Tråden for dumme spørsmål.

Da prøver jeg på det.
Har hurtiggjæring noe for seg smaksmessig, eller kommer man like langt ved å gjære på 10-12 grader i 3 uker?

Det kommer vel an på hvem du spør:). For min egen del synes jeg det funker greit å la den stå på den lave temperaturen til tre fjerdeler av forventet utgjæring er unnagjort. (Gitt at du tenker du skal fra 1.050 til 1.010, blir det til 1.020, eller litt før.) Så setter du den opp 6 grader i løpet av vel et døgn - ikke fortere. Du kan godt sette den opp et par grader til, også. Så får den stå der til den er ferdig.
 
Stemmer det at gjærstarter bør ligge mellom 18-24 grader, har det evt. mye å si?
Sliter med dette intervallet om dagen...
 
Men kanskje man får litt mer petite mutanter ved den høyere temperaturen, vil vel kanskje påvirke lager-gjær mest hvis det er en issue.
 
Det sies at man halverer sukkermengden ved naturlig karbonering på fat (etter stilart selvfølgelig), er det noen som gjør dette og kan bekrefte at dette stemmer?
 
Det sies at man halverer sukkermengden ved naturlig karbonering på fat (etter stilart selvfølgelig), er det noen som gjør dette og kan bekrefte at dette stemmer?
Jeg testet vørterkarbonering på fat vs. flasker. Brukte forholdsmessig samme mengde speise som i flasker. Karboneringen på fat og flaske ble lik, og jeg konkluderte med at dette med halv mengde er en seig myte.
 
ah - det er corn sugar (maissukker). Vi kaller det jo druesukker. Så altså: Dekstrose=druesukker=maissukker/corn sugar. Du kan også finne det som meritrose. Og det det egentlig er, er glukose - som jo er den mest grunnleggende energikilden for nesten alt liv. "Blodsukker" er glukose.

Kjært barn har mange navn:).
OK nå åpnet jeg en av den ipaen jeg flaske på tirsdag for å smake, men det ble veldig mye skum (det vil si skummet greit over)
Et det normalt? Vil det roe seg eller bør jeg kaste det?
 
Ok, jeg flasker en ipa på tirsdag og trodde ikke at jeg brukte 130 g sukker på ca 22 L
I dag (søndag) så prøvede jeg og åpne en flaske for å prøve, men den skummet godt over ennå var ikke søtsmaken helt borte. Jeg åpnet 2 til for å se og det var det samme med de. Er dette normalt, og vil det dempe seg etterhvert?
Mvh nybegynner
 
Ok, jeg flasker en ipa på tirsdag og trodde ikke at jeg brukte 130 g sukker på ca 22 L
I dag (søndag) så prøvede jeg og åpne en flaske for å prøve, men den skummet godt over ennå var ikke søtsmaken helt borte. Jeg åpnet 2 til for å se og det var det samme med de. Er dette normalt, og vil det dempe seg etterhvert?
Mvh nybegynner
Hvor mye trodde du du brukte?
 
Ok, jeg flasker en ipa på tirsdag og trodde ikke at jeg brukte 130 g sukker på ca 22 L
I dag (søndag) så prøvede jeg og åpne en flaske for å prøve, men den skummet godt over ennå var ikke søtsmaken helt borte. Jeg åpnet 2 til for å se og det var det samme med de. Er dette normalt, og vil det dempe seg etterhvert?
Mvh nybegynner
Ja det skummer over med mindre du har kjølt ned flaskene. Helt normalt. La de stå kaldt over natta, så smaker du. 7-10 dager tar karboneringen vanligvis.
 
Stemmer det at gjærstarter bør ligge mellom 18-24 grader, har det evt. mye å si?
Sliter med dette intervallet om dagen...
Dette hjelper deg ikke, men de samme temperaturproblemene du nå opplever er grunnen til at jeg eksperimenterer en del med kveik om dagen. De fleste kveiksortene trives ved temperaturer et sted mellom 30 og 40 grader, og da er ikke sommerens hetebølger noen krise.
 
Ja det skummer over med mindre du har kjølt ned flaskene. Helt normalt. La de stå kaldt over natta, så smaker du. 7-10 dager tar karboneringen vanligvis.
Ja, hvorfor skjer dette, egentlig? Det virker som industriøl ikke skummer like lett over som hjemmebrygg dersom man åpner det lunkent? Eller er det sånn på industriøl også, og at det bare min erfaring som er alt annet enn vitenskapelig?
 
OK nå åpnet jeg en av den ipaen jeg flaske på tirsdag for å smake, men det ble veldig mye skum (det vil si skummet greit over)
Et det normalt? Vil det roe seg eller bør jeg kaste det?

Enig med @Holmentoppen. Den sukkermengden der skal ikke kunne gi så kraftig skum, så enten har du flasket for tidlig, eller du har veid opp feil mengde sukker. Hvis ølet fremdeles har litt søtsmak fra karboneringssukkeret, vil det ganske sikkert bare bli verre, også, så her må du følge nøye med.

En tredje mulighet er at du ikke har fått blandet sukkeret skikkelig ut, sånn at du har fått ujevn karbonering. De flaskene du testet var kanskje fylt etter hverandre? I så fall: Prøv en flaske du tror kan ha vært flasket på et annet punkt i tappeprosessen.
 
Ja, hvorfor skjer dette, egentlig? Det virker som industriøl ikke skummer like lett over som hjemmebrygg dersom man åpner det lunkent? Eller er det sånn på industriøl også, og at det bare min erfaring som er alt annet enn vitenskapelig?

Kan ikke si jeg har opplevd det der. Men så åpner jeg kanskje aldri ei lunken flaske?

*henter ei flaske*

Tar en for vitenskapen. Jeg åpna akkurat ei flaske kølsch, tappet opp for 6 dager sida, og antakelig omtrent ferdig karbonert. Det steig litt bobler opp fra dypet, og de dannet en liten skumring. Det fortsatte å komme, men ikke nok til å skumme over.

Det der er et klassisk symptom på infeksjon, og jeg håper virkelig det ikke er det:(. Jeg korka flaska igjen, og satte den i kjøleskapet. Så får vi se i ettermiddag. Jeg likte det der dårlig.

Industriøl er filtrert, mens det gjerne kan være en del partikler i ølet vårt - og særlig hvis det er tørrhumla. (Det var jo ikke kølschen min, som allerede er veldig klar.) Det er kanskje en rimelig forklaring på hvorfor ølet vårt eventuelt skummer lettere opp i flaska?

Jeg karbonerte forøvrig kølschen til 2,2 vol.
 
Jeg tenker at dette kan ha å gjøre med restene av gjær fra den naturlige karboneringen (jf. partikler vs filtrert). Men jeg vet jo ikke sikkert, det er jo derfor jeg spør.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp