Finn Berger
Moderator
Da prøver jeg på det.
Har hurtiggjæring noe for seg smaksmessig, eller kommer man like langt ved å gjære på 10-12 grader i 3 uker?
Det kommer vel an på hvem du spør
Da prøver jeg på det.
Har hurtiggjæring noe for seg smaksmessig, eller kommer man like langt ved å gjære på 10-12 grader i 3 uker?
Jeg testet vørterkarbonering på fat vs. flasker. Brukte forholdsmessig samme mengde speise som i flasker. Karboneringen på fat og flaske ble lik, og jeg konkluderte med at dette med halv mengde er en seig myte.Det sies at man halverer sukkermengden ved naturlig karbonering på fat (etter stilart selvfølgelig), er det noen som gjør dette og kan bekrefte at dette stemmer?
OK nå åpnet jeg en av den ipaen jeg flaske på tirsdag for å smake, men det ble veldig mye skum (det vil si skummet greit over)ah - det er corn sugar (maissukker). Vi kaller det jo druesukker. Så altså: Dekstrose=druesukker=maissukker/corn sugar. Du kan også finne det som meritrose. Og det det egentlig er, er glukose - som jo er den mest grunnleggende energikilden for nesten alt liv. "Blodsukker" er glukose.
Kjært barn har mange navn.
Hvor mye trodde du du brukte?Ok, jeg flasker en ipa på tirsdag og trodde ikke at jeg brukte 130 g sukker på ca 22 L
I dag (søndag) så prøvede jeg og åpne en flaske for å prøve, men den skummet godt over ennå var ikke søtsmaken helt borte. Jeg åpnet 2 til for å se og det var det samme med de. Er dette normalt, og vil det dempe seg etterhvert?
Mvh nybegynner
Ja det skummer over med mindre du har kjølt ned flaskene. Helt normalt. La de stå kaldt over natta, så smaker du. 7-10 dager tar karboneringen vanligvis.Ok, jeg flasker en ipa på tirsdag og trodde ikke at jeg brukte 130 g sukker på ca 22 L
I dag (søndag) så prøvede jeg og åpne en flaske for å prøve, men den skummet godt over ennå var ikke søtsmaken helt borte. Jeg åpnet 2 til for å se og det var det samme med de. Er dette normalt, og vil det dempe seg etterhvert?
Mvh nybegynner
skrivefeil bare haha. Jeg brukte ca 130g på 21-22 lHvor mye trodde du du brukte?
Okei takk, jeg fikk litt hetta her nå.Ja det skummer over med mindre du har kjølt ned flaskene. Helt normalt. La de stå kaldt over natta, så smaker du. 7-10 dager tar karboneringen vanligvis.
Sikker på at ølet var 100 % utgjæret ved flasking? Det er mang en ivrig hjemmebrygger som har flasket for tidlig, slik at det er mye mer enn det sukkeret man etterfyller som gjærer. Som oftest skummer bare flaskene over, men de kan eksplodere også.skrivefeil bare haha. Jeg brukte ca 130g på 21-22 l
Dette hjelper deg ikke, men de samme temperaturproblemene du nå opplever er grunnen til at jeg eksperimenterer en del med kveik om dagen. De fleste kveiksortene trives ved temperaturer et sted mellom 30 og 40 grader, og da er ikke sommerens hetebølger noen krise.Stemmer det at gjærstarter bør ligge mellom 18-24 grader, har det evt. mye å si?
Sliter med dette intervallet om dagen...
Ja, hvorfor skjer dette, egentlig? Det virker som industriøl ikke skummer like lett over som hjemmebrygg dersom man åpner det lunkent? Eller er det sånn på industriøl også, og at det bare min erfaring som er alt annet enn vitenskapelig?Ja det skummer over med mindre du har kjølt ned flaskene. Helt normalt. La de stå kaldt over natta, så smaker du. 7-10 dager tar karboneringen vanligvis.
OK nå åpnet jeg en av den ipaen jeg flaske på tirsdag for å smake, men det ble veldig mye skum (det vil si skummet greit over)
Et det normalt? Vil det roe seg eller bør jeg kaste det?
Ja, hvorfor skjer dette, egentlig? Det virker som industriøl ikke skummer like lett over som hjemmebrygg dersom man åpner det lunkent? Eller er det sånn på industriøl også, og at det bare min erfaring som er alt annet enn vitenskapelig?
Jeg tenker at dette kan ha å gjøre med restene av gjær fra den naturlige karboneringen (jf. partikler vs filtrert)
Enig i det. Jeg har sett det er mer "urenheter" i form av partikler som ikke er gjær i de flaskene som skummer mest. Jeg har hatt enkeltflasker som har avvik fra resten av batchen på den måten (både flasker som ikke skummer når resten gjør det og flasker som skummer over når resten av batchen ikke gjør det).Ja, det var det jeg tenkte på, men i det tørrhumlede ølet mitt er det godt med små partikler fra humla, særlig siden jeg ikke cc'er. Og de er nok mer effektive som "skummingskjerner" (hva er det det egentlig heter?) enn gjærcellene.