Tråden for dumme spørsmål.

Særs enkle ting som pitchratio, ester/fenol- profil ved x temperatur, smaksbilde.. bør jaggu være åpenbart at bryggere ønsker seg i 2021.

Jeg har nå 200 liter pils med Lallemand Diamond som er "high flocculent" som ikke klarner. Alle andre øl klarner. Til og med Kveika IPA på 40C er klarere etter 6 uker enn det nå Diamond er. Hva skjer med den gjæra og mitt brewhouse = no idea. For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut. :(
Men jeg er jo ikke uenig i det, men det virker som folk her mener at de får den infoen fra alle andre enn imperial. Du får tydeligvis ikke det du trenger av lallemand, og nettsidene til whitelabs er en vits. Sammenlikna med det er sidene til imperial ganske informative. Jeg gir jo f... i hva gjær folk kjøper, men jeg klarer ikke forstå at Imperial er noe dårligere på informasjonsfronten enn konkurrentene.
 
Men jeg er jo ikke uenig i det, men det virker som folk her mener at de får den infoen fra alle andre enn imperial. Du får tydeligvis ikke det du trenger av lallemand, og nettsidene til whitelabs er en vits. Sammenlikna med det er sidene til imperial ganske informative. Jeg gir jo f... i hva gjær folk kjøper, men jeg klarer ikke forstå at Imperial er noe dårligere på informasjonsfronten enn konkurrentene.
Ølet blir nok klart til slutt, men samme brygg i fjor med W34/70 uten klarningsmidler var til sammenligning både klarere og snart klart for konsumering etter seks uker på fat.

Det kunne ha vært mer informasjon fra produsent om smaksbilde ved forskjellige temperaturer og forskjellige pitchratioer.
 
Var kanske litt for bastant ang dette jeg da.
Generellt, bruker tørrgær hvis jeg tror det er ok alternativ.
Dette gjør at det går ikke så mye fersk, men til hveteøl kommer jeg ikke klar.
Så, hvis jeg skal bruke Imperial, er Stefon sammenlignbar med en av Wlp sine?
 
Særs enkle ting som pitchratio, ester/fenol- profil ved x temperatur, smaksbilde.. bør jaggu være åpenbart at bryggere ønsker seg i 2021.

Jeg har nå 200 liter pils med Lallemand Diamond som er "high flocculent" som ikke klarner. Alle andre øl klarner. Til og med Kveika IPA på 40C er klarere etter 6 uker enn det nå Diamond er. Hva skjer med den gjæra og mitt brewhouse = no idea. For meg er det fortsatt ikke mulig å gjette meg til hva jeg får ut. :(
Jeg flaska en halv batch pils gjæret med Diamond i går (resten skal drikkes fra fat). Så jeg kan ihvertfall skrive noe mer ang. hvordan den klarner når jeg smaker på de første flaskene.
Men hvis ølet er tåkete etter 6 uker med kladtlagring, får du vel en annen type haze enn gjær i suspensjon.
 
Er det virkelig så vanskelig å Google? :D Jeg forstår det ikke.
Hele denne diskusjonen oppstå bare fordi jeg er en gammel grumpy mann - og måtte kommentere navna til Imperial:p.

Det er selvfølgig ikke noe problem å google - samtidig er det vel forståelig at man ønsker seg at produsentene oppgir meningsfulle navn til produktene sine. Dette mener jeg generelt - det er ikke bare Imperial som gjør sånt.

Jeg husker godt at mange reagerte på dette når Brulosophy startet å bruke Mecca Grade malt og Imperial. Og til slutt starta de å oversette navna til produktene de brukte. Fordi ingen skjønte hva slags øl de brygga når de brukte Vandora, Pentora og en dasj av Mentolicus og gjæra det med Imperial Tarzan.
 
Var kanske litt for bastant ang dette jeg da.
Generellt, bruker tørrgær hvis jeg tror det er ok alternativ.
Dette gjør at det går ikke så mye fersk, men til hveteøl kommer jeg ikke klar.
Så, hvis jeg skal bruke Imperial, er Stefon sammenlignbar med en av Wlp sine?
Stefon skal være tilsvarende wlp300.
 
