Tråden for dumme spørsmål.

Tja - kanskje: Should you put olive oil in your homebrew?

Det ser ut, om jeg ikke misforstår, som om det har virkning på ølet i form av økt esterproduksjon og lengre gjæringstider. Spørsmålet er om det er stor nok økning til at det egentlig spiller noen rolle.

Det er vanskelig å dosere riktig - men jeg veit ikke hvor ille det er å overdosere.
Det er riktig at det visstnok påvirker esterproduksjon. Det er også derfor jeg vurderer det i en starter, ikke i selve brygget. Så kan man jo diskutere om man klarer å unngå overdosering i starteren og at noe olje blir med over i brygget ved pitching av dekantert startergjær...
 
Det er riktig at det visstnok påvirker esterproduksjon. Det er også derfor jeg vurderer det i en starter, ikke i selve brygget. Så kan man jo diskutere om man klarer å unngå overdosering i starteren og at noe olje blir med over i brygget ved pitching av dekantert startergjær...

Et spørsmål er om det er noe poeng i å bruke det i en starter. Effekten av oksygenet vi kontinuerlig blander inn, er jo ikke bare at gjæren kan bruke det til å syntetisere steroler, men også at den kan respirere, og på den måten utnytte energien i sukkeret veldig mye mer effektivt enn om den bare fermenterer. Og jeg antar at det er det siste som gjør at vi får mer gjær ut av en starter på rører enn av en som står stille.
 
Et spørsmål er om det er noe poeng i å bruke det i en starter. Effekten av oksygenet vi kontinuerlig blander inn, er jo ikke bare at gjæren kan bruke det til å syntetisere steroler, men også at den kan respirere, og på den måten utnytte energien i sukkeret veldig mye mer effektivt enn om den bare fermenterer. Og jeg antar at det er det siste som gjør at vi får mer gjær ut av en starter på rører enn av en som står stille.
Det er jo den siste antakelsen der som er grunnen til spørsmålet. Er den korrekt? Trenger man en rører i det hele tatt på starteren dersom man bruker olivenolje?
 
Noen som vet om det er noe forskjell på Dupont's Bons Væux 0,75 og 1,5 flasker som polet selger?
Literprisen på den største er en del høyere på den største flaska, og det er jo litt merkelig.
Beskrivelsen er så og si lik, den eneste forskjellen er at det står at den største er sekundærfermentert på flaske, mulig det er det som er forskjellen.

Tror også at den største har den originale gule etiketten, men det er ikke noe bilde av den på polets nettside.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029501

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029505
 
Så lenge fatet ikke lekker vil du ha akkurat samme mengde CO2 i fatet. (-Hvis det ikke er tilkoblet CO2-tank, altså. I så fall kan du få overkarbonering.)
Takker. Det åpenbare svaret eller spørsmålet er vel "Hvis karboneringen forsvinner, hvor forsvinner den da siden fatet er tett?"
Skal teste i kveld. Uten å ha tilkoblet Co2.
 
Noen som vet om det er noe forskjell på Dupont's Bons Væux 0,75 og 1,5 flasker som polet selger?
Literprisen på den største er en del høyere på den største flaska, og det er jo litt merkelig.
Beskrivelsen er så og si lik, den eneste forskjellen er at det står at den største er sekundærfermentert på flaske, mulig det er det som er forskjellen.

Tror også at den største har den originale gule etiketten, men det er ikke noe bilde av den på polets nettside.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029501

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029505

Snodig, tror det er samme
begge er vel sekundærfermentert på flaske
Dupont Bons Voeux magnum
 
Noen som vet om det er noe forskjell på Dupont's Bons Væux 0,75 og 1,5 flasker som polet selger?
Literprisen på den største er en del høyere på den største flaska, og det er jo litt merkelig.
Beskrivelsen er så og si lik, den eneste forskjellen er at det står at den største er sekundærfermentert på flaske, mulig det er det som er forskjellen.

Tror også at den største har den originale gule etiketten, men det er ikke noe bilde av den på polets nettside.

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029501

https://www.vinmonopolet.no/Land/Belgia/Dupont-Bons-Væux/p/3029505
Å ha større flasker gjør det sikkert mer kostbart i flere ledd.
 
Jeg har en 30l batch med mangrove jack abbey som overflower en god del. Er det bare de to første dagene dette er på sitt verste? Eller må jeg belage meg på å vaske gulvet hver dag helt til gjæringen er ferdig?
 
Jeg har en 30l batch med mangrove jack abbey som overflower en god del. Er det bare de to første dagene dette er på sitt verste? Eller må jeg belage meg på å vaske gulvet hver dag helt til gjæringen er ferdig?
Det roer seg vanligvis betraktelig etter 2-4 dager, eksplosiv gjæring i starten betyr vel vanligvis også at gjæringen blir raskt ferdig (men bør uansett stå ~2 uker for å flokkulere og rydde opp).
 
Til de av dere som er drevne tilt’ere: vanlig at sg øker til å begynne med? Er det krausen som gjør det?
 

Vedlegg

  • F7B220C9-BD3E-48B4-8FC3-E8A7DBAC13B6.jpeg
    F7B220C9-BD3E-48B4-8FC3-E8A7DBAC13B6.jpeg
    68 KB · Sett: 15
Det er jo den siste antakelsen der som er grunnen til spørsmålet. Er den korrekt? Trenger man en rører i det hele tatt på starteren dersom man bruker olivenolje?

Jeg vil si ja.

Går vi ut fra at ei gjærcelle kan bli til åtte celler uten at det tilføres oksygen dersom den i utgangspunktet har fulle lagre av steroler, er ikke muligheten til å syntetisere mer steroler forklaringa på forskjellen mellom det du får om du hiver 100 milliarder celler oppi 3 liter og lar den stå i ro, og det du får om du setter denne på en rører. Du får 503 milliarder på røreren, mens du får 251 milliarder om du lar den stå i ro. Sterollageret skulle jo rekke til 800 milliarder, så her er det næringstilgangen som er den begrensende faktoren - og siden tilgangen på oksygen gjør det mulig for gjæren å delvis respirere, får den mye mer energi ut av det sukkeret som finnes når den står på en rører.

En kunne si at den i praksis får mye mer næring når den står på en rører.
 
Tilbake
Topp