MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Tror vi snakker om hverandre Her er hvordan jeg gjør det. Brygger som folk flest, og tilsetter protafloc når det er 10 min igjen av kok. Kjøler til 10-16 grader med spiralkjøler alt ettersom hva jeg brygger. På min braumeister går da sirkulasjonspumpen for mer effektiv kjøling, og jeg oppnår target temp på 20-30 minutter. Når vørt er kjølt får den stå helt i ro i en liten time for å bunnfelle veldig effektivt med protafloc. Så tapper jeg til gjæringskar gjennom en humlepose. Det er bare på de siste literne at jeg trenger humleposen, alt før det er veldig reint og klart.
Etter gjæring bruker jeg gelatin hvis jeg ønsker et veldig klart øl raskt. Da kjøler jeg øllet til 1-3 grader (jeg mener du må under 4 grader for best resultat). Jeg koker da opp 1-2 dl vann og tilsetter rører ut 1 plate gelatin når det har kjølt seg litt. Dette tilsetter jeg forsiktig på toppen av øllet og rører det forsiktig ut i hele overflaten for å få inn minst mulig oksygen. Så står det og bunnfeller i minimum 2 døgn, helst 3-4 før jeg overfører til fat. Da har du nesten helt klart øl i fatet, og det vil være helt klart etter noen uker på fat.