Tråden for dumme spørsmål.

Det som gjør produksjonen av gjærstartere bitte litt vanskelig er at det er veldig stor forskjell på snurretiden mellom ulike kulturer Og i tillegg har helsetilstanden mye å si. En i utgangspunktet treg gjær som har tilbrakt lang tid i kjøleskapet vil trenge mange ganger så lang tid som en frisk, rask kultur. Noen ganger er 12 timer for lenge, andre ganger for lite. Jeg er enig med Finn i at det er bedre å snurre litt for kort tid, og så se det an. Husk at det er lov å måle gravity i startere også.
 
Det som gjør produksjonen av gjærstartere bitte litt vanskelig er at det er veldig stor forskjell på snurretiden mellom ulike kulturer Og i tillegg har helsetilstanden mye å si. En i utgangspunktet treg gjær som har tilbrakt lang tid i kjøleskapet vil trenge mange ganger så lang tid som en frisk, rask kultur. Noen ganger er 12 timer for lenge, andre ganger for lite. Jeg er enig med Finn i at det er bedre å snurre litt for kort tid, og så se det an. Husk at det er lov å måle gravity i startere også.

Jeg satte en 3 liters starter på en pose 1 mnd gammel Imperial Juice (=wyeast1318?), som inneholder 200 milliarder celler, i går, og da tok jeg prøver, for jeg regna med at dette kunne gå veldig fort. Den første tok jeg etter at den kraftigste delen av skumminga var over, og da var den bare på 1.030. Da jeg tok den andre, var den krabbet ned på 1.017/18, og jeg lot den snurre et par timer til før jeg tok den av og satte den i kjøleskapet. Da var det fremdeles godt med skum, men den kan umulig ha vært langt unna å være gått ferdig. (En runde med fordobling av celletallet skal visstnok ta 90 minutter, men det er jeg litt skeptisk til.)

Totalt sto den vel ca. 12 timer.

(Dette skal bli en lett modifisert Vestkyst. Første forsøk med Imperials Juice, og jeg gleder meg allerede till å smake:).)
 
Tror faktisk det blir tvangskarbonering på neste brygg. Da får jeg iallefall testet korkingen. (fyller med mottrykksfyller)

Det skal sies at jeg ikke er helt komfortabel med korkemaskinen, jeg syns jeg må ta mye i, og jeg får aldri det "klikket" som produsenten sier jeg skal få:

Jeg følger opp denne igjen da jeg har korket 40 flasker i dag.
Det jeg oppdaget etter noen flasker var at flere av korkene står skjeivt på flaska, så jeg må faktisk presse tre ganger med 120° vridning på hver flaske for at korkene skal komme flatt på halsen.
Det skal vel ikke være sånn? Reklamasjon?

Er det andre erfaringer med Colt Strong?
 
Noen som kan sette ord på hvordan smakene i en lager utvikler seg?
Har nylig brygget Love in a Canoe (første undergjæret), som er en meksikansk lager (Love in a Canoe Allgrain ølsett, 25 liter - BryggSelv). Litt over 18 dager på 11 grader, og 4-5 dager på 15-16 grader. Stått i romtemp i en uke (har en uke til i romtemp, så 4 uker i 2 grader igjen).

Satte en kaldt i går, bare for å kjenne på hvordan utgangspunktet er (lærdom), og må si det smaker som det belgiske hveteølet jeg laget for et par måneder siden, altså "Møllaren" fra 7fjell, som er en maltdrevet hveteøl med lime i kok.

Ble litt nysgjerrig på utviklingen mtp. smak
 
Eeeller klage på den og få en Doc for mellomlegget, siden den kommer fra Brewshop.
Jeg har den billigste bordmodellen fra brewshop, og den har fungert bra for meg på hundrevis av flasker, kanskje noe galt med den du har fått?

Sent fra min MAR-LX1A via Tapatalk
 
Noen som kan sette ord på hvordan smakene i en lager utvikler seg?
Har nylig brygget Love in a Canoe (første undergjæret), som er en meksikansk lager (Love in a Canoe Allgrain ølsett, 25 liter - BryggSelv). Litt over 18 dager på 11 grader, og 4-5 dager på 15-16 grader. Stått i romtemp i en uke (har en uke til i romtemp, så 4 uker i 2 grader igjen).

Satte en kaldt i går, bare for å kjenne på hvordan utgangspunktet er (lærdom), og må si det smaker som det belgiske hveteølet jeg laget for et par måneder siden, altså "Møllaren" fra 7fjell, som er en maltdrevet hveteøl med lime i kok.

Ble litt nysgjerrig på utviklingen mtp. smak

Høres ikke optimalt ut med gjærdrevne smaker i dette ølet. Hvilken gjær, hvor mye og hva slags temperaturkontroll har du?
 
Jeg har den der. Den er god, men at du skal kunne betjene den med én finger er bare tull.
Såklart, må ta all reklame med en klype salt. Nå bruker jeg nok litt for mye kraft på den jeg har da, da det ofte er en nedstemplet ring i midten av korken. Når den var ny var den grei og vite når man hadde trykket nok, da den tydelig "sklei" nedpå, men nå etter 5-700 kapsler kjenner man ikke noe forandringer før hendelen ikke er mulig å presse lengre ned
 
Jeg ser jeg sliter litt med tidsplanen i dag siden jeg må ta et par kjøreoppdrag.

Går det greit å sette tempen på 98°C etter utmesk med lokket på, og så forsvinne en times tid før jeg starter kokingen som normalt?

Det er en Amerikansk blonde (Småtøs) om det skulle ha noen betydning.
 
Jeg ser jeg sliter litt med tidsplanen i dag siden jeg må ta et par kjøreoppdrag.

Går det greit å sette tempen på 98°C etter utmesk med lokket på, og så forsvinne en times tid før jeg starter kokingen som normalt?

Det er en Amerikansk blonde (Småtøs) om det skulle ha noen betydning.
Det går fint. Men trur kanskje eg hadde tatt den litt lavare en 98C so du ikkje risikerar at det plutselig kokar når du er vekke.. spørst vel litt kor nøyaktig utstyr du har.
 
Har en Brewzilla 65, jeg tenkte såpass høyt at det gikk kjapt å få et oppkok når jeg kom tilbake, men jeg kan jo sette den litt lavere for sikkerhets skyld.
Takk for svar :)
 
Både mesk og kok kan kjøres betydelig lenger enn minimums’kravet’ i oppskriften. Det er først etter humletilsetting at tid er viktig.
Du får et litt annerledes øl, men endringen er oftest positiv
 
Veit ikkje om det er eit dumt spørsmål

Men fekk spørsmål frå ein som lurte på starte litt med brygging.

Er det noken som har erfaring med denne frå netthandelen ?

Brewbie automatisk ølbrygger med isolasjonskappe | Alt til hage og utemiljø



Sent from my iPhone using Tapatalk

Eneste jeg ser er at Miguel mener det var mye tull med den etter et søk her.

Den er kanskje lik en del andre bryggere i utstyrs-delen. Er mye annet i samme prisklasse det ligger erfaringer på der. Og modellen kan jo også være endret.

Den ser jo grei ut i utgangspunktet, men kjenner jo ikke til automatiseringen. Eller hvor effektivt bazooka-filtere er. Eller levetiden.
 
Tilbake
Topp