Tråden for dumme spørsmål.

Tror vi snakker om hverandre … Her er hvordan jeg gjør det. Brygger som folk flest, og tilsetter protafloc når det er 10 min igjen av kok. Kjøler til 10-16 grader med spiralkjøler alt ettersom hva jeg brygger. På min braumeister går da sirkulasjonspumpen for mer effektiv kjøling, og jeg oppnår target temp på 20-30 minutter. Når vørt er kjølt får den stå helt i ro i en liten time for å bunnfelle veldig effektivt med protafloc. Så tapper jeg til gjæringskar gjennom en humlepose. Det er bare på de siste literne at jeg trenger humleposen, alt før det er veldig reint og klart.

Etter gjæring bruker jeg gelatin hvis jeg ønsker et veldig klart øl raskt. Da kjøler jeg øllet til 1-3 grader (jeg mener du må under 4 grader for best resultat). Jeg koker da opp 1-2 dl vann og tilsetter rører ut 1 plate gelatin når det har kjølt seg litt. Dette tilsetter jeg forsiktig på toppen av øllet og rører det forsiktig ut i hele overflaten for å få inn minst mulig oksygen. Så står det og bunnfeller i minimum 2 døgn, helst 3-4 før jeg overfører til fat. Da har du nesten helt klart øl i fatet, og det vil være helt klart etter noen uker på fat.
 
Jepp, det er jeg med på. Og sånn kan jeg iogforseg også gjøre det, jeg trenger bare et ekstra gjæringsfat. Får se om jeg gidder. Virker som litt mye styr for å løse et ikke-problem. Takk for innspill! :)

Tror ikke bruken av protafloc eller lignende hjelper nevneverdig på å gi deg klart øl på hverken fat eller flaske. Selv fikk jeg en fermzilla i hus på slutten av året, og har brygget med protafloc, men ikke brukt gelatin etter gjæring fordi "alt skal nå være så veldig oksygenfritt" ;). Før hadde jeg om jeg skal si det selv svært klare øl. Nå passer de vel inn under Norbrygg-definisjonen "lett tåkete".

Som jeg skrev over så har jeg prøvd ut mange varianter med klarning ved bruk av gelatin; mye, lite, varmt og kaldt, også andre varianter som f.eks isinglass. Jeg har kommet frem til at gelatin er så godt som noe, men at temperaturen det tilsettes på er mye mer avgjørende enn mengden. Så at gelatinen tilsettes i så kaldt øl som mulig er helt er avgjørende for et optimalt resultat.
 
Etter gjæring bruker jeg gelatin hvis jeg ønsker et veldig klart øl raskt. Da kjøler jeg øllet til 1-3 grader (jeg mener du må under 4 grader for best resultat). Jeg koker da opp 1-2 dl vann og tilsetter rører ut 1 plate gelatin når det har kjølt seg litt. Dette tilsetter jeg forsiktig på toppen av øllet og rører det forsiktig ut i hele overflaten for å få inn minst mulig oksygen. Så står det og bunnfeller i minimum 2 døgn, helst 3-4 før jeg overfører til fat. Da har du nesten helt klart øl i fatet, og det vil være helt klart etter noen uker på fat.
Det gjør jeg også. Og jeg gjør det så godt som oksygenfritt. :)
 
Det gjør jeg også. Og jeg gjør det så godt som oksygenfritt. :)

Da burde du ha helt klart øl … Når jeg gjæret i bøtte hadde jeg svakt trykk med CO2 under kjøling for at ikke oksygen skulle dras inn, og flushet headspace med CO2 etter at jeg hadde tilsatt gelatin. Driver og funderer på hvordan jeg kan få til dette best mulig på fermzillaen … Hovedproblemet er at jeg brygger små batcher, på 12,5L, og derfor har 15 liter headspace i fermzillaen.
 
Da burde du ha helt klart øl … Når jeg gjæret i bøtte hadde jeg svakt trykk med CO2 under kjøling for at ikke oksygen skulle dras inn, og flushet headspace med CO2 etter at jeg hadde tilsatt gelatin. Driver og funderer på hvordan jeg kan få til dette best mulig på fermzillaen … Hovedproblemet er at jeg brygger små batcher, på 12,5L, og derfor har 15 liter headspace i fermzillaen.
Jeg har klart øl. Men helt klart? Ikke filtrert-klart. Selv bruker jeg en sprøyte til å få inn gelatin, stikker kanylen gjennom pakninga til gjærlåsen. Den tetter fint selv med et par hull, men den må kastes etter et par ganger. Antakelig overkill.

Edit: Omtrent så klart:
Vis vedlegget
 
Da burde du ha helt klart øl … Når jeg gjæret i bøtte hadde jeg svakt trykk med CO2 under kjøling for at ikke oksygen skulle dras inn, og flushet headspace med CO2 etter at jeg hadde tilsatt gelatin. Driver og funderer på hvordan jeg kan få til dette best mulig på fermzillaen … Hovedproblemet er at jeg brygger små batcher, på 12,5L, og derfor har 15 liter headspace i fermzillaen.

Med fermzilla kan du jo bare trykke det gjennom et filter. Om du ikke insisterer på å karbonere på zillaen da.
 
Jeg har klart øl. Men helt klart? Ikke filtrert-klart. Selv bruker jeg en sprøyte til å få inn gelatin, stikker kanylen gjennom pakninga til gjærlåsen. Den tetter fint selv med et par hull, men den må kastes etter et par ganger. Antakelig overkill.

