Tråden for dumme spørsmål.

Vis vedlegget

Jeg fant delene fra min gamle diy magnetrører og har snurret gjæren i 13 timer. Nå har den stått uten snurr i 11 timer.
Jeg har lyst til å helle av 0.5L og spare det til neste starter. Kan jeg snurre den opp igjen, vente en times tid, helle 0.5L på et glass, og sette begge i kjøleskap?

Da går den på fat til karbonering så snart jeg får koblingene.
Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:

Vis vedlegget

Er det ikke en del motstridende info her?

Jeg spurte om lagring her tidligere, om jeg leser på produktarket her blir jeg ikke veldig klok, hva får dere ut av det som står nederst her:

Vis vedlegget 43543

Det arket ser ut som er fra Beersmith.
Infoen som er der kommer helt an på hva som er lagt inn i profilene i programmet.

Vis vedlegget 43542

Jeg fant delene fra min gamle diy magnetrører og har snurret gjæren i 13 timer. Nå har den stått uten snurr i 11 timer.
Jeg har lyst til å helle av 0.5L og spare det til neste starter. Kan jeg snurre den opp igjen, vente en times tid, helle 0.5L på et glass, og sette begge i kjøleskap?

Jeg tror ikke det spiller noen særlig rolle hvordan du gjør det, egentlig. Men å blande inn oksygen nå, er ikke optimalt, tror jeg. Jeg ville satt hele greia i kjøleskap, dekantert det aller meste av startervørteren når gjæren har bunnfelt seg skikkelig, blanda det hele, og tatt av litt til neste starter.

Vis vedlegget 43543

Blås i det der. Ikke stikk om. Tapp opp når ølet er ferdig. Lagering kan gjøres både på flaske og på fat.

Jeg tror ikke det spiller noen særlig rolle hvordan du gjør det, egentlig. Men å blande inn oksygen nå, er ikke optimalt, tror jeg. Jeg ville satt hele greia i kjøleskap, dekantert det aller meste av startervørteren når gjæren har bunnfelt seg skikkelig, blanda det hele, og tatt av litt til neste starter.
Så det er egentlig bedre å fylle opp glasset når man er ferdig med snurring?
Altså 12-18 timer på magnetrører, hell opp i glass, vent 12-18(?) timer, sett kaldt.

Altså 12-18 timer på magnetrører, hell opp i glass, vent 12-18(?) timer, sett kaldt.

Jeg gjør som i første posten din. Rister flasken eller kjører noen sekunder på snurreren sånn at jeg er sikker på å få med en del gjær og heller av. Så kjøler jeg og dekanterer etter det.

Ja, det virker rart. Først gjære i to uker, omstikke og gjære videre i 10 dager, og så lagre det i 7 dager (Som jo ville være nøyaktig det samme som sekundergjæring i 17 dager). Gjæringsprossesen er som du nok har opplevd langt kortere enn dette i de fleste tilfeller, ikke 27 dager som i denne oppskriften.

Jeg lurer kanskje på om de har bakt ettergjæringstiden inn i lagringstiden, for oppskriften sier jo ikke hvor lenge de skal gjære på 21.1c. Eller mener de at skal flaske på 21.1c, så ettergjære i 30 dager på 15c?

Stusset også på denne tidligere, da de har tatt utgangspunkt i effektivitet på 72%, det er det laveste jeg har sett i en oppskrift (har ikke lest gjennom så mange for øvrig).

Jeg pleier å gjøre det slik. Heller av 0,5L når jeg slår av magnetrører, og la både glass og erlendmeyerkolbe stå før begge går i kjøleskapet.

• Like
Reaksjoner: Mc.
...
Stusset også på denne tidligere, da de har tatt utgangspunkt i effektivitet på 72%, det er det laveste jeg har sett i en oppskrift (har ikke lest gjennom så mange for øvrig).

Absurd. Og de sier du skal kjøre kontinuerlig skylling (fly sparge), som er den mest effektive metoden. Med mindre du gjør noe direkte fel, vil du jo ende langt opp på 80-tallet:confused:.

Jeg gjør som i første posten din. Rister flasken eller kjører noen sekunder på snurreren sånn at jeg er sikker på å få med en del gjær og heller av. Så kjøler jeg og dekanterer etter det.
Jeg kjørte noen minutter på magnetrøreren mens jeg kokte glasset. Helte opp i glass og satt begge i kjøleskap, regner med at alt blir flott!
Og nå har jeg litt WLP007 på lager :)

Effektiviteten min var 84% på det brygget :)

Det skal sies at jeg kun kjøpte dette kitet for at det var billig, mener jeg ga rett over 200,- for det hos Gulating.

Det kommer vel litt an på gjærtypen. Noen legger igjen noe som nærmest er et seigt marengslag, som bruker tid på å synke tilbake i ølet. Wyeast 1318, f.eks.. Og Chico-gjæren kan vel også gjøre det?
Du har helt sikkert rett i dette! Jeg har ikke prøvd all verden av gjær ;) … Men det er nå vanligvis en god indikator på at gjæren jobber, og jeg ville nok målt med hydrometer hvis jeg fremdeles så krausen for å være sikker.

Angående startere, så har jeg mista trua på Palmers råd om å ta kolben av magnetrøreren etter halvgått løp. Nå kjører jeg den ferdig på røreren, og setter den så rett i kjøleskap. (Se denne tråden for mer om dette - og for eventuell videre diskusjon.)

Du har helt sikkert rett i dette! Jeg har ikke prøvd all verden av gjær ;) … Men det er nå vanligvis en god indikator på at gjæren jobber, og jeg ville nok målt med hydrometer hvis jeg fremdeles så krausen for å være sikker.

Jo, det blir jo kräusen fordi gjæren haiker med kullsyra. Da vil du ha god aktivitet i gjærlåsen, også, så en kan jo se på det, også.

Angående startere, så har jeg mista trua på Palmers råd om å ta kolben av magnetrøreren etter halvgått løp. Nå kjører jeg den ferdig på røreren, og setter den så rett i kjøleskap. (Se denne tråden for mer om dette - og for eventuell videre diskusjon.)
Jeg har stusset på at gjærprodusentene ikke sier noe om dette på sine veiledninger for startere. White labs sier rett ut at den skal i kjøleskapet etter 18 timer på røreren …

Tilbake
Topp