Jeg har også en regel om at hvis den lukter annerledes / dårlig i starteren, så pitcher jeg den ikke. (Har som regel en tørrgjær som backup).Jeg har samme regel, men utvidet litt.
Dersom gjæren lukter annerledes / dårlig, lager jeg ikke starter.
Jeg har også en regel om at hvis den lukter annerledes / dårlig i starteren, så pitcher jeg den ikke. (Har som regel en tørrgjær som backup).Jeg har samme regel, men utvidet litt.
Dersom gjæren lukter annerledes / dårlig, lager jeg ikke starter.
Men ok, takk for greie svar ang tappeslanger osv, men dette med Co2 tank utenfor fryseren og at det potensielt sett blir under 0 grader i vinter. Skaper det problemer. Hvordan er Co2 under 0 grader?Hei. Noen spørsmål før eg kjøpte og bygger ny keezer.
Ønsker primært å ha Co2 tanken og regulatoren utenfor keezeren. I hagestua blir det under 0 grader på de rette vinterdagene.
Er dette problematisk? Ødelegger det noe?
Stoutkraner. Vurderer å kjøpe en.
Er de kun visuelt vakrere eller har det en funksjon?
Har ikke nitrogen, og med mindre det blir lett tilgjengelig, så kommer eg ikkje til å skaffe meg det (enda...).
Selve tårnet. Ønsker å ha kranene over lokket. Bygge opp noe. Bør en ha en for for kjøling til tappeslangene slik at de er kalde en sommerdag. Hvordan gjøre det?
Bygge de inn med noe kuldeledende/stål i midten?
Liker hvordan dette ser ut.
Vis din kegerator / øleskap!
Tenker å ha den inntil veggen og feste på kanthengsler slik at eg kan vippe den ned når eg åpner lokket. Noe feil med det?
Edit til mod: Dette burde sikkert vært egen tråd. Keezerspørsmål.
Hvis dere plages, så kan dere fikse det![]()
Lurer på om det kan ha noko med at enkelte gjærstammer, typiske topphaustarar, flokkulerer mot toppen når det nærmer seg slutten av gjæringa. Har du temp.kontroll?Hvordan har det seg at gjæren kommer ut blowoffen etter at stormgjæringen har gitt seg, trodde jeg skulle være trygg da men nei.
Har skjedd med disse flere ganger, kan det ha noe å gjøre med gjærtypen?: wlp066, WY1318, wlp028
Har tempkontroll ja, så skal ikke ha noe å gjøre med for høy temperatur å gjøre tror jegLurer på om det kan ha noko med at enkelte gjærstammer, typiske topphaustarar, flokkulerer mot toppen når det nærmer seg slutten av gjæringa. Har du temp.kontroll?
Dei gongane eg har opplevd det har det faktisk vore når tempen går ned etter stormgjæringa. Gjerne fått ein stopp i gjæringa også. Belgisk gjærHar tempkontroll ja, så skal ikke ha noe å gjøre med for høy temperatur å gjøre tror jeg
InteressantDei gongane eg har opplevd det har det faktisk vore når tempen går ned etter stormgjæringa. Gjerne fått ein stopp i gjæringa også. Belgisk gjær
Er det forskjell på gelatin i forhold til klaring? Har 3 forsøk til nå, og den første med 'gimsøy gelatinpulver' fungerte bra ( det var en åpnet pose fra kjøkkenskuffen) kjøpte deretter en dedikert boks fra dr. Oetker, men dette fungerte tilnærmet nada under samme forhold. 48t med førstnevnte =klart øl, 48t med dr.oetker =like tåkete som før tilsetting.
Du kokte ikke gelatinen? Da stivner den ikke …Edit:Alt ble tilsatt under like forhold, dvs på kjøleskapstemp ca 4-6 grader
Nope. Kokte vann og kjølte ned til 30-40 grader. Tilsatte gelatin, rørte til det ble oppløst og tilsatte. Pulver og ikke plater på alle tre forsøkene.Du kokte ikke gelatinen? Da stivner den ikke …
Da vet ikke jegNope. Kokte vann og kjølte ned til 30-40 grader. Tilsatte gelatin, rørte til det ble oppløst og tilsatte.
Kilo og liter er vel det samme med romtemperatur. Jeg har selv et 2kg apparat, men bare 5 minutter til bryggebutikken. Her betaler jeg 150kr per kilo for å fylle CO2. Så sammenlignet med dette virker ikke leieavtalen du skisserer ille …Har en 2kg tank for co2, det fungerer for så vidt greit. Problemet er bare at jeg må kjøre 1,5 timer hver vei for å fylle tanken, og av de to mulighetene jeg har koster det 250,- å fylle den éne plassen (på en brannstasjon, så jeg kan ikke forvente å få den fylt på minuttet når jeg kommer innom), eller 430,- på den andre plassen hvor jeg får fylt den fort. Kostbart synes jeg.
Spekulerer derfor på leieavtale av det som ble omtalt som 6 liters tank. Ca 4000,- for oppstart og ca. 1000,- for å bytte tank når den er tom. I tillegg tilbakebetales mye (om ikke alt) av første innskudd om/når leieavtalen avsluttes.
Hva gjør andre? Og ikke minst, hvor mange kilo er det egentlig når de omtaler det som liter?
Har du ikke en butikk litt nærmere som ordner sodastream flasker da?Problemet er bare at jeg må kjøre 1,5 timer hver vei for å fylle tanken, og av de to mulighetene jeg har koster det 250,- å fylle den éne plassen (på en brannstasjon, så jeg kan ikke forvente å få den fylt på minuttet når jeg kommer innom), eller 430,- på den andre plassen hvor jeg får fylt den fort. Kostbart synes jeg.
Har du ikke en butikk litt nærmere som ordner sodastream flasker da?
Spørs jo på mengde. Er det vanskelig så hadde jeg sikkert kjøpt 3-4 stk store flasker.Jo, det har jeg. Har egentlig aldri tenkt på sodastream som hovedkilde til co2, heller backup, men kan jo absolutt være verd å sjekke nærmere. Vet ikke om utvalg av regulatorer begrenser seg mer for sodastream? Skal etter hvert anskaffe meg en 4-veis regulator