Edit: Omtrent så klart:
Vis vedlegget 43514
Den var ny for meg :)! Hvordan får du fordelt gelatinen i hele overflaten ved en slik fremgangsmåte? Det ser jo absolutt klart ut det du viser her! Får legge ved et bilde jeg også da :)
 
Med fermzilla kan du jo bare trykke det gjennom et filter. Om du ikke insisterer på å karbonere på zillaen da.
Joda, det er jo en mulighet! Men en dyrere løsning med mer vask. Har lurt på en tilsvarende løsning som @erikraude, hvor jeg har gelatinen på en flaske som jeg flusher for oksygen, og overfører til fermzilla gjennom "corneliusfatventilen" på toppen. Med kokt vann og flushing av flasken burde dette kanskje ikke bli så ille med tanke på oksygen. Men hvordan vil ventilen reagere på dette?
 
Joda, det er jo en mulighet! Men en dyrere løsning med mer vask. Har lurt på en tilsvarende løsning som @erikraude, hvor jeg har gelatinen på en flaske som jeg flusher for oksygen, og overfører til fermzilla gjennom "corneliusfatventilen" på toppen. Med kokt vann og flushing av flasken burde dette kanskje ikke bli så ille med tanke på oksygen. Men hvordan vil ventilen reagere på dette?

Ventilen kan jo demonteres og vaskes. Høres spennende ut. Satt nettopp og lurte på en metode for å klare dette (liker heller ikke å vaske). Si i fra om du får testet [emoji1417]
 
Den var ny for meg :)! Hvordan får du fordelt gelatinen i hele overflaten ved en slik fremgangsmåte? Det ser jo absolutt klart ut det du viser her! Får legge ved et bilde jeg også da :)
Jeg bare spruter det bare litt rundt, men det virker som det ikke er så nøye. Det fordeler seg nok utover av seg sjøl.

Og ja, det er klart, men ikke helt klart. Industriøl er fortsatt klarere. Og noen få ganger irriterer det meg litt.
 
Ventilen kan jo demonteres og vaskes. Høres spennende ut. Satt nettopp og lurte på en metode for å klare dette (liker heller ikke å vaske). Si i fra om du får testet [emoji1417]

Har hatt lyst på en løsning med en trykkflaske med ett egnet vaskemiddel oppi hvor jeg bare kan spyle igjennom ventilene. Ventilene på corneliusfatene mine har jeg kun spylt med starsanblanding.

Jeg kommer ikke på en god måte å få fordelt gelatinen i hele overflaten, men kanskje mye sirkulær "risting" er godt nok? Har også tenkt på at jeg kan få fordelt gelatinen ved å tilføre CO2 gjennom tappeslangen og skaffe bevegelse i øllet på den måten, men tviler på at det gir en god fordeling.
 
Har hatt lyst på en løsning med en trykkflaske med ett egnet vaskemiddel oppi hvor jeg bare kan spyle igjennom ventilene. Ventilene på corneliusfatene mine har jeg kun spylt med starsanblanding.

Jeg kommer ikke på en god måte å få fordelt gelatinen i hele overflaten, men kanskje mye sirkulær "risting" er godt nok? Har også tenkt på at jeg kan få fordelt gelatinen ved å tilføre CO2 gjennom tappeslangen og skaffe bevegelse i øllet på den måten, men tviler på at det gir en god fordeling.

Cip-ball montert i lokket? Spre det ut i en dusj? På en ekstra ballock ventil?
 
Jo, antakelig, men noen (@Finn Berger) har prata om at det er viktig å ikke få med de greiene over til gjæringsfatet. Det var det jeg forsøkte nå. Uten hell.

Det er ikke noen katastrofe å få med avfall over i gjæringsfatet. Vanlig teori sier at det ikke er "best practice", og hvis du skal gjenbruke gjæren, er det i alle fall en dårlig ide å ikke sørge for rein vørter. Men jeg tror vel ikke ølet blir så veldig mye dårligere av å gjære på trub; det er bare en av disse mange detaljene som til sammen antakelig betyr noe. Og det er god nok grunn for meg til å ta hensyn til det. (Jeg nyttiggjør meg dessuten den vørteren som blir igjen i avfallet gjennom å la det stå et døgn, og så dekantere. Fin startervørter.)
 
Jeg opplever forholdsvis store forskjeller i karbonering på #1. Noen flasker er nesten helt flate, de fleste er tamme, mens en har hatt nok etter å ha drukket ca 10 flasker.

Jeg hadde sukkerlake i et omstikkingskar og ølet over i karet før flasking, så jeg teor det skal være godt nok blandet.

Kan det være lekkasje i korkene? Vil jeg kunne oppdage det på andre måter?

Er det vanlig at korker slipper ut trykk?
 
Jeg opplever forholdsvis store forskjeller i karbonering på #1. Noen flasker er nesten helt flate, de fleste er tamme, mens en har hatt nok etter å ha drukket ca 10 flasker.

Jeg hadde sukkerlake i et omstikkingskar og ølet over i karet før flasking, så jeg teor det skal være godt nok blandet.

Kan det være lekkasje i korkene? Vil jeg kunne oppdage det på andre måter?

Er det vanlig at korker slipper ut trykk?

Det høres rart ut. Det kan ikke være forskjeller i temperatur? (Veldig usannsynlig, men jeg måtte jo spørre:).)

Hvis sukkerlaken var tilstrekkelig tykk, kan det hende det ikke har blandet seg ordentlig.

Jeg regner med at du ikke hadde sett noe problem om det bare var sånn at de første var flate, så blei de bedre dagen etterpå, og dag 3 var den du drakk grei. Det er ikke noe system i dette? Står de lagret sånn at du kan vite hvilke som var de første du tappet opp og hvilke som var de siste, f.eks.. I så fall er det nokså åpenbart at det er ujevn fordeling av sukkeret dersom det er forskjell på de første og de siste.

Utette korker har jeg ikke vært borti; ikke da jeg hadde den enkleste modellen av bordkorkeapparat, heller.
 
Tilbake
Topp