Tråden for dumme spørsmål.

Det kan en gjøre for å få mer gjærceller men ikke helt til det er ferdiggjæret slik en gjør i en starter.
Ja, jeg har rikignok ikke kommet meg til å prøve det, men jeg har det på blokka etter at jeg hørte det anbefalt av en gjærprodusent i en Marerbrewers podcast. Det var riktignok henvendt til bryggerier, men jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle funke like greit for oss.
 
Det kan en gjøre for å få mer gjærceller men ikke helt til det er ferdiggjæret slik en gjør i en starter.
Neinei, selvfølgelig ikke, jeg mente hvis man ikke har noe som helst synlig aktivitet og den underliggende grunnen er underpitch :)
 
Neinei, selvfølgelig ikke, jeg mente hvis man ikke har noe som helst synlig aktivitet og den underliggende grunnen er underpitch :)
Du kan gjøre det som en del av den planlagte rutinen. Siden du fornyer sterollagrene etter den første celledelinga - som halverer disse lagrene - dobler du i teorien gjærmengden. Og det betyr at du i utgangspunktet ikke trenger å bruke mer enn halvparten av hva du ville brukt om du ikke planla å tilsette en ekstra dose oksygen. Nyttig når en tenker på hvor vanvittig mye gjær du trenger når du skal gjære f.eks. pils på 10 grader.
 
Du kan gjøre det som en del av den planlagte rutinen. Siden du fornyer sterollagrene etter den første celledelinga - som halverer disse lagrene - dobler du i teorien gjærmengden. Og det betyr at du i utgangspunktet ikke trenger å bruke mer enn halvparten av hva du ville brukt om du ikke planla å tilsette en ekstra dose oksygen. Nyttig når en tenker på hvor vanvittig mye gjær du trenger når du skal gjære f.eks. pils på 10 grader.
Ja altså jeg lærte den "harde" veien, brukte 24 gram Brewly 34/70 på 10 grader, skjedde ingenting etter 48 timer, tilsatt 90 sekunder med O2 og det startet opp etter 4 timer :)

Ikke at jeg har planer om å bruke den metoden for å spare penger, men som en nødløsning der og da fungerte det helt utmerket og ølet blei god som gull, flytende som sådan.
 
Ja altså jeg lærte den "harde" veien, brukte 24 gram Brewly 34/70 på 10 grader, skjedde ingenting etter 48 timer, tilsatt 90 sekunder med O2 og det startet opp etter 4 timer :)

Ikke at jeg har planer om å bruke den metoden for å spare penger, men som en nødløsning der og da fungerte det helt utmerket og ølet blei god som gull, flytende som sådan.
Det var veldig interessant:)!

Jeg tenkte ikke på denne teknikken som sparing, men rett og slett som en mer praktisk løsning enn å dyrke opp all den gjæren. Du kommer fort opp i et behov for mer enn du kan dyrke opp i én starter. Og det er lettere å gi en ekstra dose oksygen enn å sette en ekstra starter.
 
Det var veldig interessant:)!

Jeg tenkte ikke på denne teknikken som sparing, men rett og slett som en mer praktisk løsning enn å dyrke opp all den gjæren. Du kommer fort opp i et behov for mer enn du kan dyrke opp i én starter. Og det er lettere å gi en ekstra dose oksygen enn å sette en ekstra starter.
Absolutt, jeg har lagt startere på hylla, en stund, akkurat nå bruker jeg heller en sunn mengde tørrgjær (brewly 34/70) til et brygg, jeg er heldig å kan fate ølet og brygge dagen etterpå. Så jeg sparer slurry som får 1 døgn i kjøleskapet før det brukes i neste brygg dagen derpå. Da er det 5 gram gjærnæring og 90 sekunder med O2.

Det har fungert ypperlig i 3 generasjoner og det gjør det hele veldig praktisk for meg og som bonus får enhver batch en lavere kostnad.

Hvor mange generasjoner dette lar seg gjøre har jeg ikke funnet ut enda, jeg har 2 små barn og ting snur på flisa, så plutselig går det for lang tid mellom 2 brygg, jeg bruker ikke slurry som har stått 2 uker i kjøleskapet, enda...

Men jeg ser for meg at det burde gå fint med 5-6, og med tanke på DME og strøm til starter og rører så tror jeg dette lønner seg uansett, selv om det er det praktiske som har dratt meg i denne retningen, enn så lenge....
 
