Tråden for dumme spørsmål.

Fast spenning 5V, 1 kHz PWM kontroller (digitalt potmeter). Som det står kan dette genereres direkte av f.eks. BrewPi Spark 3, alternativt trenger du en 5V strømkilde og en PWM kontroller som kan stilles til 1 kHz. Noe sånt som denne:

Alternativt er det vel vanlig å bare regulere slike pumper med strupeventil på utløp.
aah, så den kutter opp 5V i pulser mellom 0,1 og 1khz tilsvarende 0 - 100%? da forstår jeg (kanskje).

hadde i utgangspunktet tenkt noe DYI-greier og ikke Brewpi -"det ene eller det andre". (liker å fikle med sånne ting, det er da man lærer)

vil en 24V pumpe (uten denne 5V inputen) kunne reguleres som på samme måte, bare med 24V PWM?
 
aah, så den kutter opp 5V i pulser mellom 0,1 og 1khz tilsvarende 0 - 100%? da forstår jeg (kanskje).

vil en 24V pumpe (uten denne 5V inputen) kunne reguleres som på samme måte, bare med 24V PWM?
Nei, frekvensen er også fast - det er forholdet mellom "på" og "av" som endres. Ved f.eks. 60 % er ut signalet "av" (0 V) 40 % av hver periode, og "på" (5 V) 60 %.

Et raskt google søk tilsier at PWM på tilførselsstrøm kan gi ulyder/støy, jeg ville heller brukt en ventil da.
 
Nei, frekvensen er også fast - det er forholdet mellom "på" og "av" som endres. Ved f.eks. 60 % er ut signalet "av" (0 V) 40 % av hver periode, og "på" (5 V) 60 %.

Et raskt google søk tilsier at PWM på tilførselsstrøm kan gi ulyder/støy, jeg ville heller brukt en ventil da.
Takk for oppklaring, da vet jeg hva jeg evt trenger for noe slikt.
 
Planen er å brygge i morra og skal kalibrere ph meteret, men i videoen til kegland bruker han bare den ene posen. Det er jo 3 punkts kalibrering på meteret.

Blir det best å bruke alle 3 eller 2? I såfall hvilke 2 og har det noe å si hvilken rekkefølge jeg gjør det i?
 
Planen er å brygge i morra og skal kalibrere ph meteret, men i videoen til kegland bruker han bare den ene posen. Det er jo 3 punkts kalibrering på meteret.

Blir det best å bruke alle 3 eller 2? I såfall hvilke 2 og har det noe å si hvilken rekkefølge jeg gjør det i?
Hvilket meter? Er det trepunkt med slope, eller er det tre forskjellige punkter som er uavhengige av hverandre? Hvis det er med slope så kan du kalibrere mot de to bufferne som er nærmest området det skal brukes i. En i hver ende av området. F.eks 4 og 7. Er det uten slope så bruker du den ene bufferen som er nærmest.
 
Hvilket meter? Er det trepunkt med slope, eller er det tre forskjellige punkter som er uavhengige av hverandre? Hvis det er med slope så kan du kalibrere mot de to bufferne som er nærmest området det skal brukes i. En i hver ende av området. F.eks 4 og 7. Er det uten slope så bruker du den ene bufferen som er nærmest.

Dette er vel 3 uavhengig hverandre? Fant også en litt mer informativ bruksanvisning på nettsiden til kegland.

Screenshot_20210110_134107_com.google.android.apps.docs.jpg

Finner ingenting ang. slope og heller ikke hvilken ende jeg skal starte i, altså 4 eller 10.
 

Dette er vel 3 uavhengig hverandre? Fant også en litt mer informativ bruksanvisning på nettsiden til kegland.

Vis vedlegget 49070

Finner ingenting ang. slope og heller ikke hvilken ende jeg skal starte i, altså 4 eller 10.
Det meteret kalkulerer slopen for deg når du kalibrerer i to eller tre buffere, så bruk to eller tre av de. Om det er viktig hvilken rekkefølge aner jeg ikke.

 
Det meteret kalkulerer slopen for deg når du kalibrerer i to eller tre buffere, så bruk to eller tre av de. Om det er viktig hvilken rekkefølge aner jeg ikke.

Planen er å brygge i morra og skal kalibrere ph meteret, men i videoen til kegland bruker han bare den ene posen. Det er jo 3 punkts kalibrering på meteret.

Blir det best å bruke alle 3 eller 2? I såfall hvilke 2 og har det noe å si hvilken rekkefølge jeg gjør det i?
Utfra denne videoen legger man inn kalibreringen på hvert punkt separat, så rekkefølgen spiller ingen rolle. De viser vel bare et punkt som eksempel, gjenta for flere punkt. Om du bare skal måle vørter skal det vel holde med pH 4 og 6.86, dersom slope er en rett strek mellom punktene ser jeg ikke hvordan kalibreringen på pH 9.18 skal innvirke på målinger rundt pH 5.1 - 5.8.
 
