Tråden for dumme spørsmål.

Jeg renset blefa fatet mitt i dag og la merke til noe rart på undersiden. Det ser ut som om noen har prøvd å skjære til med hullsag eln, men har gitt opp. Ser ut som en halv O bokstav. Jeg håper ikke dette får noen betydning over tid, hullet går heldigvis ikke gjennom fatet, men jeg kjøpte dette fatet helt nytt så det burde jo ikke vært noe der
 
Ser sånn her ut. Jeg nevnte tidligere at det så ut som hullsag, men da skulle det jo vært et ekstra hull til borret som går ned før hullsaga treffer. Kan det være et form for stempel?
 

Vedlegg

  • C0BEB63A-9F53-451B-8D47-021BEF41B442.jpeg
    C0BEB63A-9F53-451B-8D47-021BEF41B442.jpeg
    157,8 KB · Sett: 52
Er det noen her inne som har brygga abbey fra mangrove jack før? Den med 8% alk. Hva synes dere om den? Jeg har en 30l batch med den nå, jeg har aldri smakt den før, kun golden lager fra MG og den synes både jeg og han andre kameraten min som drakk sammen med meg smakte en antydning av plast. Mulig det kan være pga jeg var dum og gikk ut for å hente noe og kom inn til at vørteren var kokt over og mistet en del pga dette. Håper ikke de andre setta fra MG leverer den plast smaken
 
Eg har ordna meg eit pax-skap frå Ikea der det er plass til ein ferminator/kjøleskap til gjæring/fat. Lurer på om eg burde skjære ut plata bak for å passe på at det blir i alle fall kan slippe ut litt luft der inni?
 

Vedlegg

  • Screenshot 2020-11-25 at 08.54.41.png
    Screenshot 2020-11-25 at 08.54.41.png
    328,1 KB · Sett: 43
Eg har ordna meg eit pax-skap frå Ikea der det er plass til ein ferminator/kjøleskap til gjæring/fat. Lurer på om eg burde skjære ut plata bak for å passe på at det blir i alle fall kan slippe ut litt luft der inni?

Tror det er best å ikke sette denne inne i ett skap. Varme/Kjøle elementet må jo ha en delta temp....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takk for svar. Aner meg at det kan gå dårlig ja. Den skal jo helst operere i romtemp, men der inne kan det bli greit varmt. Men eit vanleg kjøleskap vil vel fungere fint så lenge eg åpnar bak?
 
Takk for svar. Aner meg at det kan gå dårlig ja. Den skal jo helst operere i romtemp, men der inne kan det bli greit varmt. Men eit vanleg kjøleskap vil vel fungere fint så lenge eg åpnar bak?

Åpen bak - ok - så lenge luften kan sirkulere går det greit. Akkurat som ved en innebygget kjøleskap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For innbygd kjøleskap har eg også fått instrukser om luft inn foran også. Eg skal sjå kva eg får til. Men sjølv med god sirkulasjon så er ikkje ferminator å anbefale?
 
Er det noen her inne som har brygga abbey fra mangrove jack før? Den med 8% alk. Hva synes dere om den? Jeg har en 30l batch med den nå, jeg har aldri smakt den før, kun golden lager fra MG og den synes både jeg og han andre kameraten min som drakk sammen med meg smakte en antydning av plast. Mulig det kan være pga jeg var dum og gikk ut for å hente noe og kom inn til at vørteren var kokt over og mistet en del pga dette. Håper ikke de andre setta fra MG leverer den plast smaken
Ekstrakt? Det lille jeg har smakt av ekstrakt-øl har hatt en litt merkelig bismak av plast. ”Extract Twang” kalles det visst. Aner ikke hva det kommer av.
 