Absolutt, jeg har lagt startere på hylla, en stund, akkurat nå bruker jeg heller en sunn mengde tørrgjær (brewly 34/70) til et brygg, jeg er heldig å kan fate ølet og brygge dagen etterpå. Så jeg sparer slurry som får 1 døgn i kjøleskapet før det brukes i neste brygg dagen derpå. Da er det 5 gram gjærnæring og 90 sekunder med O2.

Det har fungert ypperlig i 3 generasjoner og det gjør det hele veldig praktisk for meg og som bonus får enhver batch en lavere kostnad.

Hvor mange generasjoner dette lar seg gjøre har jeg ikke funnet ut enda, jeg har 2 små barn og ting snur på flisa, så plutselig går det for lang tid mellom 2 brygg, jeg bruker ikke slurry som har stått 2 uker i kjøleskapet, enda...

Men jeg ser for meg at det burde gå fint med 5-6, og med tanke på DME og strøm til starter og rører så tror jeg dette lønner seg uansett, selv om det er det praktiske som har dratt meg i denne retningen, enn så lenge....
Direkte gjenbruk er konge. Og sånn du gjør det, stresses sikkert gjæren minimalt, og det er nok det som er avgjørende for hvor lenge du kan bruke den. (Det er kanskje vrient å unngå en voksende bakterieflora? Det kan også være en begrensende faktor.)

Jeg har kjørt tre raske brygg med Westmalle-gjær nå, dyrka den først opp fra ei pakke Imperial B48 som jeg fikk billig fordi den var gått ut på dato. Da blir gjærkostnadene små. (Startervørter kan du jo fikse ganske billig ved bare å lage opp litt mer vørter når du brygger. Kjekt å ha om det skulle gå litt for lang tid mellom brygga.)
 
Direkte gjenbruk er konge. Og sånn du gjør det, stresses sikkert gjæren minimalt, og det er nok det som er avgjørende for hvor lenge du kan bruke den. (Det er kanskje vrient å unngå en voksende bakterieflora? Det kan også være en begrensende faktor.)

Jeg har kjørt tre raske brygg med Westmalle-gjær nå, dyrka den først opp fra ei pakke Imperial B48 som jeg fikk billig fordi den var gått ut på dato. Da blir gjærkostnadene små. (Startervørter kan du jo fikse ganske billig ved bare å lage opp litt mer vørter når du brygger. Kjekt å ha om det skulle gå litt for lang tid mellom brygga.)
Ja, har lest noen kjipe poster på homebrewtalk om gjenbruk over tid, men jeg er jo glad i litt spenning i livet, bleieskift er lissom ikke veldig utfordrende, selv om det er viktig, og jeg syns det er utrolig enkelt å bare riste karet etter overføring til fat og spare et par liter som kan stå å bunnfelle et døgn og pitche direkte i neste.

Og jeg er enig i litt startervørter fra bryggedagen, men jeg er enda ikke helt fortrolig med det nye oppsettet så det får komme etterhvert.

Jeg digger den nye meskeposen min, men den er litt for stiv, jeg hadde nettopp vendt meg til 85% meskeeffektivitet og nå med ny pose så renner alt gjennom på nullkommaniks, bah, får vel pakke posen før vorlauf og skylling, for det er ikke maskene som er for store men heller mer posen som er for stiv og dermed rennet vannet ut på sidene...

Jeg vil gjerne få dette til å fungere fordi posen er genial, men om det ikke hjelper å pakke posen litt før vorlauf og skylling må jeg vurdere å pensjonere den, noe jeg syns er synd med tanke på det praktiske den bringer inn i bryggelivet, som konisk bunn og gode stropper for løft.

Jaja jeg finner vel ut av det til slutt, men bryggedagen er avhengig av å fungere for å gjenbruke, for skimming, tar mye av truben, men en god vorlauf og skylling gjør mer, i min erfaring, og jeg tror at en ren gjær hjelper på gjenbruke av den.

Som sagt, jeg må få en stabil rutine med stabile utfall før jeg bestemmer meg for en best mulig praksis, men per nå så er det slurry i en rask sirkel som er greia.

Jeg er dog like flyktig som en fisk under yngling så det er en slippery slope, så vi får se hvordan dette utvikler seg, det jeg vet dog, er at å dele erfaringer her på forumet gjør at jeg kommer raskere dit jeg vil, og jeg er doven og snarveier har aldri plaget meg.
 