Utfra denne videoen legger man inn kalibreringen på hvert punkt separat, så rekkefølgen spiller ingen rolle. De viser vel bare et punkt som eksempel, gjenta for flere punkt. Om du bare skal måle vørter skal det vel holde med pH 4 og 6.86, dersom slope er en rett strek mellom punktene ser jeg ikke hvordan kalibreringen på pH 9.18 skal innvirke på målinger rundt pH 5.1 - 5.8.
Skjønner ikke det jeg heller. Men i bildet som ble limt inn lengre opp sier Kegland at man får høyere nøyaktighet hvis man bruker den på 9.18 og.. Kan forstå det hvis man måler utenfor vørterområdet men.

Mitt pH-meter som er spesifikt for hydroponi har bare to punkt, som er i hver sin ende av der hvor man dyrker iallefall.
 
Skjønner ikke det jeg heller. Men i bildet som ble limt inn lengre opp sier Kegland at man får høyere nøyaktighet hvis man bruker den på 9.18 og.. Kan forstå det hvis man måler utenfor vørterområdet men.

Mitt pH-meter som er spesifikt for hydroponi har bare to punkt, som er i hver sin ende av der hvor man dyrker iallefall.
På den engelske siden nevner de også måling av alkaliske rengjøringsmidler som eksempel, så jeg tror de bare mener nøyaktig over et større område.

For øvrig lurer jeg på om ikke behovet for kalibrering blir overdrevet litt, muligens for å selge mer kalibreringsvæske? Jeg har i hvert fall kommet frem til et mer avslappet utgangspunkt: så lenge målingen ikke avviker signifikant fra det Brewfather beregner så dropper jeg å sjekke kalibrering. På gårsdagens brygg var beregnet pH 5.26 og jeg målte 5.27, da var det 1 mnd og 3 brygg siden siste et-punkts kalibrering.
 
Det meteret kalkulerer slopen for deg når du kalibrerer i to eller tre buffere, så bruk to eller tre av de. Om det er viktig hvilken rekkefølge aner jeg ikke.

Utfra denne videoen legger man inn kalibreringen på hvert punkt separat, så rekkefølgen spiller ingen rolle. De viser vel bare et punkt som eksempel, gjenta for flere punkt. Om du bare skal måle vørter skal det vel holde med pH 4 og 6.86, dersom slope er en rett strek mellom punktene ser jeg ikke hvordan kalibreringen på pH 9.18 skal innvirke på målinger rundt pH 5.1 - 5.8.
Jeg finner ikke kilden igjen, har jo googla meg sår i fingra, men mener å ha lest at det gir best resultat å starte med høy ph løsning og bevege seg nedover, men er kanskje ikke veldig nøye siden jeg ikke finner flere kilder på det.

Takk i alle fall, da tar jeg bare på 2 punkter og starter med 6,86 :)
 
Jeg finner ikke kilden igjen, har jo googla meg sår i fingra, men mener å ha lest at det gir best resultat å starte med høy ph løsning og bevege seg nedover, men er kanskje ikke veldig nøye siden jeg ikke finner flere kilder på det.

Takk i alle fall, da tar jeg bare på 2 punkter og starter med 6,86 :)
Det er i hvert fall logisk at det vil være mindre kritisk om du får med 1 dråpe av pH 6.86 løsningen til pH 4 løsningen enn motsatt.
 
Tappet en IPA med S-04 27. desember, og har stått på flaske for karbonering siden den tid. Stått i kjøleskap med STC på 23 grader. Nå etter 2 uker, ganske flatt. Er det noe med gjæren som gjør at denne er "tregere" på sekundærgjæring på flaske? US-05 er ferdig karbonert etter 5-6 dager :oops:
 
Nå som jeg har satt mitt første brygg begynner jeg allerede leke litt med hvordan jeg kan utvide litt.

Etter hva jeg har lest er det kontroll av temperatur som er mest avgjørende og et fint sted å starte.

Har 2 idéer, ene er selvsagt kjøleskap med varmebånd og den birdbryteren, dog venter til jeg finner noe lite OG rimelig på finn, har ikke dårlig tid.

Sist brygg hadde jeg i kjellerstue med en ovn ikke så langt unna stilt inn med mill for å holde jevn varme, det ble selvsagt varmere da brygget varmer seg selv under gjæring og man får ikke helt kontrollen.

Har en kjellerbod som er relativt kjølig, rundt 17-19 grader, eventuelt et lite bad ved samme bod hvor jeg kan skru av varmekabel og bruke ovn med bird saken for å kontrollere temp. Så står mellom ovn på lite bad eller varmebånd i boden som er stort rom, kanskje vanskelig å holde den varm når den ikke har en boks rundt seg som isolerer?

