Tråden for dumme spørsmål.

Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?
Litt avhengig av gjær og sånt, kanskje, men jeg ville nok noen grader ned, ja.

Jeg har ingen ubåt som svømmer rundt i gjæringskaret. Men jeg flyttet termometerproben fra luften omkring dunkene til exhaust'en, dvs. oppi det lille begeret som blow-off tuben ender i. Denne står oppå lokket til gjæringskaret. Jeg tenker at varmen fra vørteren og varmen fra CO2'en some plopper ut under stormgjæringen, vil gi meg en indikasjon på temperaturen i karet. (dette er en lager). Luften målte 9.5 grd, mens Starsan'en i blow-off tube begeret viser 11.6 grd. Gjærer jeg for varmt?

Litt, antakelig. Men hvor viktig det er ... ?

Min erfaring med temperatur er ellers at med lager så blir det omtrent samme temperatur i dunken som i omgivelsene, dvs. 10 grader, som er temperaturen i kjelleren min vinterstid. Det går såpass rolig for seg at forskjellen blir minimal.

Jeg bruker klistre-på-termometer med flytende krystaller, og de gangene jeg har kontrollmålt med digoitalt termometer i dunken, har de vist riktig.

Jeg har altså kun brygget med kaldt skyllevann, så har ikke noen annen metode å sammenligne med. Basert på brewersfriend effektivitets-kalkulator, har jeg på brygg nr. 1, 2 og 3 oppnådd hhv. 59, 71 og 79 % effektivitet. På første brygg brukte jeg mindre skyllevann, og det var nok for lite. Men både brygg 1 og 2 ble godt drikkelig, nr. 3 står nå til gjæring.

Bruker nok kanskje en halvtime lengre på oppkok, på induksjonsplate.

Da finner vi jo ikke ut noe mer:(.

Men jeg ville ikke brukt den ekstra halvtimen sjøl, uansett:). Brygginga tar nok tid som den gjør.

Ja, nok en myte er avlivet, jeg har alltid varmet opp gjærslurry til omtrent samme temperatur som vørteren for pitch.
Men at gjæra ikke har godt av temperatursjokket var tydeligvis en myte.

Hmm, det gir jo mening når han sier det sånn.
Ut over det skal eg ikkje mene så veldig mye.

Skal prøve allrounderen for første gang. Har tenkt å brygge en pale ale og har noen spm.
Hadde tenkt å gjære uten trykk først for å bruke trykk etter tørrhumling.
Er det beste løsning? Eller bør jeg gjære under trykk hele tiden?
Hvilket trykk bør jeg legge meg på? Kjøpte allrounderen for å karbonere under gjæring og oksygenfri overføring.

Starteren min vil ikke starte!

Vis vedlegget

Er det normalt med null aktivitet 17-18 timer etter pitching?

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?

Vis vedlegget 44184

Det er 1.6 liter vann med 157g DME og en halv teskje Servomyces kokt i 10-15 minutter rett i kolben, så kjølt ned til rundt 20°C før pitching av en pakke WLP028 med utløpsdato 8/5-20. Er det grunn til bekymring her, eller er det bare "nybakt mor syndromet" som slår til?
Kjent problem!

Og litt mer matnyttig: Jeg syns Whitelabsgjæra kan være utrolig treig. La den stå. Og så kan jeg anbefale Imperialgjæra til neste gang, den er mye bedre.

Da får jeg vente, jaggu glad jeg bestemte meg for å være tidlig ute med den, deadline for brygget er torsdag da jeg begynner på jobb igjen på fredag...

Oppskriften sa Imperial, men valgte WL pga tilgjengelighet...

Vis vedlegget 44184

Det der ser ikke ut som null aktivitet. Det produseres co2 (skum langs kanten). Jeg ville slått av røreren etter normal tid og sett an hvor mye gjær som felles ut. Hvis du er usikker, kan du ta en liten prøvesmak eller sg-måling.

Det der ser ikke ut som null aktivitet. Det produseres co2 (skum langs kanten). Jeg ville slått av røreren etter normal tid og sett an hvor mye gjær som felles ut. Hvis du er usikker, kan du ta en liten prøvesmak eller sg-måling.
Ville også sjekket med refraktmeter hvis du har tilgjengelig. Den ser for lys ut til at det ikke har vært aktivitet

Jeg sjekket ikke OG, men den skal vel være i området 1.040 så kan sjekke litt senere.
Vil refraktometer bli rett etter gjæring?

Den er kanskje litt lysere en i går, men ikke mye...

Jeg sjekket ikke OG, men den skal vel være i området 1.040 så kan sjekke litt senere.

Nei, ikke riktig verdi, men det gir en indikasjon på om det har vært sukkerspising på gang. Du kan bruke en kalkulator i feks brewfather eller brewersfriwnd for å regne rett refraktometerverdi etter gjæring.

Hjelp, hygrometere knust i tuppen.
Ett lite panisk spørsmål på bryggedagen. Gjør det att metere er ubrukelig ? Regnerr jeg med den funker som en flytebøye såpnn sett. Men spør alikevel jeg.

Men whitelabs kan være treg i startblokka når de nærmer seg utløpsdato. Jeg har også en pakke wlp028 med utløp i mai liggende, den må nok snart settes i bevegelse. Tenker en IPA-greie gjæret i nedre del av skalaen

Vis vedlegget 44184

Er du sikker på at den ikke er ferdig?
Har tenkt det samme som deg noen ganger men da har den gjæret ut over natta uten at jeg har registrert det. SG har da vist at den var utgjæret

Er du sikker på at den ikke er ferdig?
Har tenkt det samme som deg noen ganger men da har den gjæret ut over natta uten at jeg har registrert det. SG har da vist at den var utgjæret

Jeg kan jo ikke utelukke det. Men om jeg stopper røreren ser det helt likt ut etter noen minutter, ville den ikke begynt å flokkulere relativt kjapt om den var ferdig?

Skal få tatt en måling, men vil helst ikke åpne unødig...

Tilbake
Topp