gjærpakken(smackpack fra wyeast).
Kjenner ikke igjen fargen fra pakken heller, kritthvit og ca. halvparten av tykkelsen til en tanntråd...
Ser det er flere mindre eksemplarer nå...Får smake på den i morgen og håpe jeg ikke får mark
 
Starter blir laget et annet sted enn der malten oppbevares og finner det usannsynlig at noe har kommet ned i kolben utenom det som var inni gjærpakken(smackpack fra wyeast).
Kjenner ikke igjen fargen fra pakken heller, kritthvit og ca. halvparten av tykkelsen til en tanntråd...
Ser det er flere mindre eksemplarer nå...Får smake på den i morgen og håpe jeg ikke får mark

Hvis du får mark så kan du iallefall dra og fiske.

Har aldri sett sånt før, men har ofte sett svarte flak i WY smacks.
 
Okei, nå har jeg tørrhumlet en Australian pale ale. Jeg valgte å ikke bruke en humlepose denne gangen, fordi jeg ikke ville miste noe smak (da det var en fast mengde med i et kit jeg kjøpte)
Nå lurer jeg på om jeg faktisk får fjernet det,
gjæret jeg bruker gjærer i toppen og fra utsiden av karet ser det ut til at humlen også ligger der. (men vil ikke åpne å se).
Har Google dette men alt jeg fikk ut av det var noen som nevnte "cold crashing", I et par dager ville fungere. Er det bare å kjøle ned ølet før flasking så det synker?
Eller om det er noe annet å gjøre.
Jeg skal flaske til søndag så jeg svetter litt pga dette.
 
Tilbake
Topp