Ser også at en akvariumvarmer er en relativt rimelig inngang...
 
Sist redigert:
Nå som jeg har satt mitt første brygg begynner jeg allerede leke litt med hvordan jeg kan utvide litt.

Etter hva jeg har lest er det kontroll av temperatur som er mest avgjørende og et fint sted å starte.

Har 2 idéer, ene er selvsagt kjøleskap med varmebånd og den birdbryteren, dog venter til jeg finner noe lite OG rimelig på finn, har ikke dårlig tid.

Sist brygg hadde jeg i kjellerstue med en ovn ikke så langt unna stilt inn med mill for å holde jevn varme, det ble selvsagt varmere da brygget varmer seg selv under gjæring og man får ikke helt kontrollen.

Har en kjellerbod som er relativt kjølig, rundt 17-19 grader, eventuelt et lite bad ved samme bod hvor jeg kan skru av varmekabel og bruke ovn med bird saken for å kontrollere temp. Så står mellom ovn på lite bad eller varmebånd i boden som er stort rom, kanskje vanskelig å holde den varm når den ikke har en boks rundt seg som isolerer?

Ser også at en akvariumvarmer er en relativt rimelig inngang...
Et rom som er kaldere enn gjæringstemp, et varmebelte og en inkbird er alt du trenger. Den kjellerboden fungerer sikkert til gjæring av ale
 
Nå som jeg har satt mitt første brygg begynner jeg allerede leke litt med hvordan jeg kan utvide litt.

Etter hva jeg har lest er det kontroll av temperatur som er mest avgjørende og et fint sted å starte.

Har 2 idéer, ene er selvsagt kjøleskap med varmebånd og den birdbryteren, dog venter til jeg finner noe lite OG rimelig på finn, har ikke dårlig tid.

Sist brygg hadde jeg i kjellerstue med en ovn ikke så langt unna stilt inn med mill for å holde jevn varme, det ble selvsagt varmere da brygget varmer seg selv under gjæring og man får ikke helt kontrollen.

Har en kjellerbod som er relativt kjølig, rundt 17-19 grader, eventuelt et lite bad ved samme bod hvor jeg kan skru av varmekabel og bruke ovn med bird saken for å kontrollere temp. Så står mellom ovn på lite bad eller varmebånd i boden som er stort rom, kanskje vanskelig å holde den varm når den ikke har en boks rundt seg som isolerer?

Ser også at en akvariumvarmer er en relativt rimelig inngang...
Hvis du har et rom som holder rundt 17 grader er det et utmerket sted for å gjære ales. Det er bare fint å la gjæren starte på den litt kalde siden. Når gjæringen kommer godt i gang, vil den selv heve temperaturen i gjæringskaret med et par grader. Når stormgjæringen er over etter noen dager, er også den kritiske fasen for riktig gjæringstemperatur over. Da er ikke nøyaktig gjæringstemperatur like viktig lengre, men du må passe på at den da ikke blir for kald. Det kan hemme gjæren og gi deg dårligere utgjæring enn planlagt. De som har full kontroll på temperaturen vil ofte starte på den kalde siden og sakte men sikkert skru opp temperaturen. Så dersom kjellerboden er 17 grader er dette egentlig perfekt. Når stormgjæringen er over kan du justere temp med en vanlig ovn med termostat, eller bare flytte karet til ett litt varmere sted på f.eks 20 grader … Jeg ville vært forsiktig med å ha gjæringskaret rett på varmekabler selv om du styrer de da det er stor treghet i dette systemet.
 
Nå som jeg har satt mitt første brygg begynner jeg allerede leke litt med hvordan jeg kan utvide litt.

Etter hva jeg har lest er det kontroll av temperatur som er mest avgjørende og et fint sted å starte.

Har 2 idéer, ene er selvsagt kjøleskap med varmebånd og den birdbryteren, dog venter til jeg finner noe lite OG rimelig på finn, har ikke dårlig tid.

Sist brygg hadde jeg i kjellerstue med en ovn ikke så langt unna stilt inn med mill for å holde jevn varme, det ble selvsagt varmere da brygget varmer seg selv under gjæring og man får ikke helt kontrollen.

Har en kjellerbod som er relativt kjølig, rundt 17-19 grader, eventuelt et lite bad ved samme bod hvor jeg kan skru av varmekabel og bruke ovn med bird saken for å kontrollere temp. Så står mellom ovn på lite bad eller varmebånd i boden som er stort rom, kanskje vanskelig å holde den varm når den ikke har en boks rundt seg som isolerer?

Ser også at en akvariumvarmer er en relativt rimelig inngang...
Varmebelte er pes i min mening, har et varmerør i bunnen av kjøleskapet og en vifte + inkbird. Fungerer gull og du har helt rett i at neste viktige steg mot godt øl er temp kontroll :)
 
Tilbake
Topp