Ja, har lest noen kjipe poster på homebrewtalk om gjenbruk over tid, men jeg er jo glad i litt spenning i livet, bleieskift er lissom ikke veldig utfordrende, selv om det er viktig, og jeg syns det er utrolig enkelt å bare riste karet etter overføring til fat og spare et par liter som kan stå å bunnfelle et døgn og pitche direkte i neste.

Og jeg er enig i litt startervørter fra bryggedagen, men jeg er enda ikke helt fortrolig med det nye oppsettet så det får komme etterhvert.

Jeg digger den nye meskeposen min, men den er litt for stiv, jeg hadde nettopp vendt meg til 85% meskeeffektivitet og nå med ny pose så renner alt gjennom på nullkommaniks, bah, får vel pakke posen før vorlauf og skylling, for det er ikke maskene som er for store men heller mer posen som er for stiv og dermed rennet vannet ut på sidene...

Jeg vil gjerne få dette til å fungere fordi posen er genial, men om det ikke hjelper å pakke posen litt før vorlauf og skylling må jeg vurdere å pensjonere den, noe jeg syns er synd med tanke på det praktiske den bringer inn i bryggelivet, som konisk bunn og gode stropper for løft.

Jaja jeg finner vel ut av det til slutt, men bryggedagen er avhengig av å fungere for å gjenbruke, for skimming, tar mye av truben, men en god vorlauf og skylling gjør mer, i min erfaring, og jeg tror at en ren gjær hjelper på gjenbruke av den.

Som sagt, jeg må få en stabil rutine med stabile utfall før jeg bestemmer meg for en best mulig praksis, men per nå så er det slurry i en rask sirkel som er greia.

Jeg er dog like flyktig som en fisk under yngling så det er en slippery slope, så vi får se hvordan dette utvikler seg, det jeg vet dog, er at å dele erfaringer her på forumet gjør at jeg kommer raskere dit jeg vil, og jeg er doven og snarveier har aldri plaget meg.
Jeg ser ikke helt hvordan posen påvirker skyllehastigheta. Hvordan ser systemet ditt ut? (Det har du sikkert sagt noe om tidligere, men hukommelsen min - siden vi snakker om fisk - er litt sånn gullfiskaktig;).) Den posen høres jo ellers veldig kjekk ut.
 
Jeg brygger på en Digiboil 35 med falskbunn og meskepose, det går jo knirkefritt.

Når jeg skal Vorlaufe og skylle bruker jeg et maltrør, setter posen oppi maltrøret, grunnen til at jeg tror det er posen er fordi dette har jeg gjort på 5 batcher tidligere og da har jeg hatt lav hastighet på flow under Vorlauf og tatt bortimot halvtimen å skylle med 15 liter vann. Har da hatt en meskeeffektivitet på 85%.

På forrige brygg, første med den nye posen, kunne jeg ha høy hastighet på flow under Vorlauf og skyllingen tok 5 minutter. Jeg prøver å ha ca 2 cm vørter over kornet under Vorlauf og skylling, men dette var umulig å opprettholde da alt forsvant veldig fort ned i kjelen.

Jeg skylder på posen fordi den er såpass stiv at den lager lommer mellom maltrør og mesk og jeg ser for meg at vannet renne ned langs røret og ikke gjennom mesken. På siste brygg ble meskeeffektiviteten på en svimlende 73% :(
 
Jeg brygger på en Digiboil 35 med falskbunn og meskepose, det går jo knirkefritt.

Når jeg skal Vorlaufe og skylle bruker jeg et maltrør, setter posen oppi maltrøret, grunnen til at jeg tror det er posen er fordi dette har jeg gjort på 5 batcher tidligere og da har jeg hatt lav hastighet på flow under Vorlauf og tatt bortimot halvtimen å skylle med 15 liter vann. Har da hatt en meskeeffektivitet på 85%.

På forrige brygg, første med den nye posen, kunne jeg ha høy hastighet på flow under Vorlauf og skyllingen tok 5 minutter. Jeg prøver å ha ca 2 cm vørter over kornet under Vorlauf og skylling, men dette var umulig å opprettholde da alt forsvant veldig fort ned i kjelen.

Jeg skylder på posen fordi den er såpass stiv at den lager lommer mellom maltrør og mesk og jeg ser for meg at vannet renne ned langs røret og ikke gjennom mesken. På siste brygg ble meskeeffektiviteten på en svimlende 73% :(
Digiboil var det, ja - og dermed maltrør, sjølsagt. Da skjønner jeg:). Men om du kutter ut maltrøret og tapper i bøtte, styrer du jo flow'en med krana. Litt mer styr, men ... ?
 
