Tråden for dumme spørsmål.

Det må være lov å være grumpy og irritere seg over ting uten betydning :p.

Men jeg mente det helt seriøst. Hva som er poenget med navn som ikke har noen betydning? Å tjene ekstra hipster-poenger? Jeg har aldri kjøpt noe fra Imperial - delvis pga dette.

Å så absolutt! Jeg irriterer meg stadig over banale og enkle ting som lett går inn under kategorien "i-landsproblemer", men akkurat her kjente jeg at tempereaturen ikke steg nevneverdig :p Jeg har riktignok selv stusset over navnene imperial bruker, men om Vestbrygg skulle finne på å ta inn noe en gang, så er jeg spent på å teste det ut :)
 
For all del - jeg boikotter ikke Imperial - jeg har egentlig lyst til å prøve gjæren deres.
Hver gang jeg handler hos Strømmen, tenker jeg, at neste gang må jeg bruke tid på å sjekke hva slags gjær Imperial egentlig produserer. Og hver gang blir det neste gang.
 
Hjelper ikke med suveren gjær når man ikke aner hva de selger.
Har ikke kjøpt noe pga dette.
Det hjelper ikke hvor mye du skryter av den Finn :)
 
Googler når det er nødvendig, ellers ikke.
Har annet å finne på.
F eks lage øl :cool:
Greit nok, men hvis et navn som Wlp067 Coastal Haze forteller det det du trenger å vite er du en klokere mann enn meg.

Edit: Og hvis du ser på beskrivelsen på nettsidene til strømmen hjemmebrygg står det hvilke varianter hos whitelabs og wyeast imperialgjæra tilsvarer, som her fra Flagship:
White Labs Equivalent: California Ale – WLP001
Wyeast Equivalent: American – WY1056
For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut fra at det er en alegjær fra California, så jeg måtte uansett lest beskrivelsen og gjerne noen erfaringer på forum og andre steder (ok, ikke for wlp001, for det har jeg gjort før, men jeg måtte lese det en gang), men om det hjelper å vite hva det tilsvarer står det altså der.
 
Sist redigert:
Dere som har en del erfaring med w-34/70: Hvor høyt vil dere anbefale å la denne gå og fortsatt få et godt resultat?
 
Dere som har en del erfaring med w-34/70: Hvor høyt vil dere anbefale å la denne gå og fortsatt få et godt resultat?


Personlig har jeg brukt den opp til 16-17 grader uten noen usmaker som jeg merker og i linken jeg kopierte inn mener tydeligvis fermentis at den er nøytral på høyere temperaturer.
 
For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut
Særs enkle ting som pitchratio, ester/fenol- profil ved x temperatur, smaksbilde.. bør jaggu være åpenbart at bryggere ønsker seg i 2021.

Jeg har nå 200 liter pils med Lallemand Diamond som er "high flocculent" som ikke klarner. Alle andre øl klarner. Til og med Kveika IPA på 40C er klarere etter 6 uker enn det nå Diamond er. Hva skjer med den gjæra og mitt brewhouse = no idea. For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut. :(
 
Dere som har en del erfaring med w-34/70: Hvor høyt vil dere anbefale å la denne gå og fortsatt få et godt resultat?
Ville ikke dratt den over 20 grader. Har opplevd den varmere på hete sommerdager, og da er den ikke like god lenger. Jeg bruker den gjerne mellom 16 og 18 grader.
 
Kjøpte faktisk whirlfloc tabletter i dag. Knuser to stk i kverna og tilsetter ved 5 min kok i morgen på Julebokk klonen. Det er totalt uaktuelt at det ølet blir noe annet enn klart...
 
Særs enkle ting som pitchratio, ester/fenol- profil ved x temperatur, smaksbilde.. bør jaggu være åpenbart at bryggere ønsker seg i 2021.

Jeg har nå 200 liter pils med Lallemand Diamond som er "high flocculent" som ikke klarner. Alle andre øl klarner. Til og med Kveika IPA på 40C er klarere etter 6 uker enn det nå Diamond er. Hva skjer med den gjæra og mitt brewhouse = no idea. For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut. :(
Men jeg er jo ikke uenig i det, men det virker som folk her mener at de får den infoen fra alle andre enn imperial. Du får tydeligvis ikke det du trenger av lallemand, og nettsidene til whitelabs er en vits. Sammenlikna med det er sidene til imperial ganske informative. Jeg gir jo f... i hva gjær folk kjøper, men jeg klarer ikke forstå at Imperial er noe dårligere på informasjonsfronten enn konkurrentene.
 
Men jeg er jo ikke uenig i det, men det virker som folk her mener at de får den infoen fra alle andre enn imperial. Du får tydeligvis ikke det du trenger av lallemand, og nettsidene til whitelabs er en vits. Sammenlikna med det er sidene til imperial ganske informative. Jeg gir jo f... i hva gjær folk kjøper, men jeg klarer ikke forstå at Imperial er noe dårligere på informasjonsfronten enn konkurrentene.
Ølet blir nok klart til slutt, men samme brygg i fjor med W34/70 uten klarningsmidler var til sammenligning både klarere og snart klart for konsumering etter seks uker på fat.

Det kunne ha vært mer informasjon fra produsent om smaksbilde ved forskjellige temperaturer og forskjellige pitchratioer.
 