Det er selvfølgig ikke noe problem å google - samtidig er det vel forståelig at man ønsker seg at produsentene oppgir meningsfulle navn til produktene sine. Dette mener jeg generelt - det er ikke bare Imperial som gjør sånt.
Jeg er enig i det, men jeg tror egentlig kilden er det eneste som ville gjort meg stort klokere, og det veit jeg ikke om de har lov til å bruke i alle tilfeller, og selv der vil det jo skje en utvikling over tid. Vi snakker jo ofte om fullers-gjæra (A09 Pub fra imperial, husker ikke hva fra whitelabs og wyeast) eller westmalle (B48 Triple double fra imperial, 530 fra whitelabs), og siden vi kjenner ølet fra bryggeriene hjelper det oss å vite noe om hva vi kan forvente, men jeg tror egentlig det @Steinar Huneide etterlyser er det beste, god, grundig informasjon om gjæra. Det synes jeg fortsatt jeg må lese på forum og blogger, uavhengig av produsent. Jeg gjorde det før, da jeg brukte gjær fra whitelabs, og jeg gjør det nå som jeg bruker gjær fra Imperial.

Dette er hva imperial skriver om Triple Double:
Temp: 65–77F (18–25C) Flocculation: Medium Attenuation: 74–78% Alcohol Tolerance: 12%

Classic high gravity Belgain strain for Trappist-style ales.

The perfect strain for your classic abbey ales. Triple Double produces moderate esters with low to no phenolic characteristics. This strain is tried and true and works perfectly in a production environment. Keep an eye on Triple Double, it likes to sit on top of the wort throughout fermentation which may result in a slower than normal fermentation. This strain is very alcohol tolerant, so don't be afraid to throw high gravity worts its way.

Dette er hva whitelabs skriver om 530:
This is a traditional Belgian abbey strain perfect for use in dubbels, tripels and Belgian strong ales due to its very high alcohol tolerance of up to 15% ABV. Produces cherry, plum and pear esters. Medium flocculation results in clear, drinkable beer.


WLP530 Abbey Ale Yeast is POF+, this strain will contribute phenolic characteristics to finished products.

Attenuation:
75.00-80.00
Flocculation:
Medium to High
Alcohol Tolerance:
High (10 - 15%)
Optimum Fermentation Temperature:
66.00-72.00

Det er jo rom for utfyllende info begge steder, tenker jeg.
 
På hvilken måte er Imperial gjæren suveren? Det lurer jeg på.
Den er i så innmari god form. Jeg pitcher én pakke uten starter og får glimrende resultater (to hvis det er veldig høy OG). Med whitelabs måtte jeg alltid sette en starter for å få gjæringa i gang uten uendelig lang lag time og dårlig utgjæring. Hvis du likevel skal sette en starter kan jeg ikke se at det er noe poeng å bruke Imperial, men der @Vladimir er gammel og grumpy er jeg gammel og lat. :p
 
Den er i så innmari god form. Jeg pitcher én pakke uten starter og får glimrende resultater (to hvis det er veldig høy OG). Med whitelabs måtte jeg alltid sette en starter for å få gjæringa i gang uten uendelig lang lag time og dårlig utgjæring. Hvis du likevel skal sette en starter kan jeg ikke se at det er noe poeng å bruke Imperial, men der @Vladimir er gammel og grumpy er jeg gammel og lat. :p
Har Imperial egne gjærstammer du ikke får andre steder? Eller får du stortsett den samme gjæren, men flere celler slik, at du slipper å sette starter.
Altså med andre ord - noen gjærstammer man får kjøpt fra Imperial dere anbefaler å bruke?

Forresten - jeg er gammal, grumpy OG lat, så jeg bruker tørrgjær når jeg kan:D
 
Har Imperial egne gjærstammer du ikke får andre steder? Eller får du stortsett den samme gjæren, men flere celler slik, at du slipper å sette starter.
Altså med andre ord - noen gjærstammer man får kjøpt fra Imperial dere anbefaler å bruke?

