Karbonering av øl, når begynte dette ?

For ei fantastisk verd denna brygge verda er. Og bryggera da, finst det likere folk ? :) Informasjon og kunskap strømmer på fra de mest hjelpsomme folk. Her snakker vi en skjønn forening av biologi, kjemi og faktisk litt fysikk og. Om en visste detta da en enda gikk på skula.
Jeg har vel gjort unna grunnkurset med ekstrakt sett nå etter mitt 13nd, og klar for VG1. Bryggmaskin er neste.
Du så my interesant en ska lære framover. :p

Men hvorfor bryggmaskin:(?

Det er faktisk mulig å brygge godt drikkelig øl uten sånt;).
 
Det er noen fordeler med bryggemaskin, men jeg er enig, det viktigste er å kjenne det utstyret mam har og hvordan man bruker det.

Jeg ser helt klart et par fordeler ved en bryggemaskin, særlig for folk med litt dårlig plass og/eller tidsklemme. Så jeg mener ikke å si at folk ikke skal skaffe seg en sånn. Jeg er bare lettere oppgitt over at det er blitt sånn at det nærmest er en selvfølge at det skal brygges på bryggemaskin.

Det samme med sett. Jeg var en tur innom polet i går, og kom i snakk med en kar som også var hjemmebrygger. Han likte Vestkyst, og jeg sa at det var et greit øl å brygge. Så da lurte han på hvor jeg kjøpte settet:(.
 
Men hvorfor bryggmaskin:(?

Det er faktisk mulig å brygge godt drikkelig øl uten sånt;).


La oss si det sånn att jeg kan nok være ørlitt distre så att jeg har en backup "medbrygger" trur jeg kan værra greit. hvertfall i mitt tilfelle :oops:

Men klart jeg tviler ikke på att jeg også ville levd fint med eks BIB.
 
Jeg ser helt klart et par fordeler ved en bryggemaskin, særlig for folk med litt dårlig plass og/eller tidsklemme.
Jeg bruker mer plass og minst like lang tid med Grainfather (selv om jeg muligens "sparer" tid ved å kunne gjøre andre ting mens det meskes).

Den viktigste grunnen da jeg kjøpte var sirkulasjon og temperaturkontroll under mesking. Det er det fortsatt. Det kan selvsagt gjøres på andre måter, men jeg føler jeg med bryggemaskin har fått bedre kontroll på spesielt meskeprosessen og større forutsetning for et forutsigbart resultat av bryggeprosessen. Bryggemaskinen ga også potensielt større batcher, men her kunne man selvsagt gått for større BIAB-kjele og kraftigere kokeplate.

Det er også ulemper. En bryggemaskin er mer kompleks enn en kjele og en kokeplate. Det er en mer omfattende rengjøringsprosess og det er mer som kan gå galt. Det var en lang læringsprosess å få til like godt og bedre øl med Grainfather sammenlignet med det gamle BIAB-oppsettet. Så som sagt: Man må kjenne utstyret sitt for å få optimalt resultat.
 
Jeg bruker mer plass og minst like lang tid med Grainfather (selv om jeg muligens "sparer" tid ved å kunne gjøre andre ting mens det meskes).

Den viktigste grunnen da jeg kjøpte var sirkulasjon og temperaturkontroll under mesking. Det er det fortsatt. Det kan selvsagt gjøres på andre måter, men jeg føler jeg med bryggemaskin har fått bedre kontroll på spesielt meskeprosessen og større forutsetning for et forutsigbart resultat av bryggeprosessen. Bryggemaskinen ga også potensielt større batcher, men her kunne man selvsagt gått for større BIAB-kjele og kraftigere kokeplate.

Det er også ulemper. En bryggemaskin er mer kompleks enn en kjele og en kokeplate. Det er en mer omfattende rengjøringsprosess og det er mer som kan gå galt. Det var en lang læringsprosess å få til like godt og bedre øl med Grainfather sammenlignet med det gamle BIAB-oppsettet. Så som sagt: Man må kjenne utstyret sitt for å få optimalt resultat.

Når jeg snakker om å spare tid, så tenker jeg på det du sier i parentesen der. Jeg kan ikke regne med få gjort så veldig mye annet mens jeg mesker. Når det gjelder kontroll med meskeprosessen, så har jeg vel akkurat så mye kontroll som jeg gidder å ha. Og det er ikke alltid så mye, bortsett fra akkurat i starten. Og der gjør vel ikke maskinen noen forskjell, heller. Det avgjørende er å ha beregnet vanntemperaturen riktig i forhold til maltets temperatur og mengde. Om temperaturen så seinere synker litt/går litt opp og ned, tror jeg ærlig talt spiller veldig liten rolle.

Bryggemaskin er kjekt om de fordelene den har, er viktige. Men en fordel den ikke har, er å lage bedre øl. Og så mener jeg det du sier om at det faktisk var vanskelig å lære å bruke en maskin riktig, er noe som burde sies veldig tydelig til alle som starter som bryggere. Jeg tror mange tenker som så at om man bare får en maskin i hus, er det viktigste gjort. Og det er fryktelig feil.

Det viktigste er å skaffe seg kunnskaper om brygging, sånn at du forstår bryggeprosessen. Det er først da du kan styre den. Og har du kunnskaper, spiller det ingen som helst rolle hva slags utstyr du mesker med.
 
Du har aldri prøvd å brygge på bål, har du, Finn? :p Eller å meske i leirkar eller dyreskinn?

Nei, men det ølet som vant Sørlandet Ølfestival, var brygga på bål:p. Så var jo bryggerne av de mer kunnskapsrike, da: Per Øyvind Arnesen og Arne Mo.

Leirkar burde være uproblematisk. Dyreskinn er kanskje verre - men jeg får se; det hender jeg kommer forbi en ihjelkjørt grevling.
 
Bryggemaskin er kjekt om de fordelene den har, er viktige. Men en fordel den ikke har, er å lage bedre øl. Og så mener jeg det du sier om at det faktisk var vanskelig å lære å bruke en maskin riktig, er noe som burde sies veldig tydelig til alle som starter som bryggere. Jeg tror mange tenker som så at om man bare får en maskin i hus, er det viktigste gjort. Og det er fryktelig feil.

Det viktigste er å skaffe seg kunnskaper om brygging, sånn at du forstår bryggeprosessen. Det er først da du kan styre den. Og har du kunnskaper, spiller det ingen som helst rolle hva slags utstyr du mesker med.
Misforstå meg rett. Det er ikke vanskelig å lære seg å bruke en maskin riktig. Det som var tidkrevende var å bygge erfaring tilsvarende den jeg hadde fra BIAB-oppsettet, slik at jeg kunne planlegge et brygg og faktisk få forventet resultat. Mange ting måtte på plass, sånn som svinn, temperaturprofiler under mesking, skyllemetode (som jeg har endret sikkert 3-4 ganger for å få den BÅDE forutsigbar OG med godt utbytte) samt at raskere kjøling medførte noen endringer ifbm sene humletilsetninger.

Poenget er vel at du ikke bare må forstå prosessen med hvordan øl brygges generelt, men også hvordan det best realiseres med utstyret du har, enten det er BIAB, bryggemaskin, trekjelers oppsett etc. Bytter du utstyr, så endres forutsetningene for realiseringen av prosessen.
 
Tilbake
Topp