Hvor lenge står vørt seg i kjøleskapet? Tok vare på de siste slantene i kjelen etter brygging på fredag. Har stått i kjøleskap siden. Planen var å dekantere av får å få bort trub, men glemte hele greia.

kaste eller fortsatt brukbart til starter eller karbonering? (Etter å ha kokt selvsagt)
 
Hvor lenge står vørt seg i kjøleskapet? Tok vare på de siste slantene i kjelen etter brygging på fredag. Har stått i kjøleskap siden. Planen var å dekantere av får å få bort trub, men glemte hele greia.

kaste eller fortsatt brukbart til starter eller karbonering? (Etter å ha kokt selvsagt)

Hvis det har stått i et desinfisert og tett kar, bør det ha holdt seg helt fint. Jeg er litt usikker på om jeg ville brukt det til karbonering hvis det har stått på bunnfallet, med humlerester. Det kan hende du plukker opp litt mye fenoler på den måten. Men til startervørter skulle det være topp.
 
Hvis det har stått i et desinfisert og tett kar, bør det ha holdt seg helt fint. Jeg er litt usikker på om jeg ville brukt det til karbonering hvis det har stått på bunnfallet, med humlerester. Det kan hende du plukker opp litt mye fenoler på den måten. Men til startervørter skulle det være topp.

Takk for svar, tømte det over på 1,5 liters flasker. Skulle jo bare stå over natta før det skulle i frysen så stressa ikke med desinfisering. Etterpåklokskap...

Går i sluket.
 
Takk for svar, tømte det over på 1,5 liters flasker. Skulle jo bare stå over natta før det skulle i frysen så stressa ikke med desinfisering. Etterpåklokskap...

Går i sluket.

Better safe than sorry, så det er sikkert lurt. Skumle ting skjer ganske fort hvis alt ikke er helt reint og desinfisert. Men er det reint og desinfisert, kan vørter på flaske i kjøleskap holde seg nærmest i det uendelige til starterbruk. Jeg har til og med brygga øl på flasker med mørk vørter som har akkumulert seg over noen måneder. Ganske godt, også.
 
Tror det er best å ikke sette denne inne i ett skap. Varme/Kjøle elementet må jo ha en delta temp....

Sent from my iPhone using Tapatalk
Delta temp er jo mellom ønsket temp og faktisk temp. Det er ikke noe problem.

Men kjøleløsingen produserer paradoksalt nok varme, og den må jo kunne unnslippe, så sånn sett bør nok ikke dette plasseres inne i et tett skap.
 
Eg spurde Ferminator-produsenten direkte. Dei sa at så lenge det er luftsirkulasjon inni skapet, så skal det ikkje vere noko problem. Ferminator avgir ikkje så mykje varme i fylgje dei. Eg er smått skeptisk. Men så lenge det ikkje går over 25 C inni der, kan det jo gå.
 
Jeg holder på å innrede nytt bryggerom. Der har jeg kjøpt en stor vask med rom for oppbevaring under. Jeg tenkte kjøpe inn noen plastkasser med lokk hvor jeg kan pakke ned vaskemidler og midler til desinfisering.

Noen kjemiker er jeg ikke, men jeg har fått med meg at enkelte ting ikke skal blandes (som f.eks. pipeline og star san). Jeg kan kanskje da oppbevare dette i to forskjellige kasser, for sikkerhets skyld? Nå er disse væskene, og pulverne, i lukkede beholdere i seg selv, men det hender jo man kan være uheldig å grise litt. Er det noe annet som ikke bør lagres sammen? Eller kan alt i grunn smelles sammen i en plastkasse uten fare for liv og helse? :D

De remediene jeg har som jeg tenkte å pakke ned i en kasse, eller to:

PBW og Craft clean
Star san
Pipeline
Liquid line cleaner
Bar keepers friend
 
Jeg byttet inn to Sodastreamflasker på Europris i går og betalte 70 kroner. Kan det være riktig, 35 kroner for påfyll av en flaske? Hvis det er riktig er det billigere enn å fylle 4 kg-flaska jeg har, men har en mistanke om at hun bak kassa gjorde en feil.

PSX_20201126_144906.jpg
 
Noen som har har erfaring med Robobrew brewzilla 65L og kan si noe om hvor små batcher man kan brygge på den uten å miste mye effektivitet? Går det f.eks greit å brygge 20-25L batcher på denne f.eks?
 
Tilbake
Topp