Digiboil var det, ja - og dermed maltrør, sjølsagt. Da skjønner jeg:). Men om du kutter ut maltrøret og tapper i bøtte, styrer du jo flow'en med krana. Litt mer styr, men ... ?
Maltrøret bruker jeg kun etter meskeposen er ute av kjelen. Det er selvfølgelig flere mulige alternativer her, 1 er jo å droppe posen helt og prøve maltrøret som det er, det andre er å heise posen og skylle uten maltrøret, regner med det var skyllingen som ga den dårlige meskeeffektiviteten.

Jeg kan styre hastigheten på flow nå, har kran som en del av siste ledd på pumpen. Nå står det litt stille her, hva mener du med å tappe på bøtte?
 
Maltrøret bruker jeg kun etter meskeposen er ute av kjelen. Det er selvfølgelig flere mulige alternativer her, 1 er jo å droppe posen helt og prøve maltrøret som det er, det andre er å heise posen og skylle uten maltrøret, regner med det var skyllingen som ga den dårlige meskeeffektiviteten.

Jeg kan styre hastigheten på flow nå, har kran som en del av siste ledd på pumpen. Nå står det litt stille her, hva mener du med å tappe på bøtte?
At du tapper vørteren ut av maskina og over på ei bøtte. Da er det åpninga på krana som styrer farten på gjennomstrømminga gjennom maltsenga, og det med formen på posen spiller ingen rolle.
 
At du tapper vørteren ut av maskina og over på ei bøtte. Da er det åpninga på krana som styrer farten på gjennomstrømminga gjennom maltsenga, og det med formen på posen spiller ingen rolle.
Ja riktig, men som sagt har kran på pumpa så kan styre farten der. Nå blir det sikkert bryggedag på mandag så da skal jeg prøve å la mesken få "sette" seg litt før jeg starter vorlauf, forhåpentligvis så vil det gjøre at posen legger seg langs veggen på maltrøret uten folder.

Men takk for tips, skal ha det i bakhodet om jeg ikke finner en bedre løsning :)
 
Ok, jeg tenkte forsøke meg på en hard seltzer. Det passer bra fordi jeg ikke har tid til å gjøre noe allgrain brygg for tiden.
Men; hard seltzer er, tross dets dårlige rykte, ikke så rett fram. Har noen har erfaringer?

Av den research jeg har gjort har jeg funnet følgende:
pH vil droppe raskt, så man må tilsette noen buffere. Ifølge denne bloggposten
kan man tilsette ca 35 g Burton Water Salts for ca 19l. Kilder oppgir at Burton salt inneholder: gypsum, [kalsiumsulfat], kaliumklorid, epsom salt [magnesiumsulfat].
30 g Burton Salt skal (visstnok) gi:
266 ppm Ca
63 ppm Mg
159 ppm Carbonate
631 ppm Sulfate, som kan oppnås med, (se (1) utregning nederst):
12.92 g CaSO4 kalsiumsulfat
12.17 g MgSO4 magnesiumsulfat
4.978 g CaCO3 kalsiumkarbonat,
Dette er jo veldig mye magnesiumsulfat, jeg ønsker å redusere dette, og i tillegg bruke kalsiumklorid og natron, (og avrunde/forenkle for 35g/19l):

15 g CaSO4 kalsiumsulfat
5 g MgSO4 magnesiumsulfat
5 g CaCO3 kalsiumkarbonat
5 g CaCl kalsiumklorid
5 g NaHCO3 natriumbikarbonat

Videre anbefales DAP og annen (fullspektrum) næring. Jeg har ikke de produktene som oppgis i artikkelen, (samt at mengden høres ekstrem ut i forhold til brygging), så jeg forsøker meg på
2.2 g Wyeast nutes blend
2.5 g WLPN1000
og håper på det beste.

Håper noen har gjort bedre research enn meg, og kan komme med innspill!

_______________________________________

(1)
1ppm=1 mg/L løsning
- M(Ca)=40.08 g/mol
- M(Mg)=24.3 g/mol
- M(CO3)=60.01 g/mol
- M(SO4)=96.07 g/mol
og
- M(CaSO4)= 136.12 g/mol - 172.172 g/mol
- M(MgSO4)= 120.37 g/mol - 246.47 g/mol
- M(CaCO3)= 100.9 g/mol

0.004 mol CaSO4 = 0.690g
0.0026 mol MgSO4 = 0.640g
0.0026 mol CaCO3 = 0.262g
 
Tilbake
Topp