Forresten - jeg er gammal, grumpy OG lat, så jeg bruker tørrgjær når jeg kan:D
Det er vel ikke så mange av gjærprodusentene som har noen hemmelige, patenterte gjærstammer, så det er vel mye av det samme, men L17 tilsvarer wlp860, og den får du bare tak i iblant. Jeg syns den gir godt øl.

Og det virker ikke bare som det er mer i pakka, det virker som den er mye friskere. Den starter opp som om den kom rett fra en nydekantert starter. Jeg veit ikke hvordan de gjør det, men jeg ser på det som ferskgjærvarianten av tørrgjær. :)

Edit: Jeg kan ikke garantere for denne infoen, men sånne tabeller finnes på Internett og kan være nyttige i planleggingsfasen.
url.png
 
Brygget et klone av Brottsjø fra Kinn. Fikk oppskriften av dem, så stoler på at det meste er likt sånn sett. Kjøpte en flaske på polet, for å sammenligne. Min føles tynnere, og en langt mer «skarp» bitterhet, mens den kjøpte følte jeg var langt mer «fyldig», litt som forskjellen på helmelk å skummet melk. Dersom noen skjønnet hva jeg mener, hva er det som utgjør denne fyldigheten?

Jeg brukte BE256, da 3787 hadde 4 ukers leveringtid.

Oppskrift:
Kinn Brottsjø
OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
 
Brygget et klone av Brottsjø fra Kinn. Fikk oppskriften av dem, så stoler på at det meste er likt sånn sett. Kjøpte en flaske på polet, for å sammenligne. Min føles tynnere, og en langt mer «skarp» bitterhet, mens den kjøpte følte jeg var langt mer «fyldig», litt som forskjellen på helmelk å skummet melk. Dersom noen skjønnet hva jeg mener, hva er det som utgjør denne fyldigheten?

Jeg brukte BE256, da 3787 hadde 4 ukers leveringtid.

Oppskrift:
Kinn Brottsjø
OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
En rimelig forklaring har med pH å gjøre. Har du litt høy pH i kok, vil du få en krassere karakter på bitterheta. Det ferdige ølet vil da dessuten også få for høy pH, og bli litt "flatt" i smaken.

Bruker du salter? Jeg aner ikke hva Kinn gjør, men hvis du har et veldig mineralfattig vann (som er normalt i Norge), kan et sånt lyst øl bli tynt.
 
En rimelig forklaring har med pH å gjøre. Har du litt høy pH i kok, vil du få en krassere karakter på bitterheta. Det ferdige ølet vil da dessuten også få for høy pH, og bli litt "flatt" i smaken.

Bruker du salter? Jeg aner ikke hva Kinn gjør, men hvis du har et veldig mineralfattig vann (som er normalt i Norge), kan et sånt lyst øl bli tynt.
Vannjusterte ikke, men mulig jeg nå ser nytten. Ukjent hva dette betyr, men ser slik ut for mitt vann: 745F6CF2-5592-4FC2-B958-833DC14385E8.png
 
Hva kan brukes for å isolere temp. måler mot gjæringskar når jeg benytter Inkbird?
Har ikke isolasjonsplater liggende å slenge, så må kjøpe noe nytt eventuelt...
 
Vannjusterte ikke, men mulig jeg nå ser nytten. Ukjent hva dette betyr, men ser slik ut for mitt vann: Vis vedlegget 49919
Du har et veldig bløtt vann (svært lite kalsium). Det eneste litt bemerkelsesverdige er at det ser ut som om vannet ditt har et lite innslag av salt; du har natrium og klorid i et mengdeforhold som ligner veldig på natriumklorid. Det er ikke noe å bry seg om, det er ikke mengder som det er noen grunn til å ta hensyn til.

Du kan vel i praksis beregne tilsetninger ut fra at det vannet du har som utgangspunkt, er mineralfritt. De små mengdene du har, spiller ingen rolle.
 
Skuresvamp, eller gamle gamle klær. Egentlig hva som helst du har liggende hjemme som isolerer...
Hvis man kan bruke en helt vanlig skuresvamp er jo problemet løst.
Liggeunderlag har jeg ikke. Har ikke hatt behov for å sove i skauen siden jeg gikk i speidern på barneskolen...

1614003298218.png
 
Tilbake
Topp