Tråden for dumme spørsmål.

Jeg mener jeg prøvde det der, og fant ut at det ikke funker. Du skal i alle fall jekke opp veldig forsiktig, for den bøyen du fort lager i materialet når du jekker, retter seg ikke ut igjen når du korker. Og da har du et svakt punkt når det gjelder tetthet.
Jeg valgte nye korker, og du har jo helt rett. Nå skal det sies at jeg har "verdens beste" øljekk, en 3D-printet sak som er meget skånsom mot ølkorkene og unngår knekken. Bildet viser den med de tre korkene jeg jekket av nå.

Vis vedlegget

Jeg valgte nye korker, og du har jo helt rett. Nå skal det sies at jeg har "verdens beste" øljekk, en 3D-printet sak som er meget skånsom mot ølkorkene og unngår knekken. Bildet viser den med de tre korkene jeg jekket av nå.

Vis vedlegget 45015

Oj, det var en snill jekk:). De korkene ser jo fine ut.

Men jeg tenkte litt videre på dette. Sjølve "låsinga" av korken når du klemmer den ned rundt halsen på flaska kan vel heller ikke gjøres like effektivt den andre gangen? (Klarer ikke helt å forklare hvorfor jeg tror det, men jeg mener det har noe med egenskapene til materialet å gjøre. Ikke akkurat "materialtretthet", men noe i slekt med det. Jeg kan jo ikke sånt:(.)

Ja, har også tenkt litt på at selv om man ikke får knekken, så kan det være en svak bøy på den delen som skal være flat. Er nok best å spandere ny kork.

OK, første dumme spørsmål
Må karbonere en Hefe i samme skap som jeg har en IPA, hvor mange vol bør jeg gå for da?
Noe sier meg 2.7, i øvre grenseland for IPA, men sikkert litt for lavt for Hefe, men bedre med litt underkarbonert Weizen, enn overkarbonert IPA..?
Har kun en regulator
Skal uansett sikkert blande litt :) (hoppy Hefe)

OK, første dumme spørsmål
Må karbonere en Hefe i samme skap som jeg har en IPA, hvor mange vol bør jeg gå for da?
Noe sier meg 2.7, i øvre grenseland for IPA, men sikkert litt for lavt for Hefe, men bedre med litt underkarbonert Weizen, enn overkarbonert IPA..?
Har kun en regulator
Skal uansett sikkert blande litt :) (hoppy Hefe)
Valget mellom pest og kolera?
Mitt valg, pest. Lettere å behandle i dag.
Overkarboner IPAen. Den kan stå og bli litt daffere. Er noe kjipere enn en daff hefe? Evt så kan du karbonere begge likt til ipa, så ta av koblingen til ipaen og skru opp. Hvis det går an.

IPA'n er forsåvidt allerde karbonert, så tanken var å koble fra fatet med IPA og kjøre Hefen rett på 2 bar(er snakk om 9 liters fat) også redusere begge
til 2.7 vol f.eks

Spørsmål om hop stand:
Kan jeg fremdeles ha i humle sent i kok ( siste 5min) + hop stand etterpå med mer humle, eller bør jeg heller kjøre all humle i hopp stand?

Tar i mot tanker på det, skal teste hop stand for første gang i morgen :p

Spørsmål om hop stand:
Kan jeg fremdeles ha i humle sent i kok ( siste 5min) + hop stand etterpå med mer humle, eller bør jeg heller kjøre all humle i hopp stand?

Tar i mot tanker på det, skal teste hop stand for første gang i morgen :p

Det kommer jo helt an på hva du er ute etter :) Hopstand vil bidra med mindre bitterhet (avhengig av temperatur, lengde og alfa på humlen) enn tilsetninger i kok. Du vil også få trukket ut mer "smak" av humlen da mindre av de volatile oljene fordamper under hopstand sammenlignet med under koking. Det er mange parametere her. Det kommer som sagt an på hva du er ute etter i ølet ditt. Alt er lov. Alt er mulig :D

Hører en liten lekkasje fra slangene da jeg satte trykket opp til 2 bar
Forsøkte å stramme til slangeklemmene, det hjalp, men bare for en liten stund
?

Hører en liten lekkasje fra slangene da jeg satte trykket opp til 2 bar
Forsøkte å stramme til slangeklemmene, det hjalp, men bare for en liten stund
?
Du må jo bare stramme til det blir tett.
Men dersom slangen egentlig er litt for stor for nippelen kan du surre litt tape rundt nippelen så det blir litt trangere, og så fester du slangen igjen med slangeklemmen.

Det kommer jo helt an på hva du er ute etter :) Hopstand vil bidra med mindre bitterhet (avhengig av temperatur, lengde og alfa på humlen) enn tilsetninger i kok. Du vil også få trukket ut mer "smak" av humlen da mindre av de volatile oljene fordamper under hopstand sammenlignet med under koking. Det er mange parametere her. Det kommer som sagt an på hva du er ute etter i ølet ditt. Alt er lov. Alt er mulig :D

Alright, da gjør jeg litt av begge deler!
Takker for infoen!

Du må jo bare stramme til det blir tett.
Men dersom slangen egentlig er litt for stor for nippelen kan du surre litt tape rundt nippelen så det blir litt trangere, og så fester du slangen igjen med slangeklemmen.

men sitter jo drit stramt. Begynner å lure litt på om det kan være fittingen til regulator, hvis den sitter litt skjevt
Kappet av litt av slangen og festet på nytt (bruker armerte)

men sitter jo drit stramt. Begynner å lure litt på om det kan være fittingen til regulator, hvis den sitter litt skjevt
Kappet av litt av slangen og festet på nytt (bruker armerte)
Hva slags utstyr er dette?

Hvis slangenippelens OD er like stor som slangens ID så kan det bli vanskelig, og hvis du bruker slangeklemmer som ikke strammer jevnt rundt (de med en skrue på toppen og det bare går i sirkel) så jo mer du strammer, jo skjevere blir det, det vil lekke under der hvor skrua er, fordi den ikke strammer likt rundt, og du lager ei glippe jo hardere du strammer.

Hva slags utstyr er dette?

Hvis slangenippelens OD er like stor som slangens ID så kan det bli vanskelig, og hvis du bruker slangeklemmer som ikke strammer jevnt rundt (de med en skrue på toppen og det bare går i sirkel) så jo mer du strammer, jo skjevere blir det, det vil lekke under der hvor skrua er, fordi den ikke strammer likt rundt, og du lager ei glippe jo hardere du strammer.

sodastreamregulator og Hurtigkobling 3/8" stem x 1/4" nippel - BryggSelv

Tilbake
Topp