Var kanske litt for bastant ang dette jeg da.
Generellt, bruker tørrgær hvis jeg tror det er ok alternativ.
Dette gjør at det går ikke så mye fersk, men til hveteøl kommer jeg ikke klar.
Så, hvis jeg skal bruke Imperial, er Stefon sammenlignbar med en av Wlp sine?
 
Særs enkle ting som pitchratio, ester/fenol- profil ved x temperatur, smaksbilde.. bør jaggu være åpenbart at bryggere ønsker seg i 2021.

Jeg har nå 200 liter pils med Lallemand Diamond som er "high flocculent" som ikke klarner. Alle andre øl klarner. Til og med Kveika IPA på 40C er klarere etter 6 uker enn det nå Diamond er. Hva skjer med den gjæra og mitt brewhouse = no idea. For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut. :(
Jeg flaska en halv batch pils gjæret med Diamond i går (resten skal drikkes fra fat). Så jeg kan ihvertfall skrive noe mer ang. hvordan den klarner når jeg smaker på de første flaskene.
Men hvis ølet er tåkete etter 6 uker med kladtlagring, får du vel en annen type haze enn gjær i suspensjon.
 
Er det virkelig så vanskelig å Google? :D Jeg forstår det ikke.
Hele denne diskusjonen oppstå bare fordi jeg er en gammel grumpy mann - og måtte kommentere navna til Imperial:p.

Det er selvfølgig ikke noe problem å google - samtidig er det vel forståelig at man ønsker seg at produsentene oppgir meningsfulle navn til produktene sine. Dette mener jeg generelt - det er ikke bare Imperial som gjør sånt.

Jeg husker godt at mange reagerte på dette når Brulosophy startet å bruke Mecca Grade malt og Imperial. Og til slutt starta de å oversette navna til produktene de brukte. Fordi ingen skjønte hva slags øl de brygga når de brukte Vandora, Pentora og en dasj av Mentolicus og gjæra det med Imperial Tarzan.
 
Var kanske litt for bastant ang dette jeg da.
Generellt, bruker tørrgær hvis jeg tror det er ok alternativ.
Dette gjør at det går ikke så mye fersk, men til hveteøl kommer jeg ikke klar.
Så, hvis jeg skal bruke Imperial, er Stefon sammenlignbar med en av Wlp sine?
Stefon skal være tilsvarende wlp300.
 
Det er selvfølgig ikke noe problem å google - samtidig er det vel forståelig at man ønsker seg at produsentene oppgir meningsfulle navn til produktene sine. Dette mener jeg generelt - det er ikke bare Imperial som gjør sånt.
Jeg er enig i det, men jeg tror egentlig kilden er det eneste som ville gjort meg stort klokere, og det veit jeg ikke om de har lov til å bruke i alle tilfeller, og selv der vil det jo skje en utvikling over tid. Vi snakker jo ofte om fullers-gjæra (A09 Pub fra imperial, husker ikke hva fra whitelabs og wyeast) eller westmalle (B48 Triple double fra imperial, 530 fra whitelabs), og siden vi kjenner ølet fra bryggeriene hjelper det oss å vite noe om hva vi kan forvente, men jeg tror egentlig det @Steinar Huneide etterlyser er det beste, god, grundig informasjon om gjæra. Det synes jeg fortsatt jeg må lese på forum og blogger, uavhengig av produsent. Jeg gjorde det før, da jeg brukte gjær fra whitelabs, og jeg gjør det nå som jeg bruker gjær fra Imperial.

Dette er hva imperial skriver om Triple Double:
Temp: 65–77F (18–25C) Flocculation: Medium Attenuation: 74–78% Alcohol Tolerance: 12%

Classic high gravity Belgain strain for Trappist-style ales.

The perfect strain for your classic abbey ales. Triple Double produces moderate esters with low to no phenolic characteristics. This strain is tried and true and works perfectly in a production environment. Keep an eye on Triple Double, it likes to sit on top of the wort throughout fermentation which may result in a slower than normal fermentation. This strain is very alcohol tolerant, so don't be afraid to throw high gravity worts its way.

Dette er hva whitelabs skriver om 530:
This is a traditional Belgian abbey strain perfect for use in dubbels, tripels and Belgian strong ales due to its very high alcohol tolerance of up to 15% ABV. Produces cherry, plum and pear esters. Medium flocculation results in clear, drinkable beer.


WLP530 Abbey Ale Yeast is POF+, this strain will contribute phenolic characteristics to finished products.

Attenuation:
75.00-80.00
Flocculation:
Medium to High
Alcohol Tolerance:
High (10 - 15%)
Optimum Fermentation Temperature:
66.00-72.00

Det er jo rom for utfyllende info begge steder, tenker jeg.
 
På hvilken måte er Imperial gjæren suveren? Det lurer jeg på.
Den er i så innmari god form. Jeg pitcher én pakke uten starter og får glimrende resultater (to hvis det er veldig høy OG). Med whitelabs måtte jeg alltid sette en starter for å få gjæringa i gang uten uendelig lang lag time og dårlig utgjæring. Hvis du likevel skal sette en starter kan jeg ikke se at det er noe poeng å bruke Imperial, men der @Vladimir er gammel og grumpy er jeg gammel og lat. :p
 
Tilbake
Topp